Hier een man uit het midden-oosten dus er is maar 1 soort rijst: mooie lange droge korrels. Zo los was dat met een maand of 6/7 nog wat moeilijk, er schoot er weleens een verkeerd. Met een wat nattige groenteprut ging het prima. Ondertussen kan ze ook de korrels prima eten.,
Sorry, wist niet dat je dat bedoelde, voor de meeste mensen is "gewone rijst" witte rijst. En ik eet ook gewoon pasta, brood en rijst hoor. Ik denk alleen wel dat er een kern van waarheid in zit dat granen eigenlijk niet de beste bron van koolhydraten zijn voor ons lichaam.
Als dat mijn issue was dan had ik een ander topic geopend ik wilde er wel mee zeggen dat mijn nichtje vaker ongezond eet en dat ik dus niet op haar oordeel af kan gaan. Vandaar de vraag hier. Maar om weer on-topic te gaan: is zilvervliesrijst slechter of .... ?
Nou indirect gaat het natuurlijk wel daar om wat je zus doet. Maar antwoord op je vraag zilvervliesrijst is beter dan gewone witte rijst. Maar dat is te vergelijken met wit en bruinbrood. Bij de zilvervlies rijst zit het schilletje nog om de rijst en bij witte rijst is het weg. Met schilletje is dus beter. Maar als je witte rijst een en voldoende groente en fruit er bij eet heft het elkaar weer op.
I.p.v. zilvervliesrijst kun je voor kleine kinderen parboiled rijst nemen, de vezels van zilvervlies zijn voor kleine kinderen vaak wat lastig, parboiled bevat meer goeds dan witte geslepen rijst. Het is dankzij het paleodieet erg in de mode om granen 'fout' te noemen. Maar eerlijk gezegd, het lijkt me sterk, de mensheid doet het al duizenden jaren goed met granen als onderdeel van het dieet. De kunst zit 'm volgens mij in de balans, niets te veel, niets te weinig.
Pandanrijst is ook gewoon witte rijst, alleen een ander soort dan de standaard witte rijst met de grote droge korrel. Zilvervliesrijst kan je geen plakballen van maken. Dat kan wel uitstekend met risottorijst of sushirijst. Als je basmati iets langer laat koken, plakt het ook goed.
Wij eten hier basmati rijst, eten de meeste Antillianen. Ik heb rijst ook altijd gewoon zo gegeven, nooit gepureerd of wat dan ook. Hier zijn de kids gewend om weer rijst te eten, van de 7 dagen, eten we toch wel 5 dagen rijst. Je kan ook eventueel wat roomboter er doorheen roeren, om het wat smeuiger te maken, als je kindje nog moet wennen aan de rijst.