Ik heb gisteren onze belasting aangifte via internet verstuurd. Nou zijn mijn vriend in ik niet getrouwd, maar we zijn (wilde we zelf) wel fiscaalpartner in 2010. Om de aangifte gezamelijk te versturen moesten we aangeven dat we getrouwd waren???? Ik heb de belastingtelefoon gebeld en deze bevestigde dat ik idd moest invullen getrouwd! En dan konden we gezamelijk aangifte doen! Hebben andere ook dit in moeten vullen om fiscaalpartners te zijn, terwijl ze NIET getrouwd zijn?
Wij zijn inmiddels wel getrouwd, maar daarvoor hebben we ook altijd samen aangifte gedaan. Wat raar! Geen idee hoe het nu gaat trouwens.
Ik heb nog even gekeken maar als je aangeeft heel 2010 ongetrouwd, krijg je een aantal vragen daarna waarbij je kan aangeven dat je elkaar kiest als fiscaal partner.
Mijn vriend en ik zijn ook fiscaalpartner geworden door onze dochter. Met een kind moet je dat altijd zijn ook al ben je niet getrouwd of wil je dat niet. Maar ook wij vullen gewoon in dat we niet getrouwd zijn.
Je kan idd invullen dat je niet getrouwd bent en wel samenwoont, maar dan kan je niet samen in een formulier aangifte doen!! Hier kom je achter als je verder gaat invullen. Je kan dan maar voor een persoon invullen en niet voor twee personen?
Omdat ik heel weinig verdient heb in 2010, krijg ik bij fiscaalpartner de heffingskorting terug vandaar!
De voorwaarden voor fiscaal partnerschap zijn veranderd in 2011. Ik zou overigens niet zomaar invullen dat je getrouwd bent als dat helemaal niet zo is... Hier kan je zien wanneer je wel en niet fiscaal partner bent/kan zijn in 2011: Overzicht wel of geen fiscale partners 2011
als je getrouwd bent dan ben je toch sowieso fiscaal partner? of je het wilt of niet ?? of heb ik dat verkeerd. En hoe kun je die heffingskorting vragen ??
als je getrouwd bent, ben je automatisch fiscaal parter die heffingskorting zit gewoon in het aangifte programma. Als de 1 bijna niks verdient krijgt de andere de heffingskorting erbij. Dat rekent het programma automatisch uit, hoef je verder niks voor te doen.