Even doorbijten of overstappen naar flesvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Gabri, 13 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,

Mijn zoontje is nu 4,5 week oud en krijgt borstvoeding. Ten eerste valt het mij heel erg tegen hoe intensief het is.. Ik weet het, het kost veel inspanning de eerste tijd wil je het goed laten verlopen.
    Maar vooral de eerste 2 weken kostte het me erg veel inspanning met de gebroken nachten en het niet ontspannen borstvoeding kunnen geven. Ik kon geen lekkere houding vinden en werd van alles erg onzeker. en omdat ik met de bevalling bijna 2 liter bloed ben verloren maakte het ook allemaal niet makkelijker. Daar merk ik nu nog wel van dat ik erg snel zwak ben en weinig kan hebben.
    Nu geef ik eigenlijk 6 van de 7 voedingen liggend omdat dat eigenlijk de enige houding is die ik nog een beetje prettig vind. Aanhappen doet ook wel zeer maar gaat gelukkig weg naarmate hij langer drinkt. Hij laat ook in deze houding het minst vaak los. Maar echt ontspannen voeden is het nog niet.. Ik wil heel graag bv geven en niet perse omdat ik zit met allergieën etc maar gewoon omdat het kan en ik het altijd zo heb voorgesteld.
    Maar ik vind het eigenlijk gewoon echt niet leuk! Het kost me zoveel energie en die heb ik eigenlijk al niet. Nu heb ik er ook nog een blaasontsteking bovenop gekregen waarschijnlijk omdat ik te weinig drink wat juist belangrijk is met bv. Maar ik kom er lijkt wel gewoon niet aan toe om te drinken.
    Ik vind het heel erg zonde om te stoppen omdat ik wel genoeg melk heb en het wel goed lukt (ookal is het alleen liggend echt prettig) en de kleine groeit er prima op! 880 gram in 2 weken :)
    Lactatieverpleegkundige heb ik al benadert voor andere houding maar die houding is ook niet fijn terwijl het aanleggen in alle houdingen wel goed gaat 'lukt' het niet goed om een fijne voeding te hebben.
    Nu zijn we ook met een speentje begonnen sinds van de week en deze pakt hij aardig maar merkte snachts wel gelijk dat hij minder makkelijk aan hapte. Dus ga vannacht even kijken hoe het dan gaat en of het alleen maar door de stuwing kwam of echt een speentje.
    Ik weet echt even niet meer wat ik moet. ik denk er sinds 2 weken ook regelmatig aan om te stoppen en te starten met fv. maar ben bang dat ik spijt ga krijgen want daarvoor vind ik bv ook weer niet te verschrikkelijk voor. Ik weet het even allemaal niet meer, thuisfront staat achter elke beslissing die ik maak want ziet ook wel dat het me inmiddels meer kost dan wint..
    Andere hier ook ervaring mee? en mocht ik toch overstag gaan en overstap naar fv hoe doe ik dat afbouwen dan? want als ik kijk bij de afbouwschema's is dat voor 5 voedingen per dag en ik zit nog op 7 voedingen. Stop je als eerst met de een na laatste voeding van de dag?

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!

ps. Ik heb ook geprobeerd te kolven wat goed lukt ongeveer 70 cc in 15 min. maar nu heb ik net mijn regeldagen achter de rug dus moest weer stoppen, wil ik morgen weer oppakken. Maar omdat ik toch moet kolven als de kleine eigenlijk zou drinken zie ik het ook niet voor me hoe ik het moet doen als ik een paar uurtjes door zou willen slapen. iemand ook hier advies voor?

