Flesvoeding tot 3 jaar

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door fee90, 11 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik ben me aan het verdiepen in melk na de 12 maanden grens omdat hier in Nederland de richtlijn is dat je dan gewone melk kan geven.
    Ik kwam echter op een Belgische site uit en zie tot mijn verbazing dat het advies in België is tot 3 jaar flesvoeding te geven, ivm teveel eiwitten in gewone melk en gebrek aan vitamines en ijzer.

Soorten

Hoe kan dat zo ontzettend verschillen?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik vind t vooral geldklopperij van de flesvoedingsfabrikanten..

Als je verder een goed gevarieerd eetpatroon hebt en niet te veel melk laat drinken na 1 jaar lijkt me prima om gewone melk te geven.

In NL is het de bedoeling om die voedingsstoffen uit ander voedsel te halen dan melk.

3. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Dit! Persoonlijk vind ik opvolgmelk nr3/4/5 echt onzin.

4. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Dit dus!

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja, in België wordt dit inderdaad aangeraden. Niet per se poeder meer, maar wel groeimelk. Gewone koemelk wordt sowieso afgeraden owv te veel eiwitten. Toen ik voor het eerst op dit forum kwam, vond ik het dan ook bizar dat hier steevast gezegd wordt om nog voor het jaar te starten met koemelk.

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Apart dat dat zo verschilt hè!!
    Hier wordt er dus direct naargekeken als commercie,hoe sta jij daar in?

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind het bizar.

Op dit forum wordt steevast de 1 liter regel aangehaald. Boven de liter te veel eiwitten, slecht voor de nieren etc. Maar vanaf een jaar zijn die eiwitten (hoewel zelfs de WHO aangeeft dat koemelk te veel eiwitten bevat voor peuters en dat voorzichtigheid geboden is) volgens dit forum niet meer problematisch. Omgekeerd vind ik het ook gek hoor : in België geldt de literregel niet, maar wordt groeimelk dus wel aangeraden tot drie jaar owv eiwitten. Geen idee wat 'juist' is dan.

Overigens wordt die groeimelk niet alleen aangeraden owv minder eiwitten, maar ook meer vitamines en mineralen. Daar wordt op dit forum dan weer op gezegd dat een evenwichtige voeding dat opvangt, maar anderzijds zijn hier voortdurend topics over 'mijn peuter eet geen groenten' en 'welke multivitamines geef jij extra aan je kind'...

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het ook commercie. Uit groenten en fruit kun je meer dan voldoende vitamines halen. Als je het na een jaar houdt op 2 bekertjes per dag zal het ook geen kwaad kunnen maar ik vind het zonde van de portomonnee.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik heb groeimelk en/of opvolgmelk nooit nodig gevonden vanaf zeg een maand of 11. Maar wij hebben kinderen die, met uitzondering van af en toe eens een dag, eigenlijk altijd goed en divers eten.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier dus ook...peuters die eten (groente) weigeren of helemaal niks willen eten dat kennen wij hier niet. Ze zijn nu bijna 4 en 8 en hebben nog nooit moeilijk over eten gedaan.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook hoor. Ik heb dus ook nooit groeimelk gegeven. Dat was zelfs in overleg met de diëtiste.

Maar ik vind het bijzonder dat hier standaard gezegd wordt dat groeimelk onzin is, maar tegelijkertijd wel tig topics verschijnen over te weinig groente eten en multivitamines voor kinderen blijkbaar wel ingeburgerd zijn in Nederland.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Het is tegenstrijdig, dat ben ik met je eens. Maar ik ben ook geen voorstander van extra vitamines geven.

Ik weet ook niet of de groeimelk in BE hetzelfde is als de fv 3,4,5 hier? Ooit op zo'n pak gekeken en hier was het toen gewoon opvolgmelk met meer suiker.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik weet dat ze in BE wel vooral lang houdbare melk drinken, misschien heeft het daar ook mee te maken? Geen idee hoor 😅

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is die fv 3-4-5 poedermelk? Want groeimelk is gewoon aangepaste kant en klare koemelk, eigenlijk.

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jullie niet dan? Leer ik wéér iets bij over Nederland. Hier inderdaad gepasteuriseerde melk die maanden goed blijft.

16. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Haha nee wij niet, melk uit het koelschap wat een paar dagen houdbaar is!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ja poedermelk...dan denk ik dus idd dat het in BE wat anders is.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Maar in Nederland hebben we toch ook wel van die pakken groeimelk, dreumesmelk, peutermelk enz..??
    Overigens hier nooit gegeven, ben ook gestopt na nr.2 en toen over gegaan op gewone melk met ongeveer 1 jaar.
    Hier inderdaad ook gewoon verse volle melk uit de koeling.
    Grappig om die verschillen te lezen en dat er dus in landen (die toch pal naast elkaar liggen) zulke verschillen zitten.

19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    https://www.ah.nl/producten/product/wi188531/nestle-dreumesmelk-peuter-groeimelk-2

Kijk zoiets...
    Maar persoonlijk vind ik het dezelfde 'onzin' als de kant en klare toetjes, fruitzakjes, biscuitreepjes, sapjes, papjes en weet ik wat nog meer, die door die fabrikant verkocht worden.
    Vind het trouwens ook een duur grapje, 2 granenreepjes bv. kosten 1,93, dus doe je 2 dagen mee zeg maar.
    Een pak rijstwafels kost amper 30 cent geloof ik en daar doe je 2 weken mee.
    Maar goed, dat is weer een andere discussie. :p

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nou ik leer ook weer wat bij. Langhoudbaar vind ik echt niet lekker.

Hier heeft de jongste wel langer fv (nr2) gehad, maar dit was om medische reden; kea. Toen dit over was direct naar gewone melk gegaan. De oudste tot 1 jaar en erna ook gewone melk.

Onze kinderen eten niet altijd evenveel groentes. Wij zijn wel gestart met multivitamines omdat de jongste steeds zo moe en lusteloos bleef. Na het starten hiermee verbeterde het, dus nu geven we het nog steeds.
    Ik ga die groente er bij hem echt niet inproppen, ik blijf daarin bij mijn standpunt; als jij geen groente eet, prima dan niet. Maar je krijgt ook niets extras of anders.
    We blijven het aanbieden en het zal uiteindelijk wel beter gaan net als met de oudste ;)

Deel Deze Pagina