rijst recepten

Discussie in 'De lounge' gestart door bernadet26, 20 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    zoals de titel al zegt ben ik heeel erg inspiratieloos wat betreft rijs recepten.
    verder dan een kip kerrie met rijst kom ik niet.
    onze dochter heeft het nooit gelust dus maakte ik het nooit maar nu vind ze het ineens heel lekker dus wil ik daar zeker gebruik van gaan maken en minstens 2 keer in de week iets met rijst maken
    dames kom op met jullie creaties. we lusten eigenlijk alles alleen helaas voor mij mijn man kan niet tegen spinazie. en orgaanvlees gaat er hier ook niet in.

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Chili con carne met rijst.
    Nasi

Rendang met rijst.
    Kip Tandoori
    Kip Siam

Roerbak met kip ketjap en knoflook.

Uhh....

3. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    ik bedoel dan wel die je zelf maakt he, niet uit een pakje of zakje.
    chilli had ik zelf idd ook bedacht:D

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik maak niks uit pakjes:D

5. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    oooo hoe maak je dit dan zonder pakjes???
    dan bedoel ik de tandoori en de siam

6. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Ik kook sowieso mijn rijst (bijna) altijd met een bouillonblokje in het water, dan smaakt het niet zo standaard.
    Ook lekker is wat sesamzaadjes erdoor. (deze roer je er na het koken en afgieten doorheen).

En recept? Eindeloos!
    Wat ik zelf erg lekker vind is kip of garnalen en dan roerbakken met allerlei lekkere groenten (minimaïs is ook erg lekker!) en dan iets van een roerbaksausje erdoor. Zelf gemaakt of uit een pakje. Simpel, lekker en ook nog eens gezond.

7. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Zal ff recept zoeken

8. Smnee

Smnee Niet meer actief

voor mij alles een recept met rijst ;) ik verafschuw aardappels, en eet elke dag rijst.

het lekkerst vind ik wel de nasi. :) maar ik ben benieuwd hoe je kip siam en kip tandori zelf maakt, dit is wel lekker maar ik ben niet zo dol op pakjes

9. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Voor ons is dit voor 2x eten. Doe dus een portie in de diepvries:

700gr shoarmareepjes bakken. 2 hoge blikjes geconcentreerde tomatenpuree, 2 el ketjap, 2 el curry, half kopje suiker toevoegen. Alles goed doorroeren.

Doe een pot atjar tjampoer erdoorheen.

Let op, je kunt nu varieren.

Hou je van zoet-zuur dan doe je het vocht van het potje erbij.
    Hou je van pittig dan doe je er wat sambal doorheen met een kopje water.

Alles goed roeren. Evt kun je er wat meer water doorheen doen als je het te stevig vind. Of nog wat suiker als je het wat zoeter wilt.

Lekker bij rijst maar ook bij de bami vd chinees of de kant en klaar bami uit de supermarkt.

10. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    weet je wat het is, ik snap best het groenten bakken en kip of vis of weet ik veel wat maar mij ontbreekt de inspiratie kwa zelf sausjes maken.
    heb het idee dat iedereen die uit zn mouw schut maar ik dus niet haha
    dus met een recept heb ik dus stap voor stap alles nodig anders komt het nog niet goed:D

11. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Pilaf à la mijn oma ;)
    Blokjes kipfilet of varkensvlees bakken met knoflook, sambal, uitje en zoete ketjap. Blikje tomatenpuree erbij en west de sap van en blik perziken, daarna ook de perziken in blokjes erin... Klaar!
    Veel mensen lusten dit graag, je kunt zelf kijken hoe pittig je het wilt met de sambal, in elk geval moet er wel 1 flinke theelepel in, hier vaak eetlepels maar dat is naar eigen smaak

12. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

25 jul 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Sorry voor de typ fouten, ik zit het op mijn telefoon te typen. Nog een lekkere is en soort viscurry..
    tilapia filet in stukjes van ongeveer 5 cm.bakken met wat kerrie. Bloemkool en broccoli in kleine roosjes en schijven wortel kort koken en erbij doen. Griekse yoghurt of crème fraiche erbij met 2 eetlepels kerrie. O met de vis ook ui en knoflook meebakken, k doe altijd maar een beetje dus het is geen keurig vat recept, succes

13. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Rijst op z'n Hollands vind ik sowieso niet lekker.
    (Bedoel gekookt in water of bouillon dus). Veels te droog.

