rijst kruiden

Discussie in 'De lounge' gestart door Roozjuh, 19 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    gaat dure rijst worden als ik eerst al die kruiden in huis moet halen. heb kerrie. maar koriander niet, munt, gemberwortel, kardemom(?)

2. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Welliswaar geen tip voor kruiden, of je moet teentje knoflook en kerriepoeder voldoende vinden.
    Wat ik lekkere saus vind. Pakje gezeefde tomaten, wat azijn, suiker, en evt. Knoflook en peper en zout erdoor.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Uitje snijden en dan in de pan met een beetje olie bakken, 2 teentjes knoflook erbij dit even meebakken en dan de rijst erdoor ( ik doe voor 4pers. 2 plastic Ikea bekers rijst en 4 bekers water) eerst de rijst een beetje meebakken voordat je water erbij doet. Wanneer je het water erbij hebt gedaan een blokje kippenbouillon erbij en de rijst laten droog koken.

Gebruik trouwens het liefste basmati rijst.

4. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    klinkt goed!

hubby had overigens geen zin erin dus net maar chinees besteld;) maar kga t van de week zeker ff proberen!

5. Loveazra2

Loveazra2 Bekend lid

8 mei 2006
    570
    0
    0
    Nederland
    Kippen boullion van knorr

6. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Je kan ook gewoon gele rijst of notenrijst o.i.d. kopen.
    Is gewoon kant en klaar in een pakje.

Of risotto rijst kopen. En dan bijv kip marineren en bakken en wat groente, dan de risotto er door heen gooien en bouillon, en dan even laten koken. Is ook erg lekker!

7. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
  8. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Als ik 'niks' in huis heb maak ik met rijst vaak het volgende;

Ik heb standaard pandanrijst in huis. Valt goed te koken en heeft zonder kruiden op zich al een lekkere smaak.

Kook de rijst tot het gaar is. Giet het af en laat het even na stomen in de pan.

Fruit een uitje (prei is lekkerder als je het hebt) en een rode paprika ( heb ik vaak in stukjes gesneden al in de vriezer) op het laatst wat gesneden champignons toevoegen. Voeg dan de rijst toe en breng het op smaak met een klein scheutje vissaus. Soms doe ik er een beetje (pikante) kipkruiden doorheen als ik geen kip heb, maar als ik wel kip heb doe ik een stukje kipfilet in kleine stukjes snijden en met kipkruiden kruiden en dat er ook doorheen..

Je kan zelf naar smaak bijv ook erwtjes (uit de vriezer) toevoegen. Die smaken heerlijk zoet.

9. dekilene

dekilene Niet meer actief

Heeeerlijk.

Fruit een ui met knoflook en gehakt
    Diepvries spinazie erdoor.
    Blikje tomatenpuree erdoor yummie
    En serveer je rijst erbij:)

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik doe altijd boter in de pan en kook alvast water in de waterkoker. Dan doe ik er een halve kop vermicelli in de pan met boter, dat roerbak is zachtjes 2 min. Dan doe ik daar een pak rijst bij en dat roerbak ik met de vermicelli nog eens 2 min. Vervolgens doe ik het gekookte water erbij ongeveer een centimeter boven de rijs, daar doe ik een boullionblokje bij in, meestal groenten, maar kip of rund kan ook. Zachtjes laten koken, regelmatig doorroeren, na ongeveer 10-15 min is de rijst drooggekookt, eet smakelijk.

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Je kunt er zo'n blikje tomatenpuree doorheen doen, of gewoon gepelde tomaten(stukjes). Ook alle andere sausjes kunnen er overheen/doorheen.

Wat ik zelf lekker vind, is rijst gekookt in kokosmelk.

12. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Als je hierbij nog een blik met gepelde tomaten erbij doet is het helemaal Jammie Jammie

13. babyfantasy

3 aug 2011
    57
    0
    6
    zuid holland
    #33 babyfantasy, 20 jun 2013
    Laatst bewerkt: 20 jun 2013
    Ik maak de rijst voor 4 personen altijd als volgt;

Handje vermicelli
    1 grote mok rijst, liefst turkse tosya rijst anders basmati
    1 half blokje kippenbouillon
    Scheutje Citroensap
    1 Suikerklontje
    1 theelepel zout
    2 grote mokken kokend water
    (Olijf)olie
    Boter, geen margarine

