Hapjes

Discussion in 'Voeding' started by Hinata, Nov 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hinata

Hinata Actief lid

Nov 22, 2009
    148
    0
    0
    Ik moet vanaf vandaag beginnen met hapjes maar nou vroeg ik me af hoelang je een fruithapje of groentehapje die je zelf maakt kan bewaren in de koelkast??

En wat maken jullie zoal allemaal??

2. kiddie

kiddie Niet meer actief

Fruit wordt vaak snel bruin, groente kan wel 2 dagen. Ik deed in het begin meest wortel, bloemkool en sperzieboontjes.

Ik ben bang dat je een discussie hiermee gaat krijgen over 4/6 maanden..

3. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    verplaatst naar voeding

4. Hinata

Hinata Actief lid

Nov 22, 2009
    148
    0
    0
    Hoe bedoel je discussie over gaat krijgen??

Ik kan niet wachten tot morgenvroeg dan willen we het voor het eerst bij ons dochtertje gaan proberen zal lekker kliederen wordn

5. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Waarom moet dat dan?

Ik zou wel beginnen met een groentenhapje overigens, dat is net even wat milder. Pas later ook het fruithapje introduceren. En dan 1 soort een aantal dagen achter elkaar aanbieden, maar dat weet je misschien al wel.

Fruit maak ik gewoon vers klaar, steeds 1 portie. En voor de groenten kook ik 1 keer per week een pan en vries ik in kleine porties in.

6. kiddie

kiddie Niet meer actief

O ik zie dat ze bijna 5 maanden is.

Nou, de meeste topics over bijvoeding onder de 6 maanden mondden uit in waarom je voor 6 maanden wil beginnen + de nadelen daarvan. Maar het kan best meevallen, wacht lekker af. 1 antwoord heb je al.

7. Hinata

Hinata Actief lid

Nov 22, 2009
    148
    0
    0
    we hebben bij het consultatiebureau te horen gekregen dat we eigenlijk al met 4 maanden hadden moeten beginnen vandaar

maar bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag ;)

8. Hinata

Hinata Actief lid

Nov 22, 2009
    148
    0
    0
    kun je eigenlijk in het begin ook al goed mandarijnen geven

9. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ah vandaar.... hier verschillen de meningen nogal over inderdaad. Ik ben zelf ook wel van mening dat je beter met 6 maanden kan beginnen, behalve als er een goede reden aan ten grondslag ligt. Het 'grappige' is dat zelf de CB's hierover van mening verschillen. Het is maar net bij welke je zit.

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik doe alles in de vriezer! dus kook voor 2 weken en doe alles in de vriezer, haal het de avond ervoor uit de vriezer en laat het dan in de koelkast ontdooien :)

(gaat erom dat er een aantal fanatieke dames rondneuzen op dit forum die het er niet mee eens zijn dat kindjes jonger dan 6 maanden bijvoeding krijgen, bijna elk topic over voeding word dit wel even opgemerkt ;) )

Maar ik zou inderdaad gaan beginnen met groente, en dan dezelfde groente 3 dagen achter elkaar aanbieden

- wortel
    - bloemkool
    - sperzieboon
    - courgette
    - brocolli

en dan eventueel verder op fruit:
    - banaan (denk om eventuele verstopping, weet niet hoe de ontlasting van je kindje nu gaat?)
    - appel
    - peer
    - mango
    - pruim
    - nectarine

11. kiddie

kiddie Niet meer actief

Daar is net een topic over geweest, moet je even naar onderen kijken.

Dat deed ik vanaf 9 maanden, citrusvrucht is nog niet geschikt in het begin. Appel raspen, banaantje prakken, niet teveel soorten in eens hoor.

Enne, het WHO adviseert tegenwoordig alle bijvoeding vanaf 6 maanden pas. Sommige CBs denken daar anders over.

12. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ach, ik denk niet dat men hier betweterig wil zijn, maar meer dat ze proberen aan het welzijn/gezondheid van een kindje te denken. Ik vind dat nooit zo storend, ik vind het juist wel fijn dat mensen je willen waarschuwen voor eventuele risico's. En welke keus men dan maakt, dat is voor een ieder anders.

13. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    je " mag" vanaf 4 maanden beginnen (ik ook gedaan) maar vanaf 6 maanden is het pas "nodig" omdat ze dan ook steeds meer voedingstoffen uit bijvoeding gaan halen, dan nog zijn flessen het belangrijkste maar in de komende half jaar gaan ze dus van flessen naar bij/normale voeding.

Dus het mag vanaf 4 maanden, het moet (het binnen ervan dan) met 6 maanden...

dit om je even in te dekken tegen de Bijvoedingsmaffia ;)

14. kiddie

kiddie Niet meer actief

Het MAG al vanaf dag 1, als je zo praat tenminste ;)
    Ik snap nooit als het advies 6 maand is waarom dan MAG 4 maand en niet eerder.

Onzin. Het advies is 6 maand, iedereen weet de voordelen, en wil je eerder beginnen dan doe je dat. Maar iemand die het niet weet, dat advies, die mag daar wel op gewezen worden. Omdat de CBs vaak ook maar wat zeggen, neem nou dat voedingsschema wat die vrouw kreeg bij 6 maand, paar topics terug..
    Mijn advies: Lees je goed in, koop een goed boek, en doe dan wat jij goed vindt.

15. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan

precies :)

en natuurlijk is advies prima, maar er word mij soms iets te aanvallend gereageerd op nieuwe mama's die een vraag stellen... en vind dat niet altijd nodig,

16. Hinata

Hinata Actief lid

Nov 22, 2009
    148
    0
    0
    Ik ga het vanaf nu doen zodat Tarja leert eten, zodat ze als ze het straks echt nodig heeft niet problemen krijgt omdat het haar nog niet lukt :)

we gaan het gewoon langzaam opbouwen zodat ze met 6 maanden genoeg voeding binnen gaat krijgen ;D bedankt voor alle tips :D

17. kiddie

kiddie Niet meer actief

Succes Hinata!! Tips kun je altijd vragen he. Heb ik ook zooo vaak gedaan, en nog ;)

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik wil hier absoluut geen discussie op gang helpen,ben ook niet lid van de anti-bijvoeding-voor-6-maanden-club ;)
    Maar met 6 maanden hoef je echt pas te beginnen met bijvoeding en het is dan echt niet erg als de kleine nog maar een paar hapjes eet. Ze hebben echt nog niet veel nodig met 6 mnd. Ze krijgt echt geen problemen omdat ze nog moet leren eten.

Maar als jij wil beginnen met 5 mnd moet je dat doen omdat jij denkt dat je kindje er al behoefte aan heeft en niet omdat je denkt dat het moet.

Qua cb heb ik er niet veel vertrouwen in ze, omdat de adviezen veel te tegenstrijdig zijn! Doe gewoon wat jij goed acht.

19. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    hier ook het advies, begin met groenten! leren eten is al moeilijk zat ;)

en vooral camera bij de hand! EN VEEL PLEZIER :D:D:D

20. MiSe

MiSe Niet meer actief

Haha.. Ja!

Share This Page