Hoi, Mijn zoon is 4,5 maand en krijgt volledig borstvoeding. Nu werk ik 3 dagen en is het voor mij erg lastig de voedingen bij elkaar te kolven die hij op de creche krijgt. Nu heeft het consultatiebureau mij geadviseerd 1 voeding op de creche aan te lengen met rijstebloem zonder vezels. dit ook zodat hij wat meer calorieen binnenkrijgt. Zijn groei is onder het gemiddelde namelijk. Welke rijstebloem is hiervoor geschikt? ik heb al gekeken bij biobim, maar kan het daar niet vinden. Volgens mij is bambix niet zonder vezels.... ik hoop dat jullie het weten, het liefste zo natuurlijk mogelijk...
Voor extra groei zal rijstebloem echt weinig doen hoor! Daar zitten nauwelijks calorieen in, maar het vult wel, waardoor hij dus minder zal gaan drinken en je dus eerder het omgekeerde effect krijgt, (minder groeien nog). Wat je beter zou kunnen doen, is syntocinon vragen aan je huisarts dat is een neusspray die de tsr opwekt. Daardoor zal kolven wat gemakkelijker gaan. Je zit nu net rond de 4 maanden en dat is een beruchte dip in je productie. Verder bedenk ik me nog: vul lengte en gewicht van je zoontje eens in op de groeicurves van www.borstvoeding.com? Daar gebruiken ze namelijk de curves voor BV-kids, die de eerste 3-4 maande vaak wat harder groeien dan KV-kids, en daarna juist een stuk langzamer gaa groeien! Ik zou eerst daar eens checken of zijn groei echt wel zo slecht is. Zoja, dan dus eerst werken aan je eigen productie, (op thuisdagen ook vaker aanleggen en dus die spray), dat is veel beter en werkt veel beter dan rijstebloem!
Hoi Lady, Het is af te raden je kindje de eerste 6 maanden iets anders te geven dan borstvoeding. Dit geldt óók voor rijstebloem. Het is niet goed voor zijn nog onrijpe darmstelsel en het is niet goed voor jouw productie. Wat maakt dat het voor jou moeilijk is de voedingen bij elkaar te kolven die hij op de creche krijgt? Valt het kolven je zwaar? Hier vind je tips die het kolven soepeler kunnen laten verlopen. Mocht je moeite hebben met het krijgen van een toeschietreflex (waardoor de kolfopbrengst laag blijft) dan kun je ook overwegen je huisarts om een neusspray met synthetische oxytocine te vragen. Overigens is het niet zo'n probleem wanneer je kindje op het kdv wat minder drinkt. Mits je hem de kans geeft de schade in te halen op de momenten dat dit mogelijk is. Hij zal dan vaker willen drinken wanneer hij weer thuis is. Wanneer hij voldoende plast, geen donkergekleurde urine heeft en tevreden en alert is, is er geen reden om je zorgen te maken. Natuurlijk is het belangrijk dat hij voldoende aankomt. Maar vanaf een maand of vier zie je dat de curve van borstgevoede kindjes afbuigt op de groeicurve's van het cb. Dit komt omdat deze curves zijn ontwikkeld naar de gemiddelden van kindjes die kunstvoeding krijgen. Hier vind je meer over de groeicurve van borstgevoede kindjes en de mogelijkheid tot online invullen van een curve. Op die manier kun je zien of je kindje werkelijk onvoldoende groeit. Groetjes Femke
Hoi, Bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu ook gaan twijfelen en denk nu aan het volgende: Hij gaat 3 dagen naar de creche waar hij dan 2 voedingen per dag krijgt. Dus 6 voedingen per week. Ik kolf wel genoeg voor 1 crechevoeding. Die 2e voeding verzamelen gaat dus erg moeizaam. Wat als ik 1 crechevoeding vervang door kunstvoeding? Het gaat dan dus maar om 3 voedingen van de 35 in een week. De rest van de week dus gewoon met de borst. Ik denk dat mijn productie dan niet nog meer terug zal lopen omdat ik wel kolf op werkdagen en mijn kleine man krijgt zo wel genoeg voedingstoffen binnen en nog geen vast voedsel. Ik ben nl niet zo voor die neusspray (ben nl nogal gevoelig in mijn neus..). Of mag je KV ook mengen met BV? Dat zou helemaal mooi zijn. Ik ben benieuwd!
Je mag idd mengen met kv. Wel hypoallergeen. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Hoeveel drinkt hij uit de fles? Qua groei niet te veel zorgen maken als je m voldoende aanlegt en hij het verder goed doet.
Hoi, Dank je! Hij drinkt nu 185 uit de fles. Ik denk dat ik ongeveer 40/50 ml wel kan kolven (voor de 2e fles) en de rest kan ik dan aanvullen met hypoallergene KV.
Klinkt prima Had je zijn gewicht enzo al ingevuld op borstvoeding.com? Ben heel benieuwd namelijk of hij daar ook te licht is...
185cc is netjes hoor! Hier dronk ze meestal maar 160cc max. en nu krijg ik dat er niet eens meer in. Kijk gewoon wat je bij elkaar kunt kolven en zonodig zou je kunnen aanvullen met kv als jou dat ook een stukje rust geeft. Je zou ook kunnen kijken wat er gebeurt als 'm wat minder 's middags aangeboden wordt, misschien dat hij bij jou weer bij drinkt. Maar als je je ook wat zorgen maakt om z'n gewicht, voelt dat misschien niet goed. Wat weegt hij dan bij welke lengte? En idd even een curve bijhouden op borstvoeding.com.
Hoi, Ik heb de curve ingevuld. Hij weegt nu 6525 gr bij 64 cm. Op deborstvoedingswebsite zit hij wel onder de lijn, maar wel in het grijze gebied. Ik weet dus niet of dit goed is. Ik vind het namelijk wat lastig de curve te interpreteren... met de uitleg op de site kom ik ook niet echt verder.
Dat grijze gebied is helemaal prima Qua gewicht lijkt het me ook prima in verhouding met de lengte! Thirza was 3 maanden en een week toen ze 65 cm was en 6240 gram woog (groot kind) en dat was prima in verhouding met elkaar
Ik zou me nog niet druk maken om lengte en gewicht hoor. Mijn dochtertje werd geboren met 4500 gram en 52 cm. Ze zat op de bovenste lijn en groeide in het begin erg goed. Rond de 3 a 4 maanden werd dit dus minder en toen kreeg ik ook te horen dat ze het in de gaten gingen houden enz. Maar ik vind mijn dochtertje er heerlijk gezond uitzien en vrolijk en levendig, dus ik maak me geen zorgen (ook met het bv verhaal in mijn achterhoofd). Van de week was ze wel gegroeid maar dus nog steeds niet hard en krijg ik weer te horen dat het niet verder mag afbuigen en hoe vaak en veel ik voed.... Ze is nu 7000 kilo en 66 cm. 15 dec. (dus rond de leeftijd van jouw dochtertje ongeveer) 68500 en 66 cm. en is dus ipv bovengemiddeld nu gemiddeld. Tja ik maak me nog steeds geen zorgen.