Richtlijnen bij kinderen onder de 13 (buiten school/sport)

Discussie in 'Corona forum' gestart door tuc, 26 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    In de nieuwe richtlijnen over neusverkouden kinderen onder de 13 wordt enkel gesproken over school en kinderopvang. Maar nergens wordt expliciet benoemd dat die richtlijn ook ENKEL geldt voor school/kinderopvang.
    Op de sportvereniging van onze kinderen zijn zij (onder de 13) dus ook verkouden gewoon welkom. (Het gaat hier wel om een buitensport)
    Hoe zit het met overige afspraken zoals tandarts, ziekenhuisafspraak oid??
     
  2. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Ik heb alleen antwoord op jouw laatste vraag. Ziekenhuis mag iedereen gewoon heen met verkoudheidsklachten. Ook boven de 12 jaar. Je krijgt dan wel een mondkapje. Geen idee of kinderen onder de 12 jaar dan ook een mondkapje krijgen.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Nee ziekenhuis mocht er niemand verkouden zijn. Uitzondering natuurlijk spoedeisend of bij langdurige verkoudheid dat t bij het kind hoort. Anders had ik afspraak moeten verzetten. Heb 2 keer check gehad, ook voor de baby. Was hij snotterig? Dan moest ik t wel verzetten

    Tandarts idem. Daar word zelfs de temperatuur gemeten. Bij huisarts is er vaak een apart spreekuur voor de snotterende kids

    Als ze zelf verkouden worden, ligt de praktijk stil immers

    Zoon mag ook niet neusverkouden zijn met zwemmen
     
  4. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Oh, in het ziekenhuis waar ik werk en kom als patient/begeleider, mag je gewoon als patiënt naar binnen met klachten. Alleen krijg je dan een mondkapje. Je wordt dan aangemerkt als corona-verdacht.
    De afdeling waar ik werk mag je zelfs gewoon blijven komen als je corona hebt. Dan wordt je hetzelfde behandeld als corona-verdacht patiënten. Begeleiders mogen geen klachten hebben. Ben je corona-verdacht en weiger je een mondkapje te dragen (ja, die zijn er ook:|), dan zijn we niet verplicht je te helpen en in een uiterst geval roepen we de beveiliging er bij.

    Hmm.. wel een beetje off topic.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Tja een baby kan geen mondkap op en arts zonder beschermingsmiddelen is ook minder eng dus ik snap wel dat ze liever zeggen als t geen spoed is: kom maar terug als je klachtenvrij bent. Ze zitten er bovenop.

    Staat ook sowieso op de site: liever niet bij klachten, tenzij noodzaak is om wel direct gezien te worden
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ok duidelijk, maar eigenlijk heel opmerkelijk, want ik heb op de site van RIVM de nieuwe richtlijn opgezocht en de overweging ervoor gekopieërd. Hier staat nergens in dat het gaat om het onderwijs door te laten gaan, maar puur het onderzoek dat kinderen bijna nooit besmet zijn en nauwelijks bijdragen in de verspreiding.
    In die zin moet het toch geen verschil maken of een kind verkouden bij de juf/pm'er komt of bij de tandarts??

    Overwegingen
    Bij kinderen verloopt COVID-19 meestal niet ernstig en hun rol in de transmissie van SARS-CoV-2 lijkt beperkt te zijn (zie Kinderen en COVID-19). Daarnaast is op dit moment (medio juni 2020) de incidentie van COVID-19 in Nederland laag. Van 1 tot 15 juni 2020 zijn ruim 100.000 mensen in de teststraten getest, waarbij 1,7% van de testen positief was. Van de ruim 3500 kinderen van 0 tot en met 6 jaar die getest zijn op COVID-19 was 0,5% positief (zie Resultaten uit de GGD teststraten op RIVM.nl). Echter, van de ~ 90 kinderen van 0 tot en met 6 jaar die getest werden vanwege bron- en contactonderzoek testte 14,3% positief. Bij een goede bron- en contactopsporing wordt het bij de huidige lage incidentie van COVID-19 niet nodig geacht om alle jonge kinderen met verkoudheid te weren of te testen. Na afstemming met het OMT heeft het RIVM deze handreiking voor bij neusverkouden kinderen daarom aangepast.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Nou kijk, school is 5 dagen in de week en noodzaak. Tandarts ook noodzaak, maar controle kan ook prima 2 week wachten tot de snotneus foetsie is. Dus ik snap t wel
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja, ik snap het verschil wel. Maar als je de afweging van het RIVM bekijkt zou dat dus niet uit moeten maken. Kinderen zijn een risico of ze zijn het niet. Dat verandert niet als ze ergens vaker of minder vaak zijn.