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hi TS

Vervelend dat je je zo voelt. Ik herken het wel. Ik zou alleen maar willen zeggen: never quit on a bad day! Ik vond het rond de periode die jij beschreef ook verschrikkelijk ik was alleen maar aan het voeden, vond het niet relaxed! Uiteindelijk bij 7 weken gaan afbouwen en het stomme was dat het toen net beter ging. We kregen ritme. Je moet dit echt een beetje de tijd geven. Toen ik aan het afbouwen was twijfelde ik ineens of ik het wel wilde. Helemaal toen mijn zoontje verstopt raakte van flesvoeding, weigerde te drinken pff het werd alleen maar vervelender dat flesvoeding. Nu achteraf had ik nooit meer zo snel willen stoppen en zou ik bij een volgende langer doorzetten (minimaal 12 weken) omdat het echt beter en relaxter wordt. Maar ik heb door flesvoeding natuurlijk wel meer vrijheid gekregen en dat heeft mij ook meer lucht gegeven dus alleen maar nadelen zitten er zeker niet aan. Als je goed kolft kun je dit ook prima zo regelen
    maar dat was bij mij helaas niet het geval.

Eigenlijk kun je alleen maar je gevoel volgen maar bij twijfel zou ik niet stoppen. Maar schuldig voelen moet je niet doen want wat je ook kiest het is goed!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat vervelend dat je je niet lekker voelt! Ik kan je 1 ding garanderen: het gaat beter worden! Maar voor nu: doe gewoon wat WEL goed gaat. Als dat liggend voeden is: voed dan liggend, en pak de rust die je op die manier krijgt. Verwen jezelf. Zorg dat je voor je met kind gaat liggen je een beker of fles bij de hand hebt waaruit je onder het voeden kunt drinken. Probeer niet teveel te 'moeten' van jezelf. Je bent kraamvrouw, je bent nog aan het herstellen van je zwangerschap en bevalling en je bent nog heel hard bezig met het wennen aan het moeder-zijn. Dat is vermoeiend, en dat kost tijd.

Als het happen nog pijn doet kan het nut hebben om er nog eens naar te laten kijken. Kan bij een lactatiekundige. maar je kunt ook eens bellen met iemand van VBN of LLL of kijken of er in je omgeving een mamacafé is.

4. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Hier heeft het bijna 8 weken geduurd voordat ik niet meer elke dag jankend op de bank zat. Het deed toen pas geen pijn meer en er zat snachts wat langer tussen dan 3 uur.

Geef nu al 3 maanden borstvoeding en daar ben ik best trots op!

5. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Nee idd Vrolijkheid.. en dat zijn juist wel de dagen dat je het wilt doen maar op de een of andere manier kan ik het ook niet doorzetten. Zie dan ook weer beren op de weg, wat als hij slecht reageert op de fv etc wat doe ik hem dan aan enz enz kan het zo gek niet verzinnen.
    Vannacht zowaar een betere nacht gehad met wat uurtjes slaap en kan er nu ook weer wat positiever tegen aan kijken. Al twijfel ik nog steeds.. ik vind het zo lastig!
    Ook wat je zegt heb ik het idee veel meer vrijheid te krijgen als ik fv ga geven niet alleen omdat je het dan echt kan delen met je partner maar ook al kwa kleding en dat je dan makkelijker even weg kan zonder dat je borsten op knappen staan..
    Maar wat jij zegt Dirksmama kan ik me ook weer in vinden en denk ik, ben nog maar net bezig geef het nog even de tijd.
    Ga daarom dinsdag naar een mama cafe bij mij in de buurt wellicht kan ik daar vinden wat ik zoeken wat advies krijgen.
    Bedankt voor jullie berichtjes! doet me goed en kan er weer even tegen aan! En misschien wil ik idd wel te snel weer een 'gewoon' leven.. Ik ga het nog een kans geven

6. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een doorzettingsvermogen Butterfly! Ik denk niet dat ik dat zou kunnen.. Alhoewel ik nu ook steeds mijn grenzen verleg. Heb je dat opgelost met een lactatiedeskundige of hebben jullie het zelf 'geregeld'?
    Daar mag je zeker trots op zijn! :)

7. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Eerlijk? Ik denk dat we gezegend zijn dat we in een land wonen waar we uberhaupt de keuze hebben om voor flesvoeding te gaan. En flesvoeding is prima, daar kunnen babies prachtig en gezond op groeien. Jij doet je kind niets tekort als je zou besluiten over te stappen op flesvoeding.

