verborgen reflux?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by 25032011, Jul 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 25032011

25032011 Lid

Mar 6, 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste voedingsdeskundige,

wij zitten met een aantal vragen en krijgen bij onze huisarts niet veel van de grond, vandaar dat ik me tot jullie richt.

17 Dagen geleden ben ik bevallen van eeen prachtige dochter. Ik ben gestart met BV en de kraamhulp en vlk waren lovend over hoe het voeden ging. 'Netjes' om de 3 á 4 uur en die mondjes teruggeven dat kon geen kwaad.
    Ikzelf had meteen een onderbuikgevoel. Vond dat m'n dochter wel erg veel smakgeluiden maakte, ook uren na de voeding en vond dat ze eigenlijk veel spuugte, Moest regelmatig haar of ons bed verschonen.

Na 10 dagen ben ik gestopt met BV, mede omdat er nog een aandachtvragende spruit van 15 maanden rondloopt.

Gestart met Friso Standaard en dit ging de 1e 2 dagen goed. Wel begon dochter meer te smakken, teruggeven en had ik het idee dat ze misselijk was.......Ook had ze ontroostbare huilbuien (krijsen), 1 á 2 uur na de voeding en rook ze zuur uit haar mondje. Dit alles resulteerde dat ze niet ging slapen. Na 3 nachten niet geslapen te hebben, baby, mama en papa, zat ik gisteren met dochter bij de HA.

Ondertussen zijn we op advies van de HA de voedingen gaan verdikken, gebruiken nu Friso Comfort, geven kleinere hoeveelheden (60cc) en zijn vandaag gestart met Zantac, 2dd 0.5cc. Dit alles omdat gedacht wordt aan verborgen reflux, ook al is ze nog erg jong.

Nu hebben we zelf het idee dat ze minder misselijk is, (resultaat kleinere voedingen??), maar nu begint ze met ontroostbaar huilen, overstrekken, hoofdje naar achter gooien zo'n 5 minuten nadat de fles leeg is en dit herhaalt zich nog eens 1 á 2 uur na iedere voeding. Ze kan nog steeds niet op haar rugje of zij in slaap vallen, maar valt alleen in slaap als ze recht opgehouden wordt.....bedje staat ondertussen ook al schuin.

Weet u waarom ze nu direct na de voeding echt pijn heeft en wat adviseert u ons?

Het is een heel verhaal geworden, zal hieronder nog alle opvallendheden zetten:
    -misselijk
    -rochelen
    -keel schrapen
    -niezen
    -overstrekken tijdens huilen
    -niet huilen , maar KRIJSEN
    -zuur ruiken
    -geen vrolijke indruk
    -niet op rug kunnen slapen
    -alleen rechtop bij papa/mama rustig
    - verergering van de klachten

Het is zo zielig voor zo'n klein popje, vooral omdat dit haar uitput......
    Alvast bedankt voor de reactie.

mvg een bezorgde mama

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Het is zeker zielig voor haar dat ze zich zo voelt, ook niet makkelijk voor jullie om haar zo te zien. Het is moeilijk om zo te zeggen wat de oorzaak is. Zeker omdat het vaak even wennen is in het begin en alles moet goed op gang komen. Het kan met de voeding te maken hebben maar misschien heeft het ook wel een andere oorzaak. Het moeilijke is dat je niet te snel/te vaak wat in de voeding wilt veranderen. Als je wat in de voeding verandert is het goed dit 1 tot 2 weken de tijd te geven (als dat gaat natuurlijk) om goed het effect te kunnen beoordelen.
    Maak je Friso Comfort al klaar met water dat net van de kook af is? Lukt het voor haar om 15-20 minuten over de voeding te doen? Komen er allergieen/allergische klachten bij jullie (jij, je partner en oudste kindje)?
    Groetjes Angelique

Share This Page