Hoe is het nu in het openbaar vervoer? (Met kinderen in de trein)

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Hestia12, 22 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Vraagje aan de mensen die nu wel eens met het openbaar vervoer reizen:

Het OV is nog altijd alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Betekent dat dat gezinnen die dagjes uit gaan (strand, stad, museum, pretpark bezoeken) dat allemaal met eigen vervoer doen, of zitten er ook soms gezinnen in de trein?

Ik zou graag binnenkort, maar zeker van de zomer, wel weer eens met de trein (een evt aansluitend bus/tram) op stap willen met de kinderen, maar dat mag volgens mij nog niet. Is het terecht dat ik vrees dat dat nog niet mag of gaat mogen? Of gaan mensen flexibel om met wat “noodzakelijk reizen” is en zien jullie wel gewoon ouders met kinderen in het OV die er uit zien alsof ze een dagje uit gaan?

2. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Vandaag moest ik voor mijn werk in het centrum van Amsterdam zijn. Normaal gesproken doe ik dat altijd met de trein, maar vandaag ben ik met de auto gegaan, omdat het geen noodzakelijke reis is. Er wordt duidelijk gevraagd niet met de trein te gaan als het niet nodig is, ik vind het niet meer dan normaal daar gehoor aan te geven. Ik weet dat andere mensen daar makkelijker mee omgaan. Maar het slechte voorbeeld volgens van iemand anders vind ik niet zo'n goed plan. Ik volg wat dat betreft mijn eigen kompas.
    Want iemand anders volgt vervolgens weer jouw slechte voorbeeld en zo is het einde toch zoek.

3. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
  4. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik sla nog even over, ik weet niet precies wat de regeltjes zijn, maar zit liever in mijn eigen auto :roflmao: S1 reist wel met het OV, maar ook alleen als ze het niet met de fiets kan doen, bijv naar der moeder komen :D

5. Monopoly

Monopoly Actief lid

27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    ik ben met de trein gegaan met mijn dochter om schoonouders eens te bezoeken na 3 maanden. Er was werkelijk waar helemaal niemand in onze coupé, en we zaten toch bijna 2 uur lang in de trein. Het was echt prima te doen. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je kinderen uiteraard niet gaan rondlopen, dat kan lastig zijn, maar telefoon biedt uitkomst. Ook maak ik persoonlijk niet allerlei uitjes die ik normaal wel met kind met de bus of trein zou maken, maar doe veel meer met de fiets of sla over. Maar af en toe als jij geen alternatief hebt moet best kunnen. Niet iedereen heeft nou eenmaal een auto. Conducteur zei ook tegen ons dat het prima was. Als het even kan wel de vrijdagnamiddag vermijden, die schijnt wat drukker te zijn. En bij strandweer zou ik niet naar de bekende stranden gaan.

De andere mensen die ik zag op perron en in de trein waren voornamelijk jongeren of studenten, Duitse toeristen en gewoon mensen op doorreis. Iedereen houdt zich netjes aan de regels, zowel qua afstand als mondkapje. Op mondkapje zijn ze uiteraard streng, vanaf 12 jaar maar je ziet ook wel vanaf 6 jaar.

6. Monopoly

Monopoly Actief lid

27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    Oja, ik heb ook andere mensen met kinderen gezien, mijn vermoeden was dat die naar Schiphol gingen. Denk trouwens mensen die zelf wel een auto hadden. ik geef ze geen ongelijk dat ze die auto niet willen parkeren, maar even om aan te geven dat het vliegverkeer dat zich zo op de borst slaat, dus invloed heeft op de trein. Verder mensen met kind die denk ik ook op familiebezoek gaan. Om nou wekelijks uitjes te maken is ook zo wat, maar ik snap best dat je wel een keer ergens heen wilt en als dit niet op een andere manier kan, en je bent zelf gezond, dan is de trein een goede optie. Je kunt eventueel ook kijken naar OVfiets of fietsverhuur op locatie, steeds vaker verhuren ze ook kinderzitjes erop.

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    momenteel is dit nog niet de bedoeling….maar ik kan me ook voorstellen dat in de zomer minder mensen aan het werk zijn, dus dat er ook weer meer ruimte in het OV is. En met de versoepelingen die 1 juli ingaan weet ik ook eigenlijk niet of hier ook weer iets in gaat veranderen.
    mijn broer reist met de bus naar zijn werk, en hij zegt dat er weinig mensen in de bus zitten ook in de spits (mede omdat scholieren nog niet veel reizen).
    Ik heb een auto en fiets en ga nu overal met de auto of fiets naar toe, ook naar plaatsen waar ik anders met de trein heen ging.

dit zegt rijksoverheid….gebruik alleen ov als het echt nodig is...

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-openbaar-vervoer-grensstreek/openbaar-vervoer

Mag ik de bus gebruiken om bijvoorbeeld naar het strand, het museum of de kapper te gaan?
    Ga met de fiets (of eventueel de auto) of ga te voet. Gebruik alleen het openbaar vervoer als dat echt nodig is, vermijd de spits en geef elkaar de ruimte. In de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht.