    Nu lees ik op de site van de afspraak waar ik heen moet, dat dit dus ook voor kinderen geldt. Baal ik behoorlijk van, want deze afspraak is wel heel belangrijk en gaat om de gezondheid. Gemaild, maar ze is idd niet welkom met klachten.
    Vind ik in zo'n geval dus wel kwalijk.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    #9 GroeneBomen, 26 sep 2020
    Laatst bewerkt: 26 sep 2020
    Maar t is ook voor hun gezondheid. Dus als t geen spoed is snap ik t. Als je kies open is en zenuwbloot kun je niet wachten (sowieso vaak wachttijd voor eerste afspraak), als je een blinde darmonsteking hebt ook niet maar voor bij veel problemen die al even bestaan kun je vaak wel even nog wachten. T rot. Absoluut. Zoon was hier iig niet in gevaar gekomen als we wel moesten wachten door een snotneus. Als dat wel het geval is kun je dus wel heen. Dan nemen ze wel voorzorgsmaatregelen.

    T is echt een rottijd, ik heb de oudste met neusverkoudheid ook zovee mogelijk weggehouden bij de jongste omdat ik meerdere belangrijke afspraken had met d jongste :(
     
  10. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Tandarts, dokter en afspraak bij neonatoloog moesten we hier bij verkoudheid afzeggen. Deze afspraken had ik overigens wel voordat deze regel op scholen versoepeld werd. Op het consultatie bureau mochten we vorige week met onze licht snotterige baby wel komen, maar er staat op de site dat je eerst moet bellen als je met je kind tot 6 jaar met verkoudheid langs wilt komen. Ik had de afspraak al meermaals afgezegd, maar omdat hij geen andere klachten had dan snotteren mochten we wel komen. Over sportclubs heb ik geen idee.. onze kids zitten momenteel even niet op sport. Onduidelijk is alles hè..
     
  11. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Heel vervelend inderdaad.. begrijp goed wat je bedoelt.
     
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij ons in het ziekenhuis zijn snotterende kinderen niet welkom. We hebben het maandag nog speciaal nagevraagd bij infectiepreventie.

    Ik weet niet de exacte reden, maar ik kan me voorstellen dat ze ons als personeel zo min mogelijk verkouden willen hebben.

    Zo raar is het toch niet dat er verschil zitten tussen school en een ziekenhuis. Met waterpokken mag je ook naar school, maar niet naar een poliafspraak in het ziekenhuis.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Waterpokken is ook wel wat anders. Het rivm gaat ervan uit dat kinderen geen risico vormen betreft COVID. Daarom vind ik het vreemd.
    Ik had het niet zo erg gevonden om een afspraak bij de oogpoli af te zeggen, dit wel.
    Ik hoef overigens niet in een ziekenhuis te zijn. Behandelaar zit achter een scherm en komt niet in contact met mijn kind.
    Ik baal er gewoon van.
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Het is idd vervelend, maar die regel geldt niet alleen op onze poli, maar in het hele huis. Ik vind het ook dubbel. Ik snap de keuze, maar als voor de zoveelste keer je halve spreekuur afgebeld is, is dat gewoon balen. Zeker omdat we al een behoorlijke lange wachtlijst hebben.
     
  15. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier op de sportvereniging zijn kinderen niet welkom als ze snotteren.
     
  16. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.929
    113
    Vrouw
    Hier lees ik uit dat het risico klein is. Wat niet hetzelfde is als geen enkel risico.

    Het is vervelend natuurlijk om afspraken te moeten verzetten. Maar ik begrijp het wel als er geen spoed is.

    Wat betreft sportclub. Geen idee eigenlijk wat de richtlijn van onze club is. Wij hebben thuis de regel Als je niet naar school kan, dan kan je ook niet voetballen (oudste knapte altijd verrassend snel op door die regel :roflmao:). Dus die houden we nu ook aan. Hoesten = geen school, dus ook geen voetbal.
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    kan het dan niet met beeldbellen?
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Was het maar waar, dan deden we dat direct. Ze moet gemeten en gewogen worden. Dat moet ook daar gebeuren omdat het redelijk precies komt. Een halve kilo kan hier al een verschil maken.
     
  19. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat komt toch niet op een weekje aan?
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Voor ons inmiddels wel.
     

Deel Deze Pagina