Hallo Iedereen hier even een heel verhaal maar misschien hebben jullie nog tips. Mijn zoontje is nu 7 weken en groeit niet genoeg.Hij was in 3 weken tijd maar 90 gram gegroeid. Nu is het vanaf zijn geboorte al een gedoe zijn geboortegewicht was 3865 hij is in de kraam week afgevallen naar 3620. Hij wilde heel slecht groeien, steeds groeide hij een beetje en viel dan weer af. Ik heb er al een lactatiekundige bij gehad die heeft wel wat tips gegeven maar dat helpt ook nog niet super. Ook heb ik om de 2 uur gevoed borstcompressie uitgevoerd en ook wisselvoeden.(ik kolf ook nog) Niks lijkt mijn productie te verhogen en ben dan ook uit nood begonnen met bijvoeden zo min mogelijk. Ik weeg hem voor en na de voeding en dat vul ik dan bij met afgekolfde melk of kv. Nu was hij vanmorgen op het consultatiebureauen en woog hij nog maar 4130 gram. Nu weet ik dat het te weinig is maar ik ga het liiefst niet helemaal over op kv.(wat het cb natuurlijk liever heeft.) Ook is hij de afgelopen 2 weken begonnen met spugen en is daar ook echt niet lekker van en geef ik hem al nutriton dit helpt iets maar je ziet gewoon dat hij nog misselijk is. Ook poept hij maar 1 keer in de 3 a 4 dagen. Hoop dat het een beetje duidelijk is maar ik zie het echt even niet zitten.
Toen ik alles geprobeerd had en niks hielp om mijn kleine meisje goed te laten groeien ben ik uiteindelijk met domperidon begonnen. Dit verhoogd de productie en: er was ineens genoeg melk! En sindsdien groeit kleintje dus ook goed (zonder dat er nog bijvoeding nodig is). Dus als niks lijkt te helpen kun je dat altijd een keer proberen.
De pro borstvoeders zullen het niet met me eens zijn. Maar ook een goede moeder maakt als het NOODZAKELIJK is de juiste keuze. Je kunt met bv blijven door gaan maar ga rap bijvoeden. Het moet natuurlijk niet te koste gaan van je kindje toch?? Blijf kolven blijf moedermelk geven maar geef wel kv voor nu tot de productie genoeg is om volledig weer over te gaan op bv. En tot die tijd dus gewoon kv er bij. De gezondheid van je kindje is belangrijker toch????
Domperidon vond de huisarts niet nodig. Pnirmal tuurlijk krijgt hij bijvoeding ik wil ook dat de kleine groeit. Maar ben al heel lang bezig en wil niet zomaar opgeven omdat je ook hoort dat kv je productie vermindert. \Tis gewoon lastig
Dat bepaal jij, niet je huisarts! Ik zou er op staan dat hij je dit voorschrijft. Trouwens.... ik had ergens een keer gelezen dat iemand het zonder recept had opgehaald, maar daar kan een ander je misschien meer over vertellen. Heb je al een gecertificeerde LK geraadpleegd? Dat zou ik echt doen!
Je kunt domperidon ook gewoon bij de apotheek kopen, zonder recept, maar in verband met de vergoeding is het gewoon handiger als je huisarts het voorschrijft! Je zou wel wat bij de apotheek kunnen kopen om het te proberen of het voor jou werkt....
Oke zal ik morgen de huisarts nog een keer vragen ga toch nog even heen omdat hij zo spuugd. Ik dad inderdaad zon lactatie kundige maar die kon verder ook niks bedenken hij hapt goed aan enzo. vind het fijn dat jullie zo meedenken
Van echt grote bogen spugen kunnen ze ook niet goed aankomen hoor! Daar kan de ha je baby Domperidon voor geven als het moet. Voor jezelf kan je het halen bij de apotheek. En het klopt dat je met bijvoeden met kv je productie bij deze termijn in de war schopt. Aanleggen, aanleggen, aanleggen, dat is het beste wat je kunt doen!
Was je LK gecertificeerd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze al zo snel klaar was met haar 'trukendoos'! Vraag misschien ook eens raad aan de LK hier op het forum en zij kan je misschien ook wel doorverwijzen. En om de 2u voeden was hier de maximumtijd die ertussen zat op die leeftijd... Zou echt proberen een aantal dagen met je kindje in bed of op de zetel te gaan liggen in jullie blote (boven-)lijf en hem héél vaak kleine beetjes te laten drinken. Ik vind het wel super van je dat je zo wilt doorzetten!! Dikke knuffel!
Ik zou toch weer contact zoeken met een lactatiekundige (wel eentje die IBCLC is zoeken!). Er zijn nog zat 'trucen' die je proberen kunt. Als je gaat bijvoeden, doe dat dan natuurlijk niet met kunstvoeding, maar met je eigen, afgekolfde melk! Je zou met de lactatiekundige kunnen overleggen of je de bijvoeding niet met een fles geeft, maar met een Borstvoedingsondersteuningsset. Op die manier geef je de bijvoeding via de borst. Je kind moet natuurlijk wel groeien, soms ontkom je niet aan bijvoeden. Maar daarbij is de eerste keuze jouw eigen melk, niet kunstvoeding. Door te kolven en met je eigen melk bij te voeden stimuleer je je melkproductie, terwijl je die met kunstvoeding juist stillegt. Overleg met een lactatiekundige over stimulerende middelen, domperidon is al genoemd, en bestaan ook kruidenpreparaten. Allemaal zonder recept verkrijgbaar, daar heb je helemaal geen huisarts voor nodig. Als je kind met flinke bogen spuugt, dan heb je je arts wel nodig, reflux kan flink pijn doen en voor stagnatie in de groei zorgen. En als indikken van de voeding niet genoeg is, dan zijn er heel wat medicijnen die je kindje kunnen helpen.
Hallo Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ben vandaag bij de HA geweest ze stuurd me door naar de Ka. Het indikken van de voeding helpt wel maar je ziet dat hij echt misselijk is.Ook is hij veel wakker en dat doet hem op dit moment ook niet goed. Ik ga deze week mijn Lk nog wel even bellen ze is wel gecertificeerd en wie weet komen we nog ergens op. Ik hou jullie op de hoogte