(Ironie aan) Ik heb altijd gedacht dat eten maken voor mijn kind geen hogere wiskunde was. Groente, aardappels kopen, misschien tartaartje of kipfilet erbij, visje uit de vriezer, koken, pureren, prakken of zo geven en klaar. Fruit, nog makkelijker. Peertje of banaantje schillen, evt prakken en alweer klaar. Gelukkig. Bij mijn tweede baby krijg ik een tweede kans. In de babydoos zit nl een handig boekje met de titel : 'Handje sabbelen? Dan is jouw kindje klaar voor zijn eerste hapjes.' Mijn 'kindje' is nu vier maanden en sabbelt op zijn handje. Ook als hij niet op zijn handje sabbelt dan mag ik hem al vaste voeding geven. Leuk! En ze hebben ook meteen een paar handige aanwijzingen om 'deze grote ontdekkingsreis' tot een goed einde te brengen. Tip 1. 'Als ik mijn - liefst biologische - fruit en groente schil, moet ik eerst de pitjes zorgvuldig verwijderen, anders kan mijn 'kindje' zich wel verslikken!' Dit was werkelijk nog nooit om me opgekomen. Gelukkig maar dat in een banaan geen pitjes zitten en in broccoli en wortels ook niet, want wat had er wel niet kunnen gebeuren! Tip 2. 'Kies voor dun gesneden vlees en verwijder al het bot en kraakbeen voor je het vlees gaat bereiden.' Laat ik nu altijd gewone kipfilet hebben gebruikt. Niks dungesneden. Gelukkig kan een staafmixer ook niet dungesneden vlees aan, zodat ook kindjes van domme moeders als ik hier niets erstigs aan overhouden. En wat ben ik ook blij dat mijn kind nooit gestikt is in een stuk bot of kraakbeen uit mijn supermarktkipfileetje.... Tip 3. 'Als ik vis wil maken voor mijn 'kindje' dan moet ik de visboer vragen of hij schubben, het vel en de graten zorgvuldig wil verwijderen.' (De reden hiervoor is intussen vast wel duidelijk.) Ehm... Visboer? Tsja, al had ik er een in de buurt, dan had de beste man vast zelf al wel bedacht dat ook volwassen niet houden van vis vol schubben en graten. Dus dan was dat vast ook wel in orde gekomen als ik niet had vermeld dat het speciaal voor een baby was. Nu, ik hoop dat ook jij iets aan deze nuttige tips hebt. Misschien was je wel net als ik onwetend van alle gevaren die het zelf koken voor je baby met zich meebrengt. Gelukkig vermeldt het boekje ook nog dat in de potjes van Olvarit alleen de allerbeste kwaliteit groente en fruit zit dat aan strenge eisen voldoet, zodat je hem haar niet blootstelt aan allerlei enge pesticiden. Ik wist zelf eigenlijk niet dat Olvarit alleen maar biologische dingen in haar potjes stopte. Natuurlijk zit er ook alleen het beste vlees zonder enge botjes in. En om elk risico te vermijden, doen ze ook lekker weinig vlees in de potjes. Dat is niet om meer winst te maken, maar om ervoor te zorgen dat je 'kindje', je liefste bezit natuurlijk, niet teveel eiwitten binnen krijgt. Tevens maken zij de vissen die ze voor de potjes gebruiken, altijd grondig schoon van te voren. Dus, waarom nog vers koken? Voor de gewenning aan verschillende smaken hoeft het niet. Daarvoor heeft Nutricia het Zonnig ontbijtpapje. er appel en peersmaak. Deze papsoorten helpen mijn 'kindje' om te wennen aan nieuwe smaken. Zorg dus dat je dit boekje te pakken krijgt! (Ironie uit) Denken ze op de marketingafdeling van Nutricia nu echt dat normale vrouwen na het baren van een kind opeens veranderen in overbezorgde weekdieren die zelf plotseling niet meer logisch kunnen nadenken en alles geloven wat zij als filantropische organisatie allemaal voor onzin in zo'n boekje zetten?!
Whahaaaa, leuk geschreven. En mbt tot het laatste vrees is dat veel mama's wel geloven wat er in de boekjes van de blije doos en babydoos staat.... Dat een gewoon stronkje brocolli in de hand met 6 maanden minder goed is dan de verantwoord uitgebalanceerde prut van de Nutricia.
