Kokhalzen bij grover voedsel

Discussie in 'Voeding' gestart door Noor80, 18 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noor80

Noor80 Lid

30 jul 2009
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoon van 7,5 maand die sinds 1,5 maand aan de bijvoeding is. Tot nu toe vindt ie alles lekker en eet ie zijn groente- en fruithapjes altijd lekker op. Behalve als er ook maar 1 stukje inzit.....dan is het direct kokhalzen en soms zelfs overgeven. We hebben inmiddels ook brood en broodkorstjes geprobeerd. Daar hetzelfde verhaal, meneer kauwt er vrolijk op maar zodra het doorgeslikt moet worden is het kokhalzen en wederom soms overgeven. We hebben ook al liga en stukjes zacht fruit geprobeerd maar daar hetzelfde verhaal.
    Hoe krijg ik mijn zoon zover dat ie ook wat grover voedsel gaat eten?

2. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Dit heeft mijn zoontje dus precies hetzelfde...
    Ook pap heeft hij wel eens moeite mee.
    Ben benieuwd of iemand tips hiervoor heeft of dat het vanzelf overgaat en dat je moet blijven aanbieden??
    Ben benieuwd...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geduld en blijven aanbieden op momenten dat ie niet te hongerig en wel wakker is en dus meer zin in iets nieuws heeft.
    Vaak is een gladde brij met stukjes lastiger om te verwerken dan een echt stuk (net zoals volwassenen het ook niet op prijs zitten als er klontjes in de soep of pudding of harde stukjes in de aardappelpuree zitten). Als hij prut gewend is dan zou ik gewoon prut geven als hij dat met smaak eet en de wat grovere stukken om gewoon zelf te pakken en naar de mond te brengen op een ander moment aanbieden.
    Dan blijft eten ook leuk voor hem (want ik ken niet veel kinderen die het echt leuk vinden om hun eten weer uit te spugen).

4. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Emme heeft in het begin ook prut gegeten. Broodkorst at ze wel zonder te kokhalzen. Op het moment dat ze zelf een stukje fruit naar haar mond kon brengen en opeten ben ik pas grotere stukjes fruit gaan geven. Toen heb ik ook het avondeten grover gemaakt. Ineens ging het toen goed.

Pim

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    precies wat Dirksmama zegt!

Ik heb ergens gehoord (weet niet zeker of het bij de diëtiste was) dat ze prutjes nog "opzuigen" ipv echt kauwen e.d.
    En dat als er dus ineens een stukje inzit zichzelf verslikken.

Hier heb ik niet lang heel fijn eten gegeven...het is nu meer geprakt en fruit geef ik bijna alleen maar in stukjes (als het gaat dan heh!)

gewoon rustig aan! En desnoods geef je als je bijvoorbeeld boontjes geeft het prutje en wat losse boontjes. Dan ziet hij ook wat hij eet.

Deel Deze Pagina