chips en patat (koek)

Discussion in 'Voeding' started by caroline16, Apr 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

even een vraagje dames..
    nou zat ik net een topic te lezen, en daar las ik dat een kindje van 8 mnd als chips had gegeten en een ander kindje een patatje..

nou wil ik niet oordelen ofzo.. maar vroeg me alleen af, vanaf wanneer dat mag dan? kunnen de darmpjes dat wel aan dan?

en dan nog even snel een vraag.. welke koekjes, die wij eten, zijn niet schadelijk voor een baby?

2. Mijn dochter heeft ongeveer met een jaar haar eerste patatje gehad. Twee a drie maar hoor. Ze vond het wel erg lekker. Chips heeft ze nog nooit gehad, kroepoek wel.

Verder kunnen ze gewoon bisquitjes of meelkoekjes eten hoor.

3. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    We hebben Ilana ook vanaf een jaar af en toe een patatje laten eten bij de Mac (wel het zout eraf geveegd).

Ik geef volkoren bisquitjes of lange vinger met de suikerlaag eraf. Ik zie vaak hier dat de kinderkoekjes meer suiker bevatten als normale koekjes.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Ons kindje is net 1 geworden en heeft op zijn verjaardag voor het eerst een paar chipito's gegeten (van die zachte halve kaas maandjes) en heerlijk dat hij het vond. Verder krijgt hij nog geen patat of koek. Ja heel af en toe een speciaalbabykoekje, maar andere koek en dergelijke vind ik nog niet nodig.

In principe mag het denk ik vanaf een jaar. Tja er zijn natuurlijk altijd mensen die eerder al beginnen met ongezondere dingen te geven.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Wij zijn vanaf 6 maanden van die baby rijstewafeltjes gaan geven (zonder zout en suiker) en soepstengels en vanaf ca 8 maanden van die nijntje koekjes. Wel vind ik ze erg zoet ruiken en ik vermoed dat er best wel suiker in zit?! ze zitten per 2 verpakt en ik geef ons zoontje 1 per keer en dan ca 2 keer per week.
    Vanaf 10 maand heb ik jouw vraag ook bij het CB neer gelegd en deze vertelde mij dat ik ook best eens een eierkoek, een plakje ontbijtkoek (variant "met minder suiker"), een cream cracker of cracotte mag geven. Toen ben ik dus wat gaan uitbreiden.
    Tegenwoordig ben ik wat makkelijker en geef ik ook rozijntjes,een volkoren biscuitje en met zn verjaardag heeft hij taart gegeten (slagroom en appeltaart) en een chipje geproefd.
    Vanavond toevallig een frietje (ca 4 stuks).

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Patat en chips bevatten heel veel zout en wordt dus pas aangeraden na 1 jaar en dan nog is het de vraag of je het moet geven. Beide bevatten namelijk helemaal geen goede bouwstoffen. Een keertje kan natuurlijk dan best maar het lijkt mij verstandig bij hoge uitzondering.

Koekjes die wij zelf eten. In principe bevatten alle koekjes die wij als volwassenen eten suiker en zout en beide heeft een kindje onder een jaar (en trouwens daarna ook nog...) echt niet nodig. Een keertje een mariakaakje of een san francisco koekje kan niet zoveel kwaad hoor maar ook die hoeven niet elke dag.

7. caroline16

dankjewel meiden..
    ik weet niet of jullie die biscuitjes kennen van de Lidl..
    mariabiscuit heet het geloof ik.. kan dat kwaad?

8. shenoby

shenoby Niet meer actief

nou ik doe dus helemaal niet moeilijk over eten.
    het meeste wat wij eten mag zij ook proeven.
    als wij in het weekend een wat chips eten.
    krijgt nikki ook een paar nibbits.
    zij heef tenslotte ook weekend.
    ik vind gewoon dat dingen die wij lekker vinden zij ook best mag hebben.
    al iets het af en toe iets ongezonder, ik hou voor de rest echt wel bij of ze gezond genoeg te eten krijgt.
    maar een keer iets ongezonder schiet ik echt niet van in de stress.

9. paars

paars Fanatiek lid

Nov 27, 2008
    1,117
    18
    38
    hier word met de pot mee gegeten dus normaal gesproken is dat aardappeltjes met een beetje jus gehaktballetje en groenten. tussendoortje wissel ik af met rijstwafeltje liga lange vinger gewoon met suikerlaag er op of rozijntjes of zoiets.
    en hij krijgt ook wel eens nibbit chipjes

10. caroline16

nee tuurlijk, dat begrijp ik, maar jou dochter is ook al een jaar..
    dat is toch al iets ouder..

11. caroline16

vanaf wanneer mogen langevingers dan? met suikerlaag

12. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik denk dat Finn rond de 8 maanden begon met een stukje liga en soepstengels. Later af en toe een eierkoek en na z'n 1ste verjaardag ontbijtkoek. (de gewone bevat heeeel veel suiker)

Finn at z'n 1ste frietjes rond de 1,5. We eten zelf zelden friet. (misschien 1 x in de 3 of 4 maanden) Dus de keren dat ie dat eet is op een hand te tellen, en bovendien vindt hij het niet lekkerder dan aardappels of pasta en eet er niet veel van.
    Hij heeft vlak voor z'n 2de verjaardag een handje nibbits gegeten. Had ik liever niet gehad maar het stond bij iemand op tafel waar we op bezoek waren en de andere kids aten het ook. Hij kwam er pas erg laat achter dat het er stond haha

Wij geven Finn 's middags 1 biscuitje. De meest simpele, zo'n Mariabiscuitje. Ik heb laatst een artikel gelezen wbt koekjes. Daar kwam uit dat Kaakjes (ook een soort biscuitjes) het minste rotzooi bevat. Maar nu vind ik die zelf vrij hard voor die kleintjes.

Ik ben er niet heeeeel streng in maar als ik het kan voorkomen krijgt hij voorlopig zo min mogelijk snoep etc. Maar als hij ergens is met veel kinderen die bv allemaal een spekje krijgen dan zal ik niet zeggen dat hij het niet mag. (mits het niet te veel is)
    Komt wel bij dat wij zelf geen snoepers zijn, en hij een stofwisselingsziekte heeft waardoor hij suikers slecht kan afbreken. Maar als hij die ziekte niet gehad had, had ik het precies zo gedaan.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mariabiscuit is niet echt geschikt voor babies omdat het toch relatief veel zout en suiker bevat. Een keertje is niet erg maar toch niet zo geschikt voor elke dag. Liever een soepstengel, (zoutloos) rijstwafeltje etc

Lange vingers... tja, het hangt er maar vanaf wanneer jij als mama suiker wilt geven. Het wordt niet aangeraden voor 1 jaar omdat kindjes heel gemakkelijk een grote (overheersende) voorkeur voor zoet kunnen ontwikkelen en daardoor slecht andere dingen gaan eten.

Het idee is dat na 1 jaar een kindje aan zoveel smaken is blootgesteld dat er meer dingen zijn die ze lekker vinden.

14. shenoby

shenoby Niet meer actief

@ renate,
    ik zou haar gewoon geven waar jij je goed bij voelt.
    ik vond met de leeftijd die jouw kindje heeft lange vingers en soepstengels eng.
    soepstengels komen van de scherpe punten aan en mijn dochter sabbelde niet maar beet.
    rond 6 maanden kreeg ze een liga in de hand.
    of af en toe een nijntje koekje.
    ontbijtkoek had ze geloof ik ook wel eens gehad van oma.
    maar als jij iets wilt proberen en het gaat goed dan zou ik het gewoon doen.
    zoveel meningen die er zijn over opvoeden,zoveel zijn er ook over eten.

15. caroline16

soepstengels heeft ze nu een paar keer gehad en die vind ze heerlijk.. ze sabbelt er ook gewoon op, dus dat scheelt.. verder heeft ze eigenlijk nog niks gehad, omdat ik niet weet wat 'mag'..

16. debora21

debora21 VIP lid

Jul 4, 2007
    12,280
    0
    36
    Noord Brabant
    tja wat mag: dat bepaal jij, jij bent haar mama.
    Ik denk dat als je kijkt naar "het gezondst" het het beste is als je voor de 1ste verjaardag niet te veel suiker en zout geeft. En tuurlijk van een keertje zal je kindje niks krijgen, maar elke dag is ook gewoon nog niet nodig voor het lichaampje.
    Kijk ook naar je eigen eetgewoontes, en lees verpakkingen. Staat er suiker of glucose-fructose hoog in het lijstje dan zit er veel van in.

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Kijk eens op het bijvoedingsforum, daar kan je precies zien wat geschikt is voor je kind al naar gelang de leeftijd.

18. brenda1978

brenda1978 Actief lid

Oct 12, 2009
    419
    1
    0
    noord-brabant

Precies zo denk ik er ook over...myn zoontje at ook wel frietjes mee hoor, zodra hy dat kon.. of chippies..
    moet kunnen vind ik..

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn heeft pas voor het eerst frietjes op.

Ik had het eerst bij zijn diëtiste gevraagd (hij heet KMA) en zei zij dat het geen kwaad kan om het te geven zolang er voor hem geen melk en ei in zit.

Het moet niet dagelijks zijn natuurlijk...en hij krijgt gewoon zn groente erbij.
    Maar af en toe kon geen kwaad zei ze.

Hij vond het iig erg lekker en de dag daarna at hij zn prakkie ook gewoon nog ;)

20. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Hier onder de 2 jaar geen suiker en zout. Nu mag ze echt wel eens snoepjes/chocolaatjes en af en toe patatjes, maar dan zonder zout. Ik vind het zelf onzin om een jong kind of zelfs een baby al suiker of zout te geven, dat is voor ons al niet erg gezond dus waarom zou je het aan je kind geven.

Share This Page