Een stronk broccoli? Levensgevaarlijk hoor. Daar kun je je maar in verslikken... Dan beter een potje sufgekookte broccoli waar alle vitamines uit zijn verdwenen, maar die dan heel zorgvuldig weer is opgewaardeerd met toegevoegde vitamine C uit een potje. Lijkt me toch veel veiliger hoor.
Geweldig geschreven En tja, ik ken wel een moeder die alleen het spul van nutricia geeft (van kunstvoeding, tot alle papjes, sapjes, toetjes, koekjes, soep, knijpfruit enz. Want weet ze zeker dat het goed is, en speciaal gemaakt voor baby's.
Hahaha nou mijn voeding is ook speciaal gemaakt voor baby's, mijn baby om precies te zijn En hier ook zo'n slechte moeder die haar kind een stronk broccoli of stuk wortel geeft. Onverantwoord!
Leuk geschreven . Ik ben er ook een. zo'n onverantwoorde *steekt hand op*. Stukjes brood, broccoli en een stoepstengel in zijn hand, o jee! Soms uit nood een potje, maar voor de rest maak ik het zelf. En ben het compleet eens met de eerdere reacties .
Jaa en dat er dan appelsap in de broccoli zit of een kilo suiker in de pap dat maakt niet uit want het speciaal voor babys. Ik heb er ook 1 in de kennissen kring
Haha geweldig *tranen biggelen over mijn wangen* leuk zon positief ingezet topic over een best groot 'probleem'. Mijn mannetje at overigens al vrij snel van de banaan, maar nu wil meneer her ineens geprakt Overigens leuk detail; we hebben een maand geleden op een uitje een potje olvarit proberen te geven (voor het eerst). Hij vertikte het om te eten (vond ik best cool, rest van familie verbaasd hij is zon vretertje namelijk...)
Haha!! Schitterend! @Arnoe, heeft je familie het zelf wel eens geprobeerd, zo'n potje? Ons zoontje kreeg op vakantie (met een maand of 9) ook voor het eerst een potje voor zijn neus.. het eerste hapje werd vakkundig weer naar buiten gewerkt en daarna ging zijn mondje stijf dicht! Dus vanaf toen "gewoon" weer eten wat door mama gekookt/gestoomd/gebakken was
Mijn zoontje van 6,5 maand kluift een paar keer per week een karbonade met bot en al weg hoor... geen probleem met 2,5 tandjes En afgelopen zaterdag heeft hij nog een halve kip weg gekluifd, zelfs onze hondjes waren er jaloers op Maar serieus. Ik geef mijn jongste ook wel potjes hoor en daar schaam ik mij absoluut niet voor. Alleen dan weer niet van Nutricia maar gewoon huismerkjes. Want die paar dubbeltjes extra per potje betaal je alleen voor de naam en dure reclames. Oh en die stomme boekjes.
Hier ook hetzelfde. De groente potjes had ik eentje geprobeerd (ooit gratis gekregen), en dat werd vakkundig uitgespuugd en kwam er niet meer in. Fruit potjes gaan er wel in bij hem (nu 2x geprobeerd omdat ik vergeten was fruit te kopen ). Zelf ook geproefd, die zijn nog best te eten, maar die groente getver.
whahaha super leuk geschreven zeg!!! Echt een stelletje idioten daar. Maar er zullen vast moeders gevoelig voor zijn... of iig denkt Nutricia dat!
Wij zijn de babyvoeding fase dan wel voorbij, maar ik ben ook echt een "slechte" moeder... Broccoli en wortel uit het vuistje voor een baby Ik nog steeds glimlachen als de oma's of overgrootoma's bang zijn dat hij zich verslikt, zij prakken het liefst nog alles voor hem! En ik weet eigenlijk niet of hij potjes lust...
Woehaha! Als je mensen maar lang genoeg benadert alsof ze geen hersens hebben dan gaan ze vanzelf geloven dat ze niet zelf kunnen nadenken... En toch...je trapt er zo makkelijk in...ik had ook pakken koek in de kast waarvan me later afvroeg in welke staat van verwarring ik was toen ik het aanschafte...marketing werkt...
Hahaha, geweldig geschreven. Iemand trouwens opgevallen die reclame van Nutrilon niet zo gek lang geleden. Eerste deel reclame: "tot 3 jaar ontwikkelt uw kind weerstand" of iets in die geest. Tweede deel (na een aantal andere reclames). "Vanaf 3 jaar kunt u Nutrilone huppeldepup gebruiken. Dit zorgt voor een goede weerstand". Euh, jullie zeiden nog geen 3 minuten geleden dat de weerstand van een kind ontwikkelt TOT 3 jaar....