Mijn schoonvader maakt geweldige rijst met tomaten erdoor.
    Maar Turken bakken de rijst eerst, daardoor is het sowieso al veel smaakvoller.
    Ik kook niet zovaak rijst, omdat ik hem gewoon niet zo lekker als mijn schoonouders krijg.
    Dingen als kip siam/chicken tonight eten we nooit.

Als ik rijst maak maak ik er meestal kip bij of lamsvlees.

14. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hmm, lekkere recepten dames! :)

15. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    hier idem dus je bent niet de enige hihi ( schrale troost ik weet het hihi )

maarre ik weet wel hoe je rijst lekker kunt bereiden.
    dit is wel alleen rijst en geen heel menu.

basmati rijst in kokend water laten weken een half uurtje ( gewoon water koken in waterkoker en dan bij de rijst in een kom doen)
    dan weer water koken, je doet de geweekte rijst in een pan met een paar eetlepels boter dit roer je 5door elkaar op het vuur. dan doe je kokend water erbij tot net aan de bovenkant van de rijst. dan zout er doorheen ik houd er van als er flink wat zout in zit ma dat is ieder voor zich. goed roeren en dan nog een bertje water tot net boven de rijst. dan pak je een keukenhanddoek of 2 keukenrolpapier op elkaat en die leg je op de pan en dan met de deksel sluiten. het keukenpapier ligt dus niet in de pan maar precies onder de deksel dit neemt al het vocht weg. dan zet je je vuur klein en laat je het opstaan tot er geen water meer in de pan zit opletten dat de onderkant niet aanbrand en NIET meer roeren!

dit is een turks recept en echt heeerlijk!!! klinkt ingewikkeld maar dat is het niet!
    ikk ben echt een slecht in de keuken en houd helemaal niet van koken maar dit recept is favoriet in de hele familie en schoonfamilie!

16. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    geloof dat ik de rijst smaak wel te pakken ga krijgen zo;)
    heerlijk allemaal.

17. Islah

Islah Niet meer actief

Gevulde aubergines met tomatensaus en rijst

Somalische rijst (even googlen, is rijst met o.a specerijen en rozijnen)

Rijst met ajam pangang

Rijst stomen met kruiden en groenten erdoor

Roergebakken prei met gember en knoflook, cashewnootjes en rijst

Als toetje of ontbijt in het weekend vind ik rijst met boter en bruine suiker erdoor heerlijk!

Wij zijn dol op rijst, dus wat ik hier opnoem is vast niet alles wat we wel eens eten/gegeten hebben met rijst erbij. Gewoon een paar suggesties. : )

18. Islah

Islah Niet meer actief

Oh ja, :

Sajoer boontjes

Tikka massala

19. me83

me83 Niet meer actief

meestal gooi ik van alles in de wok..roerbakken met ketjap of een sesam saus

variant van rijst is hier.. rijst koken... dan in een pan gesnipperde uitjes fruiten.. gekookte rijst erbij.. eitje erdoor heen roeren.. en zo lekker omroeren en bakken...hmmmmmm:) tomaatje erdoor is ook erg lekker!

soms doen wij ook(las wel dat je man geen spinazie lust :(
    ) rijst koken..al het klaar is afgieten,olijfolie erbij,tomaatjes in stukjes erbij n spinazie a la creme.. op smaak brengen met peper of sambal.. ook erg lekker.. en dan lekker kipkluifjes uit de oven:D

Deel Deze Pagina