Rijstebloem in de laatste fles?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Bloem1981, 16 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil vanavond rijstebloem in de laatste fles doen. Mijn zoontje slaapt sinds 3 weken niet meer door. Ik heb het idee dat hij honger heeft en toe is aan andere voeding. Hij krijgt nu sinds een paar dagen fruit en volgende week wil ik beginnen met groente. Laatste pakte hij mijn broodje af en begon erin te bijten....mijn dochter had dit niet.

Op de bambix pak staat 2-3 eetlepels, is dit niet veel voor de 1e keer? En zou ik dan speen 2 moeten gebruiken (Dr. Brown fles)?

Of krijgt hij buikkramp van rijstebloem? Ik weet het niet nl.

Nu krijgt hij 5 x 180 (sinds een paar dagen), 2 eetlepels fruit en 's nachts nog een fopfles (90 cc + 2 schepjes). Hij komt meestal rond 3 uur, soms om 6 uur maar dan wacht ik tot half 7 en dan krijgt hij een gewone fles.

Vandaar dat ik de rijstebloem eens wou proberen (zeiden ze ook op het cd), maar ik heb dat nog nooit gedaan, vandaar mijn vraag.

2. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Heej,

Op het pak staat idd 2 tot 3 eetlepels.. Ik doe nu ook wel meer erin hoor dan was hij wat dikker anders ging het te snel door de speen!

Ik zou wel beginnen met 2 a 3 schepjes anders helpt het niet echt.. Maar let er wel op dat hij er harde ontlasting van kan gaan krijgen..
    Drink jou kindje altijd alle flessen leeg?? Dan zou ik 10 cc extra water bij de andere flessen doen.. Dan wordt zijn ontlating niet te hard van.

Succes!

3. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij drinkt idd alles leeg, normaal krijgt hij 210 de laatste, maar volgens mij past dat nu niet in de fles allemaal. Moet ik dan 180 (+ wat extra water) 6 schepjes, 2,5 eetlepel rijstebloem??

4. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ja je kan het zo doen idd. Je kan het ook ff klaarmaken in een litermaatje en dan met een garde roeren is makkelijker..

En dat extra water kan je ook pas doen als zn ontlasting hard wordt..

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat doorslapen op rijstebloem is geen garantie trouwens..
    Er zijn ook kinderen, waar rijstebloem te zwaar op de maag valt, en ze juist onrustiger slapen. Maar je kunt het proberen ;)

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    De mijne! :D (niet slapen op rijstebloem)

7. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Mijn mannetje ging beter slapen op rijstebloem maar idd het kan ook zijn dat ze onrustiger worden.
    Ik ben begonnen met 1 maat schepje van de nutrilon ( precies 1 eetlepel).
    Hij krijgt nu 210/7 met 5 schepjes rijstebloem maar dat heb ik wel langzaam opgebouwd.
    Hij heeft heel lang maar 2 schepjes gehad en toen hij weer eerder wakker werd weer meer gedaan enz...

Je kan het proberen. Ik heb met 2 schepjes altijd de avent +1 gebruikt. Dit ging goed ( nou heeft mijn zoontje wel een behoorlijke zuigkracht hoor) Want hij drinkt zijn normale melk hier ook uit en nog binnen 10 min is die op.

Nu krijgt hij 5 schepjes en gebruik ik op advies van het forum hier de Difrax M speen.

8. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteravond om 21.45 uur 190 water + 6 schepjes en 1 schepje rijstebloem gedaan. Toen heeft hij tot 4 uur geslapen. Toen heb ik hem 60 water en 1 schepje gegeven en daarna nog een keer alleen water, 60 cc. Hij heeft tot ongeveer half 6 gehuild, toen viel hij in mijn armen in slaap. Nu heeft hij ook ongeveer 1,5 dag niet gepoept. Lijkt me sterk dat dit door 1 schepje rijstebloem komt, want toen had hij al de hele dag niet gepoept.
    Moet ik hier nu mee doorgaan of niet? Hij heeft wel iets langer geslapen, normaal komt hij om 2 uur 's nachts. Maar ja....
    Hij krijgt nu op 1 dag:
    5 x 180 cc, 2 eetlepels fruit en de laatste fles dus met 1 (dadelijk 2) schepjes rijstebloem. En dan 's nachts krijgt hij 60 water met 1 schepje. Is dat veel?
    Ik wilde eind van deze week ook met groente beginnen, maar ik weet niet of hij dan te veel krijgt (5 flessen en groente en fruit en dan ook nog 's nachts een fopfles met voornamelijk water).
    Ik weet het ff niet meer eigenlijk.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Groente moet wel kunnen. Misschien zit hij daarmee en een hele fles vol genoeg om de nacht goed in te gaan.. Het klinkt wel alsof hij echt honger heeft in de nacht. Als hij zo huilt.

Eigenlijk is dat nachtflesje "teveel", maar soms hebben ze het ook gewoon even nodig als ze hard groeien. En fruit en groente zet op deze leeftijd nog niet zoveel zoden aan de dijk..
    Misschien dat de groente iets op kan vangen. En anders zou ik hem gewoon eens wat meer geven in de nacht, dat mag best voor een paar keer. Misschien 3 schepjes met 120-150 water?

Van rijstebloem kan de ontlasting wel veranderen. Allebei de kanten op. Maar als hij van zichzelf al een dag geen had gehad, dan zal de rijstebloem daar niet alles mee te maken hebben. Ik zou vanavond gewoon weer 1 schepjes proberen..

10. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    1 schepje vind ik persoonlijk weinig.. Ik zou er gelijk een paar scheppen in gooien. Hij heeft teminste wel langer geslapen!!
    En geef bij elke fles ff 10 cc extra water!!
    Dat helpt echt!!

Sterkte ermee...

Liefs

11. adi

adi Niet meer actief

Tips voor de ontslasting:
    - idd extra water toevoegen;
    - een klein theelepeltje olie in de fles (meningen hierover zijn verdeeld, maar hier werkt het prima);
    - als ie al fruit eet: peer of druiven geven!
    - En als het echt niet werkt: een beetje vaseline op het puntje van de thermometer en het puntje in zijn poepgaatje steken. Meestal komt de hele lading meteen eruit.

Ik denk dat het niet zo enorm veel kwaad kan dat je 1 of 2 schepjes meer geeft per dag. Of kun je niet overstappen op 'Forte-voeding"? Kijk ook even hoe hijj reageert op groente.

Succes!

12. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had bij de laatste fles met rijstebloem al meer water erbij gedaan. Het lijkt of hij honger heeft maar ik heb vannacht dus 60 en 1 schep gegeven en daarna nog een keer 60 water. Toen is hij in slaap gevallen bij mij en heb ik hem in bed gelegd en om half 8 heb ik hem wakker gemaakt, vanaf half 6 sliep hij toen.

Ik probeer vanavond nog een keer rijstebloem. En van het weekend dan maar met groente beginnen.

Het rare: Hij sliep door totdat hij zware buikgriep gehad heeft, nu 4 weken geleden en sinds die tijd komt hij 's nachts weer.
    Als ik 's nacht voeding moet geven zit hij ver over een liter omdat hij overdag al 5 x 180 en 2 eetlepels fruit krijgt. En dadelijk nog 2 eetlepels groente erbij. Hij zou trouwens nu al veel meer fruit opkunnen, maar mag dat naast die 5 voedingen van 180??

En die rijstebloem is dat geen dikmaker?

Sorry voor de vele vragen maar ik word er niet meer wijs uit, mijn dochter was wat dit betreft heel makkelijk met doorslapen.

13. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Zolang hij zijn flessen leegdrinkt kan hij best meer fruit krijgen hoor!
    Als het maar niet ten kosten van de flesvoeding gaat.
    Ik zat met 5 maanden trouwens al op 4 flessen!
    En met 6 maanden op 3 flessen.

Rijstebloem is wel een dikmaker. Maar is hij erg dik dan??
    Hoor je meer rond deze tijd dat kindje weer even niet meer doorslapen.
    Hier ook 1. Al maanden niet meer!!!

