Rijstebloem, welke speen/fles??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Boeketje, 20 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Wij zijn begonnen om onze dochter melk met rijstebloem te geven (180/6 met 3 schepjes rijstebloem). Alleen kom ik er niet helemaal uit welke speen ik moet gebruiken.

Wij hebben de dr brown fles (smal) met een 2 speen maar daar komt de pap niet doorheen.
    Toen een pap-speen van bibi gehaald (past ook op de dr brown fles). Pap gaat er prima doorheen, alleen loopt de pap nu halverwege vast op het ventiel (het gele gedeelte bovenin de fles, voor de dr brown kenners). Moet dus het hele ventiel eruit halen om de pap eruit te krijgen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling aangezien het systeem juist ervoor zorgt dat ze geen lucht binnen krijgt.
    Daarna een brede aventfles gekocht met een 1-2-3 speen, maar zelfs op stand 1 doet mijn kleine meid er 7 minuten over om de fles leeg te drinken. Dit lijkt mij veel te snel.

Mijn vraag is hoe doen jullie dat (welke speen, welke fles)? En hoelang doet jullie kind over de papfles?

Alvast bedankt voor jullie reacties

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    wij gebruikte de avent flessen met de 1-2-3-papspeen.
    Hij deed er zo'n 10 min. over...

3. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    hoi hoi,

Ik heb hier ook een dr Brouwn fles, en idd 180/6 met 3 scheppen rijstebloem. Ik gebruik een papspeen van dr Brouwn gewoon verkrijgbaar bij Etos. Dit gaat super goed hij drinkt hem in een minuut of 10 leeg, maar moet ik wel zeggen dat ik Omneo voeding gebruik en die is ook al dikker dan normale voeding. Je zou ook een 3 speen kunnen proberen of miss 4 scheppen rijstebloem als het erg snel gaat.....

Succes en groetjes

4. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Hier ook een dr.Brown gebruiker. Ik gebruik de pap speen van dr.Brown en dit gaat perfect. Waarom het ventiel dichtslibt is omdat de rijstebloem op een gegeven moment dik word, hier hielp het om af en toe te schudden zodat de dikke pap vermengd werd met de rest van de melk.
    Groetjes Kim

5. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Dan toch maar eens de pap-speen van dr brown halen en vaker schudden.
    Moeten ze trouwens ook over een pap-fles 15 a 20 min doen? Of geldt dit niet meer als ze ouder zijn?
    En zijn er meer baby's die minder goed slapen op de rijstebloem? Ze wordt vaker wakker 's nachts. Of zou dit wennen zijn aan de pap (ze krijgt het nu ongeveer een week)

6. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Wat ik altijd doe is eerst de voeding en pap goed door het water in een apart bekertje roeren met een vork, op deze manier is de voeding, pap en het water al helemaal goed gemengt, dus geen klontjes of dicht geslibt ventiel.
    Mijn zoontje drinkt al zijn voedingen binnen 10 min leeg. Al sinds zijn geboorte en heeft er verder geen last van.
    Je hoort wel vaker dat sommige kindjes er onrustiger van slapen idd, miss omdat het wat zwaarder op de maag ligt. Sliep ze hiervoor wel altijd goed en rustig??

Groetjes

7. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Hiervoor sliep ze vanaf haar fles van 23.00 uur tot 's morgens 6.00 uur door. Het CB vond dit toch wel te kort voor haar leeftijd en adviseerde de rijstebloem door haar laatste voeding te doen om haar zo wat langer te door te laten slapen (eigenlijk eerder te laten gaan slapen tot 6.00 uur).
    Van de rijstebloem sliep ze onrustiger, maar weet nu dus niet of ik (wederom) haar laatste fles weer met rijstebloem moet doen of niet.
    Haar schema ligt nu dus helemaal over hoop en zijn nu zoekende naar een 4 flessenschema (we proberen nu 7.00-12.00-17.00-22.00, maar vind de tussenpozen tussen de flessen wel erg groot. Voorheen was dat 4 uurtjes, maar met 4 flessen kom ik dan nog te vroeg uit..) Dus help!

8. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ik ben 3 weken geleden begonnen met pap, die heb ik eerst in de fles van 19.00 gegeven en dan om 22.30 gewoon een melk fles. Toen dat goed ging en Tygo van de week ineens om 4.30 kwam heb ik de pap fles om 22.30 gegeven. Nu slaapt hij weer goed.
    Waarom moet je naar 4 flessen? Ik blijf nog even op 5 flessen hoor, bij ons op het CB zeggen ze dat het pas met 6 maanden hoeft. Maar ik geef dan ook geen bijvoeding.
    Ik zal je mijn schema eens geven:
    9.00
    13.00
    16.00
    19.00
    22.30

Jij hebt er niet zoveel aan, aangezien jouw dochtertje eerder wakker is, maar met 4 flessen kom je tog nooit uit zo? Ik zou gewoon 5 flessen blijven geven tot ze wat langer gaat slapen...

