Wij willen volgend jaar naar Zuid-Tirol/Trentino met onze zoon, in mei vlak voor zijn 5e verjaardag (hoera de leerplicht!) Nu wil mijn vriend het liefst in 1x rijden. Ik wil halverwege overnachten. Mijn ervaring met 1000km ineens is niet bepaald goed, toen we nog geen kinderen hadden zijn we zo ook ooit naar Tsjechie gereden, voor 18u moesten we bij het appartement zijn. Om 4u snachts weggereden, maar ivm omleidingen/verdwaald/enorme rij voor vignet werd het een race tegen de klok waarbij we allebei oververhit en ruzieend om 17.55 aankwamen stormen. En mijn vriend wil perse zelf rijden. Nu dus onze zoon erbij: snel wagenziek, mn bij "lezen", slaapt niet in de auto, veeeel energie etc. Vroeger met mijn ouders hadden we altijd overnachting in hetzelfde hotel onderweg naar Oostenrijk. Mijn vader zei deze week nog tegen mij: 1e dag 700km, bij aankomst in het overnachtingshotel hup, ik het zwembad in, ouders in relaxstand in het bubbelbad, ik mijn energie van stilzitten kwijt, rustig eten, op tijd slapen, ontbijten en dan de laatste 500km. Ideaal. Lijkt me. Maar mijn vriend vindt het gedoe, is doodsbenauwd dat de auto leeggerooft wordt, kost geld, sjouwen met tassen enz. Het lijkt mij veel meer gedoe om al met slaaptekort om 3u 's nachts in de auto te klimmen, weer dat gerace en frustraties plus hij wil rijden. Vakantie kost sowieso geld dus ik vind het niet nodig om hierop te beknibbelen. Overigens gaan we in een huisje, we hebben dus geen kampeerspullen bij. Hoe doen anderen dit? Tot nu toe was onze verste vakantie met onze zoon 500km dus lekker op ons gemakje gereden toen.
Hier een zuid-tirol liefhebber! Gewoon lekker die overnachting doen. Bang dat de auto leeggeroofd wordt? Je zoekt gewoon een hotelletje in zo’n slaperig oostenrijks ski-dorpje. Als je buiten het seizoen daar komt is het echt compleet uitgestorven daar. En dan kies je toch een hotel met parkeergarage, dat hebben veel van die wintersporthotels. Die zijn helemaal niet zo duur in het tussenseizoen. Waar ga je heen in zuid-tirol? Ga je echt de bergen in? Sommige bergwegen daar zijn behoorlijk slinger-de-slang en gaan niet echt snel. Het is dan fijn om dat te rijden als je fit bent en niet als laatste stuk van een lange reis wat dan totaal niet opschiet. Als je echt hoog in de bergen zit moet je wel rekening houden met kou/regen in mei nog trouwens. Wij hebben eind mei weleens op een camping gestaan daar waar het snachts -2 was. Wij doen op de heenweg altijd een hotel, kom je lekker relaxed op een goede tijd in je huisje aan. Op de terugweg zien we wel hoe het loopt en proberen we in 1x te rijden. Als je dan om 2u snachts pas thuis komt is dat niet zo erg, plof je gewoon lekker in je eigen bed.
Wij hebben 900 km gereden vorig jaar met zoontje van 1 die nog wel veel sliep in de auto. De terugweg was vooral pittig door vermoeidheid en files maar ik vond het wel te doen. Zou het een volgende keer denk ik weer zo doen. Enige nadeel was bij ons op de heenweg dat zoontje vanaf 2 uur ‘s nachts toen hij uit bed gehesen werd, tot 6 uur s ochtends wakker was in de auto. Vervolgens overdag sliep hij heel veel, dat was ideaal. Maar toen moest hij s avonds op een vreemde plek gaan slapen en was zijn hele ritme omgedraaid, dat was minder grappig.. Maar dat werkt bij een 1-jarige vast anders dan bij een 5-jarige
Je bunt Nu ruim op tijd. Dus tijd genoeg om een hotelletje voor onderweg te boeken. Wij hebben afgelopen jan vakantie geboekt voor deze zomer en alle tussenstop opties zijn al vol jah voor 200 euro per nacht zijn ze er wrl. Maar vakantie zelf was maar 100 voor wk dus dat doe ik niet Wij rijden altijd eigenlijk in 1 keer. Al vanaf dat de jongste 3 isrijden wij naar Oostenrijk. Meestal 8 uur rijden 1 keer 12 door files wegens slecht weer. Het is pittig maarcte doen. Wij wisselen wel elke 2 a 2.5 uur van stoel. Aan 1 stuk alleen rijden vinden wij niet verantwoord. Je bent dan zo ongeconcentreerd
Wij rijden altijd in de avond/nacht en dan in 1x (bijv. naar Toscane). Maar wij hebben 2 kinderen die prima slapen in de auto en we rijden beide. Als je een kind hebt waarbij auto rijden geen feestje is en je man wil alles zelf rijden (waarom?), dan zou ik gewoon overdag rijden en kijken hoe ver je komt.
