Mijn zoontje is bijna 1 jaar oud en drinkt nu nog Friso 2 Standaard. Daar krijgt hij s'morgens 200cc pap mee (uit een fles, we zijn al maanden bezig te oefenen uit een bordje maar is 1 groot drama dus we hebben ons nu erbij neergelegd en geven gewoon papfles tot hij een boterham eet in de ochtend) verder drinkt hij 100cc bij zijn lunch uit een rietjesbeker of oefenbeker en eet hij wat yoghurt (60/70 gram) na zijn avondeten en drinkt hij nog 200cc opvolgmelk voor het slapengaan. Bij elkaar dus nu nog 500cc opvolgmelk en 70/80gram yoghurt als melkproducten. Wij krijgen eigenlijk geen fles meer afgebouwd, want hij is vaak ziek (word ook binnekort geopereerd) en is aan de grote kant met enorm veel energie dus heeft ook echt niet genoeg aan minder. Dan is het echt krijsen en overstrekken en enorm zielig. Ook die laatste fles is niet een gewoonte/ritueel want we hebben al zo vaak geprobeerd die weg te laten en dan komt hij 'snachts weer voor een voeding. Hij heeft die echt nog nodig. Ik wil na zijn verjaardag overstappen op Friso 3 of Peutermelk, welke zou jij adviseren? (dit omdat hij nog vaak ziek is en dus nog teveel drinkt voor normale melk) En hoe erg is het als hij nog een tijd op 500cc zou zitten kwa melkproducten? Want wij hebben er verder eigenlijk geen haast mee kwa afbouwen en vinden dat onze zoon dat erg goed zelf kan aangeven. Dat heeft hij namelijk met alle andere flessen ook gedaan en doet het ook met brood en avondeten. Hij geeft prima aan wanneer hij genoeg heeft en vol zit. Kunnen wij dan gewoon verdergaan op deze manier tot hij zelf die laatste fles steeds minder drinkt en zo de schepjes afbouwen? (Want met 1 jaar kan hij ook met de pot mee eten en dus zo ook meer eten als hij wilt dan een potje.) Met het idee dat hij misschien wel pas rond de 1,5/2 jaar geheel van die laatste fles af is?
Hallo, Het is niet erg als je zoontje tijdelijk iets meer melk drinkt hoor. Wanneer je probeert om te minderen, kunt je het beste proberen om de melk van tussen de middag te vervangen voor een ander product. Of je kiest voor de Standaard 3 of de peutergroeimelk hangt een beetje af van je kindje. Wanneer je kindje erg goed met de pot mee eet kun je kiezen voor de peutergroeimelk, daar zitten van alle vitamines en mineralen in, maar net iets minder als in de Standaard 3. De Standaard 3 wordt vaak gegeven aan kindjes die niet altijd even goed mee eten. Daarnaast is het wel belangrijk om extra vitamine D te gaan gebruiken. Groeten Eveline
Doordat mijn zoontje nogal vaak last heeft van zijn keeltje of oortjes eet hij de ene keer minder dan de andere keer. Dan ga ik voorlopig wel over op de Standaard 3 en als hij geholpen is en beter gaat eten kan ik altijd nog over op de Peutergroeimelk. Ik dacht altijd dat die beker melk van tussen de middag blijvend was en je juist de ochtend en avond af moest bouwen. Maar als die melk bij zijn boterham tussen de middag eraf kan, zou dat al een hoop schelen en blijft hij op 400cc ongeveer zitten kwa melk en dan nog een bakje yoghurt. En dan kan ik toch zodra die laatste fles eraf is weer melk tussen de middag geven bij zijn boterham? (Ik ken heel veel kindjes van 2 jaar die nog steeds een pyjamapapje of papflesje drinken voor het slapengaan, dat is dus niet erg?)