Mijn onderwerp zegt het al. Krijgt ze teveel? Als ik lees dat sommige jongere kindjes al op 3 flessen zitten. Ons schem is nu ongeveer als volgt. 9 uur fles 180cc met 3 scheppen (simulac). 12 uur boterham (meestal maar de helft soms meer soms minder). 13 uur fles 180cc met 3 scheppen. 16 uur groenten hap meestal maar half potje soms minder met daarna een danoontje of yoghurt. 17 uur fles 180 cc met 3 scheppen. 19 uur/19:30 een half potje fruit. 21 uur fles 180cc met 3 scheppen. Over het algemeen gaan alle flessen zo goed als leeg. Overdag slapen we ook hooguit 2x een uurtje als ik mazzel heb. Vind het moeilijk om nu een ander schema te gaan gebruiken/verzinnen. Ze weegt nu ongeveer 9kg en zit steeds wel tussen de curves in. Ze is ook redelijk lang.
Volgens mij krijgt ze inderdaad best wel veel. Heb je al advies gevraagd aan het CB? Je zou bijv de fruithap om 15 uur kunnen doen. Dan groente en toetje om 17 uur en de laatste fles ron20.30. Is dat een idee? Dan zit je ook op 3 flessen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook best veel. Ons meisje krijgt: 0800 fles 180 1100 fruithapje 1300 fles 180 1730 groentehap met toetje en als ze al erg hongerig is rond 1600 tussendoortje 1900 fles 180/pap waarom krijgt ze eigenlijk al om 1600 groentehap? Zoë eet altijd gezellig met ons mee aan tafel. En gelijk een uur later een fles? Is dat niet proppen?
Misschien heeft ze dit wel gewoon nodig... Ze blijft dus goed op gewicht. Ik het hier ook zo'n vreetmonstertje, dat steeds qua hoeveelheid ruim boven het advies van het cb zit. Maar als ik dat niet doe, zit ik met een schreeuwend kind... Als ik kijk naar wat Yannick nu al wegwerkt op een dag, vind ik het eigenlijk wel meevallen hoeveel ze eet...
Dit is de oplossing voor mijn gepuzzel! Sorry, hoor heel off topic, maar ik ben al dagen mijn hoofd aan het breken over hoe ik nou naar 3 flessen moet...
Ik vind het eerlijk gezegd ook veel. Ik zou de fles van 17.00 uur laten vervallen en de fruithap naar de ochtend verplaatsen tussen haar 1e fles en de boterham. Voor de rest zou ik niks veranderen.
Ze moet hele potjes gaan eten ipv halve en dat kan ze nu niet omdat ze nog vol zit van der flesjes. Hier ong. even oud en hij moet van het cb naar 2 flessen! Hij zit er nu op 3, maar at daardoor zijn groente op een gegeven niet meer leeg.
Ons schema nu: 7:00 200cc pap 10:00 200gram fruit 13:00 2 boterhamen + beker water 15:00 bakje yoghurt, danoontje etc. 18:00 200cc groente 21:00 200cc pap
wat een hoop krijgt ze te eten. esmee is ongeveer even oud en die krijgt het volgende: 8.00 150 cc melk (gewone) + 1 boterham 10 uur fruit met liga + drinken 12 uur broodje +thee 15.00 uur koekje + drinken 17.30 groenten , aardappelen, vlees 19.00 120 cc pyjama papje (wat ze vaak niet eens op drinkt.
Zo doe ik het ook: 09.00 fles van 200cc 13.00 pap van 200cc melk, Bambix en een Liga 15.00 fruit en een beetje thee/water/diksap 18.00 groente en evt. yoghurt/danoontje 19.30 fles van 200cc en Nutrix Ik denk dat je inderdaad moet proberen om de potjes helemaal te geven zodat ze vanzelf minder trek in de flessen gaat krijgen. Nou weet ik ook eigenlijk niet of het slapen er mee te maken heeft. Van slapen groeien ze ook, dus hebben ze dan minder eten nodig? Nova slaapt namelijk wel 3 tot 4 uur overdag en 's nachts dus ook 12 tot 13 uur. Ik zou ook niet weten hoe ik er een eetmoment tussen zou moeten krijgen, dan slaapt ze namelijk meestal.
