rijbewijs & identiteitskaart

Discussie in 'De lounge' gestart door Moonfairy, 6 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Is er hier iemand,die bij het gemeentehuis werkt,en weet of een rijbewijs ook een id-kaart is zolang je niet op reis gaat?

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    een rijbewijs is geen officieel legitimatiebewijs, je mag het vaak wel zo gebruiken, maar het is het dus niet.
    staat in de wet...

Krijg je bijv. nieuwe werkgever dan moet die een kopie van paspoort of id hebben, dan is rijbewijs niet voldoende.

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Daar heb je geen gemeente voor nodig. Op Identificatieplicht | Rijksoverheid.nl staat alle informatie.

Aldus het document:
    > HEBT U DE NEDERLANDSE NATIONALITEIT?
    Dan kunt u zich identificeren met een geldig rijbewijs, paspoort of een geldige identiteitskaart.

4. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    En dat is dus achterhaalde informatie, zoals je op diezelfde site kunt lezen!

5. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Dus ik hoef zolang ik niet op reis ga,geen nieuwe id aan te vragen?
    Hij is namelijk haast verlopen,en mijn rijbewijs heb ik net laten verlengen.

Sorry beetje blond!:D

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    lees maar de folder, klopt wel die info...

UW RIJBEWIJS IS NIET ALTIJD EEN GELDIG IDENTITEITSBEWIJS
    Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties
    waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u
    zich er niet mee identifi ceren. Bijvoorbeeld bij de belasting, bij het in dienst
    treden bij een werkgever en bij het aanvragen van een uitkering.
    Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en de verblijfsstatus.

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Op de site van de rijksoverheid staat:

"Let op: in de papieren versie staat vermeld dat het rijbewijs niet is toegestaan als identiteitsbewijs op het werk. Dit is niet juist. Het rijbewijs is wel toegestaan als identiteitsbewijs op het werk."

Wat in de folder staat klopt dus niet helemaal. In bepaalde gevallen is een rijbewijs wel een geldig legitimatiebewijs, maar niet in alle gevallen.

8. tulip

tulip Niet meer actief

nou ts, lekker vaag he???;)

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Let op: in de papieren versie staat vermeld dat het rijbewijs niet is toegestaan als identiteitsbewijs op het werk. Dit is niet juist. Het rijbewijs is wel toegestaan als identiteitsbewijs op het werk. In het pdf-document is het wel juist vermeld.

Ik heb mijn vorige tekst gekopieerd uit het pdf-bestand. ;)

plus het gaat om de indiensttreding, dan volstaat een rijbewijs niet
    (werk op afd personeelsbeheer)

10. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Op hun site staat: Let op: in de papieren versie staat vermeld dat het rijbewijs niet is toegestaan als identiteitsbewijs op het werk. Dit is niet juist. Het rijbewijs is wel toegestaan als identiteitsbewijs op het werk. In het pdf-document is het wel juist vermeld.

Lekker duidelijk weer :D

Maar goed, voor de identificatieplicht op straat bv is het rijbewijs voldoende.

11. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja, het is lekker vaag, want in het pdf-bestand staat dat het rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs is bij het in dienst treden bij een werkgever, maar wel geldt als een geldig legitimatiebewijs "op het werk". Maar ja, denk ik dan, wanneer gebruik je nou een legitimatiebewijs op je werk, alleen als je in dienst treedt ergens toch? Maw, I'm confused :(, hahaha.

12. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    als je in het pdf-je kijkt op blz 12 staat het duidelijk

op werk wel rijbewijs
    maar bij in diensttreding niet

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Jaja, had ik gezien. Maar nu vraag ik me dus af wanneer je op je werk dan een legitimatiebewijs gebruikt? Ik heb dat ding alleen gebruikt toen ik in dienst kwam, verder hoef ik me nooit te legitimeren ofzo als ik 's morgens op kantoor kom :D.

14. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    De identificatieplicht op de werkvloer is een middel om fraude en criminaliteit te bestrijden. De Arbeidsinspectie (AI), de Vreemdelingenpolitie, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) of de Belastingdienst kunnen werkplekcontroles houden. Als uw identiteit niet ter plekke kan worden vastgesteld, kunt u worden meegenomen naar het politiebureau. De politie onderzoekt daar uw identiteit. U kunt ook een boete krijgen.

Identificatieplicht | Rijksoverheid.nl

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Op die manier. Nou ja, mochten ze komen checken dan kan ik iig mijn rijbewijs laten zien, hahaha.

16. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    is geen achterhaalde informatie...

zie ook weer de info van de rijksoverheid:

"Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over. "

17. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    hahaha,ik snap er nou helemaal niks meer van!:p

18. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

zolang je geen problemen hebt of verwacht omtrent je verblijfsstatus of iets anders bij de belastingdienst of andere overheidsorgaan, kun je dus gewoon volstaan met rijbewijs.

Zo lees ik het.

Deel Deze Pagina