Op halfhoog vuur een Handje vermicelli lichtbruin bakken in olijfolie daarna 1 grote mok (gewassen!!) rijst toevoegen half blokje kippenbouillon, suikerklontje, zout en citroensap erbij
    al roerende ong 3 minuten de smaak in laten trekken
    2 grote mokken kokend water en een klontje boter erdoor
    Goed roeren tot alle rijst los is
    Dan de deksel erop en vuur helemaal zacht
    Niet meer roeren! Na ong 15 min is de rijst droog dan zet je het vuur uit en laat je de rijst nog 10 min staan daarna even goed doorroeren en serveren
    Is hier een groot succes, iedereen, kinderen, nl en tr familie zijn er dol op

14. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Maar eerst hoe kook jij je rijst? Giet je het af of laat je het water verdampen!

Bijvoorbeeld mijn ouders gieten de rijst af en die is altijd zo droog haha.

Ik kook water gooi een knoflook teentje in het water met wat zout, de ene keer snijd ik een ui en doe ik al door het water. Ik laat het water helemaal verdampen dan is de rijst klaar.

En micchan spinazie bij de rijst is heel gezond hoor en ook heel lekker:)

Om de rijst nog wat meer smaak te geven doe je beetje olie in de pan, knoflook teentje fijn persen gember beetje raspen in de pan. Klein beetje bakken dan de rijst er bij gooien en wat zout. Goed door roeren en dan water er bij.
    Het water moet een vinger top boven de rijst uit komen, en dat laat je zachtjes aan gaar worden.

In een andere pan olie een ui tomaat champignon wat voor groenten dan ook, dan een klein maggi blokje (die per twee verpakt zitten) en dat bak je dan op het laatst doe je er altijd wat water bij en dan heb je je groenten en saus.
    Je vlees kan altijd bij de rijst maakt niet uit wat.

15. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hahaha lovely:) afrikaanse man :) hier ook zo ja.

16. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Yes! Ik ben niet de enige :D

17. Thymra x Xi

Thymra x Xi Niet meer actief

Je kan ook je kruiden van de markt halen, is een stuk goedkoper en je hebt ook veel meer dan in de supermarkt ;)

18. Bri

Bri Niet meer actief

Wat een eigenaardige manieren om rijst te eten lees ik hier.... zo zie je maar dat smaken verschillen.

Ik eet mijn rijst graag 'naturel' met vlees en groente erbij. Vlees is dan geen hollandse braadworst, maar iets als babi ketjap, of een lekker kipgerecht (kip kerrie bijvoorbeeld), of rendang (rundvlees). Ik hou van de Indische keuken, daar ben ik mee opgegroeid.
    Je kunt bij de toko ook losse droge dingetjes voor bij de rijst kopen, zoals seroendeng (gebakken kokos met pinda's), ikan terie (gebakken minivisjes, wel erg zout), ketan (soort minifrietjes). Dat maakt rijst ook héél lekker.
    Groente: ik vind sperziebonen er het lekkerst bij, maar broccoli gaat ook uitstekend. Spinazie kan ook, maar dan liever roergebakken bladspinazie. Sowieso zijn de meeste roergebakken (geroerbakte?) groentes er lekker bij.

Mijn vriend doet altijd een scheut ketjap door zijn rijst. Ik vind dat hélemaal niks, maar ja, smaken verschillen...

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik gooi altijd rijst zo int water, wat kerrie, zout en paprika poeder int water en idd afgieten :p niet goed? haha

heb net ff geprobeert. ehh sjit wat was het nou. uitje en wat kruiden in een pannetje en dan rijst er ff bij. en daarna pas water erbij. maar dat werd 1 grote pap-zooi :p kon je zo 1 grote bal van kneden haha. wat doe ik fout? :p staat dus niet op t pak hoeveel rijst en hoeveel water. ik doe altijd maar wat water en als rijst gaar is giet ik rest van t water af

hier ook opgegroeid met indische keuken(mijn oma kwam uit indonesie) maak hier vaak lekker indo achtige dingen. maar wilde ook is wat anders, zoals gewoon een braadworstje en wat groente. niet door elkaar dus. gewoon wat proberen :D

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou eerst de rijst koken, eventueel met wat zout in het water. Daarna afgieten (of droog laten stomen als je het droogkookt), en daarna pas andere dingen erbij doen zoals kerrie of paprikapoeder, of een uitje dat je even gefruit hebt in een ander pannetje. Van alles meekoken wordt het niet lekkerder.

Deel Deze Pagina