Wij eten de rijst regelmatig droog, vaak kook ik de rijst dan met een bouillon blokje en bak het daarna in een pan met een beetje olie, knoflook en gesnipperd uitje. Lekker met een salade en saté bijvoorbeeld.
Rijst geleerd van Israëlische oma. Water koken, rijst goed wassen, dan in kookwater, eetlepel zout erbij, grote scheut olie, erg lekkere rijst. Dat maak ik dan met kip uit de oven en een salade van komkommer, tomaat, uitje, avocado, olie en citroensap. Ook lekker: Uitje fruiten en bakken, ongekookte rijst erbij en even paar minuutjes omscheppen, kippenbouillon erbij gooien, 3 steranijsjes erbij gooien, 2 kaneelstokjes en 8 kardemonpeulen en dan lekker laten koken minuut of 25, Dan de steranijs, kaneelstokjes en kademon er uit vissen, dan maak ik daar lekker citroenkip bij en salade.
Ik doe het altijd erg simpel. Kip bakken. Dan kruiden met kipkruiden in de pan. Rijst koken ( zilvervlies met linzen) en na 10 minuten broccoli, tomaat en kidneybonen erbij blancheren. Dit in de pan met kip doen. Dan met een flinke scheut goede olijfolie erbij en klaar. Moet wel echt lekkere olie zijn.
Bedankt voor alle recepten, alles wat genoemd Is is voor mij nog onbekend (met rijst weet ik alleen nasi te maken zeg maar) dus We gaan eens wat dingen uit proberen@
O ik heb ook wel een paar lekkere recepten voor je! Kip cashew: 1. Kipfilet, ui en paprika in reepjes roerbakken/wokken . Kipfilet trouwens een beetje kruiden met paprikapoeder / peper en knoflook. 2. Sausje maken van : 3 eetlepels ketjap manis, 3 eetlepels oestersaus, 1 eetlepel sojasaus en 1 eetlepel vissaus. 3. Sausje bij het wokmengsel doen, en tot de gewenste hoeveelheid saus maken met water (smaak blijft écht prima). Voor een wat romerigere smaak kun je ook nog een flinke scheut kookroom toevoegen. Of gister had ik dat niet, een schep crème fraiche werkt ook prima . De saus daarna indikken met bloem of allesbinder. 4. Als laatste een Zakje ongezouten cashewnoten en een gesneden bosje bosui door de saus doen. Kip hawai : 1.Kipfilet kruiden zoals hierboven. 2. Kipfilet, puntpaprika, ui en champignons roerbakken / wokken. 3. Voor de saus: -Sap van blikje perzikken en blikje ananas. - 5 eetlepels ketchup -blikje tomatenpuree - 2 eetlepels natuurazijn - optioneel nog een beetje chilisaus toevoegen. tevens weer indikken met bloem of allesbinder. 4. ten slotte de perzikken en ananas uit blik snijden , en een bosje bosui snijden en toevoegen Kip kokos : 1. Kipfilet kruiden zoals hierboven. 2. Kipfilet / rode paprika / champignons roerbakken wokken. 3. wat Sperziebonen koken (de gare sperziebonen voeg je als laatste toe aan de saus) 4. Blikje kokosmelk bij het wokmengsel. Dit kruiden met kerrie. (Misschien ook nog wat andere kruiden, dat weet ik niet meer.. maar ik zou zeggen: gewoon proberen met wat je in je kast hebt staan! Het kan hooguit een keer mislukken ) saus eventueel weer wat indikken. 5. Gekookte sperziebonen toevoegen. Bij alle recepten eten we pandanrijst. Maar kan ook gewoon witte rijst zijn. O en chili con carne met rijst is ook lekker
Precies wat @Hilly79 zegt. Soja saus is zoutig en ketjap manis zoetig. Maar volgens mij bestaat er ook een zoute variant van ketjap manis, in dit geval bedoel ik de zoete En het is een erg makkelijke lekkere saus. Alleen smaakt ie bij mij helaas nooit zo lekker als bij mijn schoonmoeder
Dl eet graag basmatirijst met kip, met een simpel sausje van ui, knoflook, tijm, peper, room. Zelf hou ik van risotto, b,.v., deze: https://www.plusonline.nl/woensdag-risotto-met-gegrilde-garnalen , lekker met snijbonen.
Hier eten ze ook graag rijst maar ook gewoon heel simpel rijst koken in zout kip met kruiden bakken en brocolli alleen een aanmaak jus erover en thats it hoor ze nooit klagen dochters eten altijd 2 borden.. en zo doe ik het ook met allerlei andere groentes