Echt niet leuk..

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat ze na ziekte even uit het ritme zijn is niet raar, en dat ze even bij moeten eten is ook heel herkenbaar.

Die 180/6 x5 zit je inderdaad op 1000cc, maar af en toe een schepje extra kan geen kwaad. Van ons CB mochten we destijds 2a3 flessen a 180/6 per week extra geven. Maar wij moesten alsnog over naar Forte, omdat dat bij 3 maanden was, en hij elke dag een fles a 180/6 bij wou.

Rijstebloem is niet echt een dikmaker, er zitten wel wat calorien in (anders zouden ze niet doorslapen), maar echt niet veel..
    Water vult natuurlijk niet echt. Dus als je daar meer van geeft hebben ze vaak al snel weer honger. Of het helpt helemaal niks.

Je kunt ook wel meer fruit proberen. Wij zijn met 5,5 maand met groente begonnen, maar al redelijk snel (zeg na 3 dagen) at hij 100-125 gram op. Als ze verder goed reageert op het fruit kun je dat ook uitbouwen.

In principe zit je nu in een fase waarbij je steeds meer vaste voeding geeft, en de flesvoeding zou straks moeten minderen. Dus je kunt gerust van fruit uitbouwen naar 100-125 gram. Of 50-75 gram fruit, en 50-75 gram groente.

15. adi

adi Niet meer actief

Fruit mag je echt veel meer geven, zolang hij het goed verdraagt en zijn flessen leeg blijft drinken.

Van rijstebloem zal ie niet snel dik worden, het is geen kunstmatig product of zo, het is gewoon bloem van rijst ;) (net zoals je bloem van tarwe of mais hebt), dus verder niet ongezond.

16. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ adi ff offtopic.. Hebben jullie een drieling??? Zo he!! Respect!
    Druk zeker??

Weer ontopic: Het is niet echt super een dikmaker, maar ik moest het wel geven zodat hij wat dikker zou worden!!

17. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    De laatst keer bij het cb zat hij onder het gemiddelde. Maar hij is nu 3 weken geleden ziek geweest, zou het nog steeds hierdoor komen?

Mag hij dus naast de 5 x 180 (+ de nachtvoeding) fruit en groente?? Als hij niet doorslaapt kan ik er ook geen fles vanaf...dan krijgt hij steeds rond 22.30 uur de fles. Anders komt hij 's nachts 2 x als ik die eerder ga geven.

18. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Als hij onder het gemiddelde zit zou ik zeker te weten rijstebloem gaan geven!!
    En je mag echt wel 5 x 180 cc geven hoor. Geef anders flessen van 210 cc!! Heb ik ook gedaan.

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Je mag gewoon bijvoeding geven naast de flessen als hij het verdraagt. Als hij daardoor een fles zou laten vervallen, is dat geen probleem; uiteindelijk "moet" je rond de 6 maanden toch op 4 flessen (volgens mijn cb zelfs maar 3 maar vind dat zef ook nog erg weinig) uitkomen en hij krijgt nog vrij veel melk momenteel met 5x180+6.
    Overigens mag hij best meer dan een liter vocht binnen krijgen op een dag, Het maximum voor de melkvoeding geldt vanwege een maximum aan de hoeveelheid poeder die hij mag krijgen. Van de opvolgmelk mag hij nog minder, max 24 dacht ik.

En of rijstebloem een dikmaker is, dat betwijfel ik. Maar je hoeft je zoontje toch niet "vet te mesten" omdat hij onder het gemiddelde zit? Als hij in de loop van de tijd maar zijn eigen curve mooi volgt, daar zitten altijd wel een beetje schommelingen in.

20. adi

adi Niet meer actief

Je gaat je zoontje echt niet vetmesten door een beetje rijstebloem in zijn fles te doen hoor. Er zijn genoeg vrouwen die hiermee al bij 4 maanden beginnen, gewoon omdat het 'mag'.

Kijk gewoon wat zijn behoefte is. Het is erger om je kindje honger te laten lijden.

Deel Deze Pagina