als ze een hele boetrham krijgt zou je naar 3 flesje mogen. ik vind het inderdada ook wel veel 4 flesjes. alicis zat toen op 3 flesjes en 1 boterham en nu op 1 a 2 boterhammen en nog maar 2 flesjes van 200cc schema hier vanaf 6 maanden 7 uur flesje 180/6 10 uur brood+ sap 12 uur flesje 180/6 15 uur fruit (1 stuk of potje 6/8 maanden) 18 uur groente (meestal potje van 8 maanden) 19.00 flesje 180/6 vanaf 8,5 maand ongeveer: 7 uur flesje 180/6 10 uur koekje + sap 12 uur brood + llesje 180/6 (drinkt ongeveer 150) 15.00 fruit 18.00 groente + toetje/koekje + sap
wij mochten al over naar 1 a 2 flessen ,omdat esmee niet van pap houd mocht ze smorgens ook een broodje. ze krijgt alleen savonds voor het naar bed gaan zo ie zo 1 fles van 120 cc aangeboden, dat is dan pyjama papje dat lust ze wel want dat is vloeibaar,maar ene keer drinkt ze hem leeg andere keer wil ze er een paar slokjes van, vanavond heeft ze er niks van gedronken. en smorgens bij haar brood krijgt ze gewone half volle melk. verder eet ze met de pot mee ,wat wij eten en zij kan en mag het ook hebben eet zij gewoon mee.
Bedankt voor jullie reacties. Ik prop het er niet in bij haar, ze vraagt er zelf om, om de flessen dan. Die ben ik ook blijven geven omdat ze eigenlijk vrij weinig eet van de potjes en de boterham. Had verwacht dat ze minder fles zou gaan drinken als ze meer vast voedsel zou krijgen. Ik ga jullie schema's bekijken en dan maar even bedenken wat ik ga doen om aardig uit te komen. Lastig allemaal hoor. Mee eten met ons gaat niet, omdat wij vrij laat eten meestal pas om 19:30 soms nog later. Kan natuurlijk wel als eerste proberen om de flessen ook wat te verkleinen en er uiteindelijk een te laten vervallen.
Als ik trouwens sóchtends pap door de fles doe. Zou ze dan langer vol zitten zodat ik dan ook langer tussen de flessen kan laten zitten? Want nu na 4 uur wil mevrouw echt weer een fles hebben. Snachts slaapt ze trouwens gem. z'n 10 uurtjes dus echt een grote slaper is het niet.
wat je ook kan doen om een fles weg te laten op den duur is wel gewoon 180 water doen maar bijvoorbeeld maar 5 schepjes poeder erin. naderhand 4 en ga zo maar door. ik wilde het ook zo doen maar toen ze op den duur doorhad dat het bijna water was wilde ze hem al niet meer en is het vanzelf zo gegaan. als je een fles weglaat kan het zo zijn dat ze der groente /fruit nog niet meteen op eet omdat ze een flesje verwacht. na een paar dagen krijgt ze vanzelf honger en zal dan toch maar besluiten haar fruit/groente op te eten.
Juist omdat ze nog zoveel flessen krijgt heeft ze misschien geen trek in meer in het vaste voedsel? Toen wij de 16 uur fles weghaalden (en een halve naast de boterham om 12 uur) ging het eten een stuk beter. We houden hier standaard max 4 uur tussen voedingen/tussendoortjes aan. Dat is ook voor ons volwassenen belangrijk, dat je wel regelmatig even je energie aanvult. C zit nu qua gewicht en lengte op de +1 lijn, maar dat zat ik zelf ook, dus niet zo gek.. Ons schema (ook al met 8mnd): 7.30 papfles (180/6) 10.30 fruit 12.30 boterham met fles (120/4) 15.30 tussendoortje (sap+knabbels) 17.30 avondeten 20.00 late fles (180/6) Al schuiven de tijden nu iets meer, omdat we over zijn naar 2 slaapjes. En C heeft minder moeite met eten wat iets later/eerder komt..
Misschien een idee, ik heb het een poosje zo gedaan. En is me snel gelukt om tot 3 flessen te komen. 's ochtends - 1 fles( 180+6) 08.00-08.30uur tussendoor - fruit middag rond 13.00uur - boterham en halve fles of iets meer en later weer(15.00uur of zo) als tussendoortje de rest van de fles met koekje of zo avondeten 17.30uur en voor het slapen nog de laatste volle fles. Daarna ben ik snel overgegaan om bij de boterham gewoon de hele fles te geven of iets minder ( vind ik wel belangrijk dat hij leert om melk bij de boterham te drinken). En daarna als tussendoortje koekje of stengel met thee of heel verdunde diksap. Of soms fruit. Ik geef nog weleens papfles in de ochtend of met slapengaan. Er is nu eentje van friso met fruit,geef ik ook. Misschien meer verzadigbaar!