Suc6 iniedergeval.

9. jettepet

jettepet Niet meer actief

Ben het helemaal met Piemie eens, nu heb je er constant 5 uur tussen, 1x is niet zo erg alleen tussen elke fles lijkt het me wel erg lang, ook voor jou.
    Ik zou als ik jou was eerst op 5 flessen blijven en dan eventueel de laatste fles van 23u rijstebloem indoen totdat ze wat langer slaapt.
    Kindjes regelen het vaak zelf met 4 flessen, hier ging het wel zo.

Liefs Jet

10. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi dames

bij ons ook op verzoek rijstebloempap in de laatste fles van 180/6 doen.

het lijkt hier ook sinds dat we het gebruiken alsof ons meisje onrustiger slaapt...??

kan dat??

we gebruiken het nu zo'n ongeveer 2 weken denk ik. ik durf dan nu ook weer neit zo goed de laatste fles Niet met rijstebleom geven.. maar wie weet ga ik het vanavond toch maar eens proberen..

verder hier ook 123 speen van avent, en ze doet er ook max 10 min. over, maarze dronk altijd als snel.

11. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Naar 4 flessen was het idee van het CB. Onze dame (is een flinke dame, nu 7 kg) krijgt nu sinds een week elke avond een beetje groente, misschien dat ze daarom zeiden dat ze naar 4 flessen mag. Maar idd ze zal het vanzelf wel zelf regelen. Dus weer op naar mijn oude schema (7.00-11.00-15.00-19.00-22.30).
    Ga denk ik dan de een na laatste fles met rijstebloem proberen. Die laatste is toch degene die af moet gaan vallen. Morgen bij de prenatal maar eens de papspeen van de dr brown halen en kijken of ze er iets langer over gaat doen.
    Dames bedankt voor de info!

@sannehai: het kan dus dat ze er onrustig van wordt, zoals je gelezen hebt in mijn verhaal...hier hetzelfde (hopelijk niet meer lang ;))

12. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Weet je ik heb het ook geprobeerd een dagje met 4 flessen op advies van het telspreekuur van het CB, terwijl mijn eigen CB zei dat het pas met 6 maanden hoeft. Het ging de eerste dag goed en de dag erna was hij helemaal uit zijn ritme en van slag.
    Toen ben ik gewoon weer 5 flessen gaan geven. Ik zie het wel over een maandje.....

Groetjes

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik haat rijstebloem.....wat een ellende heb ik daar atijd mee gehad.

Ik geef fruit en groente maar ze eet nog zo minimaal dat mijn cb aangeeft dat ze pas een fles minder gaat vragen als ze goed de andere dingen eet.

Ik gebruik een 4 speen van avent omdat bij de 123 speen alles langs de zijkanten loopt en zelfs op 1 ze er nog in stikt zo snel gaat het.

14. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    @kimmeding: jij geeft dan rijstebloem met een 4 speen? Of helemaal geen rijstebloem?

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Oh sorry ik gaf inderdaad de fles met rijstebloem via een 4 speen avent.
    Mijn dochter stikte in de fles met rijstebloem met een 123 speen op stand 1.
    Heb al eens geprobeerd meer rijstebloem toe te voegen maar dan losde het niet meer op.
    Ik snap niet wat ik fout deed dus ik geef het niet meer inmiddels.
    Geef nu pap maar mijn meisje is al wat ouder.

16. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    nou hier dus hetzelfde, als ik de 123 standen speen van avent gebruik. Zelf op stand 1 verslikt ons manneke zich de hele tijd. Hij krijgt bij de gewone flessen nog steeds speen 2. Ik weet ook echt niet welke speen ik moet gebruiken. Doe vaak rijstebloem in de laatste fles maar dan echt maar 3 theelepeltjes omdat hij het niet door de speen krijgt anders. Ik heb ook speen nummer 3 van avent maar verslikt hij zich ook in. Misschien moet ik het maar met een lepel proberen maar weet niet of dat wel zon succes is savonds... Dan is hij al moe, smorgens zou dit geen probleem zijn.
    Bij ons is het overigens ook een rommeltje op dit moment met de tijden. Ik denk dat ons manneke tandjes krijgt, heb al 2 keer gehad dat hij dé laatste fles weigert. Maar word dan wel om 2.00 snachts wakker omdat hij honger heeft!!! Dus weet het ook effe niet helemaal... laat het hem maar aangeven.
    En als ik dan bedenk dat hij 1 maand geleden zo goed doorsliep en zon goed ritme had... dit alles is nu verdwenen...
    groetjes rensje

Deel Deze Pagina