8. Monopoly

Monopoly Actief lid

27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    "op de veerboten naar de Waddeneilanden is een mondkapje verplicht". Oftewel, veerboten zijn ook openbaar vervoer. En die mensen gaan niet noodzakelijk naar de waddeneilanden maar gewoon op vakantie. Het is dus tegenstrijdig wat de Rijksoverheid hierin doet. Ik zou dus gewoon je eigen gezond verstand gebruiken, maatregelen in acht nemen maar wel het ov gebruiken als je geen andere optie hebt.

9. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Ik vind hier niks tegenstrijdigs aan. Jij kent kennelijk geen eilandbewoners. Zij maken zelf ook veel gebruik van de veerboten. Er zijn eilandbewoners die op het vaste land werken namelijk. En wat dacht je van ziekenhuis bezoek e.d.
    Totaal onterechte conclusie dat de mensen op een veerboot allemaal vakantiegangers zijn.

olleke, Zwierezwaai, Novi en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.877
    5.116
    113
    Ik ben nu een aantal keer met het ov naar mijn werk gegaan (deed ik voorheen altijd, ik kan ook met de auto maar dat is veel langer in de spits maar probeer wel zoveel mogelijk met de auto te gaan). Ik zag geen gezinnen eigenlijk. Misschien door de tijden wanneer ik dan reis, maar toch alleen mensen naar hun werk of jongeren waarvan veel ook naar school/stage denk ik. Ook op woensdag en vrijdagmiddag. Geen ouders met jonge kinderen in ieder geval. Logisch want dat is ook geen noodzaak in mijn ogen.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En daarbij is het nogal een verschil, op een veerboot zit je in je eigen auto en momenteel moet je in je auto blijven zitten gedurende de overtocht. Kan je niet vergelijken met een bus of trein.

Nellie4 vindt dit leuk.
  12. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Dat is het hem dus. Mensen met auto kunnen inderdaad lekker met eigen vervoer naar de Efteling of het strand etc, maar als je geen auto hebt, blijf je beperkt tot dingen op fietsafstand. Je mag zelfs niet meerijden met iemand die plek over heeft, want je bent niet 1 gezin. Ik was niet van plan wekelijks in de trein te gaan zitten, het is inderdaad zeker niet noodzakelijk, maar ik hoop dat in de zomer een of twee keer een leuk dagje uit wel mag/kan.

Zwierezwaai, SAARC en tuc vinden dit leuk.
  13. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Er stond nergens dat je geen auto had, dus daar zo aanvallend over doen vind ik niet zo netjes. Je vroeg het in het algemeen, dan krijg je een algemeen antwoord.

mamameer vindt dit leuk.
  14. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik weet niet wat jij leest, maar ik lees niks aanvallends in haar berichtjes. :$

Mythique, Zwierezwaai en tuc vinden dit leuk.
  15. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik snap je heel goed. Had gisteren toevallig op mijn werk een discussie hierover. Of het toegestaan is om met de trein naar Schiphol te reizen, kost kapitalen om daar je auto te stallen en iemand je laten brengen/ ophalen mag niet.
    En taxi is ook duur, zeker als je een uur verderop woont...

Monopoly vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.616
    8.362
    113
    Vrouw
    Ik vind de tekst ook wel onduidelijk hoor. Eerst gaat het over uitjes, daarna staat er dat je het ov kan gebruiken als het echt nodig is. Ze hadden beter kunnen zetten: gebruik het ov als het niet anders kan. Of de tekst over noodzakelijkheid ergens anders kunnen plaatsen.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  17. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ah, is dat zo? Dus in je auto blijven tijdens de overtocht? Jammer....

Ja heb het even opgezocht. Je mag er wel af, maar dan moet je dus een kapje op. Logisch, want het is OV.
    https://www.teso.nl/over-teso/nieuws/veelgestelde-vragen-over-het-mondkapje/

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
  19. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Ik vind een noodzakelijke reis alweer sneller noodzakelijk als je zelf niet in het bezit van een auto bent. Je kunt namelijk ook niet met iemand meerijden. Dus als je verder weg woont dan ben je nou eenmaal op het ov aangewezen.
    Dus ook voor een keer een uitstapje, want dat kan net zo goed echt een keer noodzakelijk zijn na al die maanden thuis en bijv. Ook al geen vakantie. En als je geen auto hebt, zul je dus wel moeten.
    Voor sommige mensen met een auto lijkt het af en toe wel erg makkelijk gezegd dat je 'dan maar niet op een uitstapje gaat'.
    Ik mag toch hopen dat de gezinnen zonder auto deze zomer gerust eens een keertje ergens naartoe kunnen met z'n allen.
    Wij hebben een auto dus voor mijzelf niet aan de orde. Maar gun t ander net zo goed. Als degene met auto, al is t langer rijden, toch voor die auto kiezen. Dan kunnen de mensen zonder auto een plekje in t ov nemen.

Axia, Monopoly, momwithcamera en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat vind ik ook.
    Gezien de reacties in dit topic ws niet een heel populaire mening, maar ik vind dat gezinnen zonder auto prima met het openbaar vervoer ergens heen kunnen.
    Veel mensen die voor werk met het openbaar vervoer reizen doen dat vaak ook vanwege gebrek aan een auto.

Monopoly, aicirtap en spruitje80 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina