staat een beetje raar zo maar wist niet goed hoe ik het moest omschrijven. onze jongste dochter van bijna 7 maanden wil niets doorslikken als het niet helemaal vloeibaar is, stukjes brood wil ze niet sabbelen op een korstje brood is een stuk eraf bijten/trekken en dan hoeft ze het ook niet meer. geprakte groenten en fruit wil ze niet, het moet helemaal vloeibaar uit de blender komen. vaak moet ik er nog wat water bij doen om het extra glad te krijgen omdat ze het anders weigert als we aandringen of blijven proberen gaat ze kokhalzen tot ze haar vorige voeding er ook weer uit gooit. We dachten eerst dat het het wennen moest zijn aan dat ze moest leren dat ze ook stukjes kan doorslikken maar hoelang duurt het? babys die dezelfde periode geboren zijn eten nu al stukjes brood of zacht fruit. wij zitten nog aan volle flessen en een paar hapjes fruit of groenten iemand tips of ervaring?
Volgens mij ben ik met 7 maanden begonnen met op een broodkorstje laten sabbelen en soms een heel klein plukje van een brood. Het is voor kindjes heel erg wennen. Ik kreeg toen als tip om wat ouder brood te nemen (geen vers want dat plakt te veel,met name in t gehemelte) en een klein stukje in de wang te duwen. Dat werkte hier wel goed. Maar in het begin inderdaad erg wennen en veel water erbij drinken. Geef het de tijd. Je kunt ook nog altijd beginnen met de kleine plukjes brood even in water of melk (kv) te dopen. Zo wordt het wat sappiger. Succes ermee
Allereerst, niet jouw kindje vergelijken met andere kindjes! Kun je alleen maar onzeker van worden en dat is totaal niet nodig. De een heeft het sneller onder de knie dan de ander. Want het is toch gewoon nog steeds een kwestie van wennen. Gewoon aan blijven bieden en vooral niet meer door de blender heen halen, anders went het nooit. Het is nu toch nog steeds 'slechts' BIJvoeding, tot 12 maanden groeien ze nog op melk.
Laat het pureren helemaal achterwege en laat je kind vooral ZELF het tempo bepalen. Voor meer advies kun je contact opnemen met een goede kinderdietist, zoals bijvoorbeeld Stefan Kleintjes.
Sommige kindjes snappen niet dat ze moeten kauwen. Dit kun je ze aanleren door de voeding in de wang te stoppen. Ze moeten dan een eerste kauwbeweging maken om het daar weg te krijgen. Probeer dit een paar keer, zodat je kindje het kauwen kan gaan snappen. Eenmaal aangeleerd zal het sneller gaan en eenmaal onder de knie verleren ze het nooit meer. Veel succes, het is erg lastig.