Sowieso vind ik alles zelf rijden geen goed idee. Dan moet je echt eclke 2 a 3 uur een uur stoppen voor je concentratie. Wij doen het meestal dat hij rijd 2 uur dan ik 1.5 dan grote pauze van een uur ofzo en dan hij weer 2 dan ik weer etc. Vorige keer zijn wij s nachts weggereden en dochter sliep in auto verder. We hadden voor vertrek beide nog wel een uur of 5 geslapen. Maar dat was wel iets dichterbij in oosternrijk 800km en we hoefden geen bergweggetjes wat altijd enorm ophoud. In jullie geval zou ik overnachten. Gewoon parkeren bij hotel en je auto is heus wel veilig. Gewoon waardevolle spullen eruit en lekker gaan slapen
Hij wil zelf rijden omdat hij dat leuk vindt. Terwijl: ik heb dubbel zo lang mijn rijbewijs en hij heeft door minder ervaring en dyslexie vaak moeite om tegelijk op de weg te letten en borden te lezen, waardoor we niet zelden verkeerde afslagen nemen (zelfs in eigen land). Ik heb duidelijk gezegd dat ik Tsjechië niet ga herhalen, zeker niet nu onze zoon er ook is. Maar sowieso, dat was gewoon echt niet leuk. Ja, om achteraf te lachen, maar niet voor herhaling vatbaar Heb voorgesteld om tzt naar het reisbureau te gaan om samen met hen te bekijken welke opties er zijn voor een afgesloten/ bewaakte parkeerplaats. Ik ga er vanuit dat hoteleigenaren ook niet de reputatie willen dat toeristen op hun terrein beroofd worden. Tot nu toe hebben we met onze zoon steeds Landal of CenterParcs geboekt in de Benelux of Duitsland, dat boekten we gewoon via de site. Het is sowieso meer dan 5jr geleden dat we iets anders hebben geboekt, dus als het aan mij ligt gaan we sowieso naar een reisbureau, al is het maar voor een oriëntatiegesprek. Waar in Zuid-Tirol weten we nog niet. Ik wil al heel lang een keer naar Italie/terug naar de Alpen dus dit leek me een goede combinatie. Mijn vriend is Vlaanderen-fan en die heeft dit jaar gekozen voor Belgische Limburg, dus volgend jaar mag ik kiezen. Maar ik heb nog geen idee waar in Zuid Tirol we gaan. In de bergen in ieder geval, voorkeur in appartement.
Wij rijden die afstanden (en meer) in een keer. Hebben er een hekel aan om te overnachten. Rijden om en om en kinderen slapen ‘s nachts achterin. Overdag stoppen we regelmatig en even actief zijn met de kinderen.
Wij hebben altijd een overnachting, waarom haasten als je vakantie hebt. Lekker doen zoals je ouders. Buiten dat is het onverantwoord (ook tegenover andere weggebruikers) om zo'n lang stuk achter elkaar in je eentje te rijden, zeker als je dat niet vaker doet. Langs een reisbureau voor een overnachting is echt overdreven hoor. Gewoon op booking.com en dan staat er ook wel bij dat er een afgesloten parkeerplaats is (wat in mijn ogen echt wel een beetje paranoia/niet nodig is in een dorpje in Duitsland of Oostenrijk). Zeker met zijn drietjes hoeft het ook nog eens helemaal niet veel te kosten.
Dit dus gewoon via booking.com. Makkelijker kan haast niet. Wij gaan ook naar trentino en overnachten op de fernpass.
Als je nog niet weet waar je heen gaat, dit is een hele leuke site https://www.rodehaan.it/nl/ Allemaal boerderijen en vakantiehuisjes bij particulieren in zuid-tirol. Superleuk om met kinderen naar een boerderij te gaan waar je mee mag helpen in de stal. Ik zou hier echt niet voor naar een reisburo gaan hoor, die kennen die leuke adresjes vaak helemaal niet