Maar: ik weet zelf hoe het is (tot 3x toe) een moeizame start te hebben met de borstvoeding. Terugkerende spruw, ingetrokken tepels met als gevolg kloven tot bloedens toe, verschrikkelijke pijn bij het aanhappen daardoor, etc. Maar ik heb doorgezet omdat ik simpelweg voelde dat ik mijzelf tekort zou doen als ik dat niet deed! Mijn eerste 2 kindjes heb ik 9 maanden gevoed, de 3e langer dan een jaar.
    Ik heb het juist als een vrijheid ervaren: waar ik ook met de kleine heenging, nooit warm water nodig, poedermelk. Altijd meteen voorhanden wat ik nodig had. En al die momenten die ik met die kleintjes aan de borst heb meegemaakt koester ik.

Voor mij is het zonder twijfel de goede keus geweest door te zetten. Dat wil niet zeggen dat dat voor iedere moeder het geval is, maar misschien is het bemoedigend om te horen?

Wat je ook doet, het is jouw keuze. Het feit dat je er zo goed over nadenkt zegt al genoeg: jij wilt het het beste doen voor je kindje.

Succes in ieder geval, het komt goed! :)

8. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Het is even doorbijten maar na 8 weken kan ik steeds vaker een prettige houding vinden voor het voeden. Jij en je kindje moeten die samen weten te vinden. Is dat momenteel liggend, dan ga je er bij liggen.
    Liggend voeden vond ik in het begin ook het prettigst hoor!

Zelf heb ik mijn benen over elkaar maar dan wel met mijn enkel op mijn bovenbeen zodat het been aan de kant waar ik voed omhoog komt en steun biedt aan mijn arm die de kleine vasthoudt. (Klinkt dat logisch?)

Ondanks de pijn die ik nog steeds heb bij het voeden (door spruw weer pijnlijke tepels en zelfs weer kloofjes momenteel) wil ik doorgaan, hoewel het woord stoppen ook regelmatig in me op komt. Maar hoe intensief het ook is, ik zou het intieme missen van de borstvoeding.

Bij mijn zoontje ben ik vrij snel gestopt en daar heb ik nog steeds spijt van, hoewel het toen echt niet anders kon...

Succes!

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij onze oudste duurde het 2 maanden, voordat het wat makkelijker werd en dat hoor ik vaak wel terug van anderen, dat het 2 maanden investeren is, maar dat het daarna gemakkelijker en echt makkelijk wordt :)
    Of je die investering kunt en wilt maken, kan niemand voor je kiezen, maar ik hoor weinig mensen die de eerste 2 maanden leuk en/of gemakkelijk vonden. Dat wordt het daarna vaak pas :)

Bij onze jongste heb ik op dag 5 besloten dat ik die investering met een kleuter in huis die bijna zou gaan starten op school, niet zou trekken, (overproductie, veel voorkolven om uberhaupt aan te kunnen leggen, voeden met tepelhoedje en op dieet vanwege KMA).
    Dat maakte de start gemakkelijker, maar nadeel van KV is dat je altijd loopt te slepen met de flessen, er om moet denken voeding mee te nemen en ook te zorgen dat je genoeg voeding bij je hebt, onderweg even ergens voeden op een moment dat je kind ineens aangeeft honger te hebben is niet even 1-2-3 geregeld... kortom: ik kwam na verloop van tijd wel een hoop nadelen van KV tegen. Dat lijkt misschien alleen maar voordelen te hebben, als je er doorheen zit met de investering die BV vraagt, maar zo is het dus ook weer niet ;)

Haal er een lactatiekundige bij, zou ook mijn advies zijn, en laat even bloed prikken op je HB. Met zoveel bloedverlies kan het goed zijn dat je nog wat extra nodig hebt om op krachten te komen.
    Succes met het maken van de afweging :)

Deel Deze Pagina