Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, waarschijnlijk zie ik een categorie over het hoofd waar dit veel beter past.. Ons zoontje is nu bijna 8 maanden en ik geef bv. Ik ben eigenlijk nog dagelijks van alles aan het steriliseren. Ik kolf thuis regelmatig ivm hele hoge productie en mm zoontje gaat 2 dagen per week naar de opvang en dan kolf ik op het werk. Er worden dus flesjes vies en alle kolfspullen en melkbewaarbakjes ook.Overdag spoel ik alles na gebruik af en wikkel het dan in een hydrofielluier, daarna gebruik ik het gewoon weer. Maar na zo'n dag sta ik alles weer af te wassen, de sop er goed af te spoelen en dan in de sterilisator. Een klusje van niks eigenlijk, maar na bijna 8 maanden heb ik het er wel een beetje mee gehad.. mijn handen blijven super droog en ruw door al dat afwassen en ik kan er niet tegenop smeren met handcreme.. Nu heb ik weleens gehoord en gelezen dat je alles ook gewoon in de vaatwasser kunt doen, als hij maar op minstens 75 graden draait. Maar dat vind ik eng. Je gooit daar zo'n tablet bij in en wat als er bijv een laagje achterblijft op de flesjes of spenen (van de flesjes) of op de bewaarbakjes, waardoor mijn zoontje dat binnen krijgt. Is dat niet slecht? Komt er geen vieze smaak aan? Zijn er speciale baby vaatwas tabletten? Ik heb ook weleens gehoord dat het steriliseren vanaf een bepaalde leeftijd niet meer dagelijks hoeft, maar geldt dit dan ook bij bv? Ik blijf het idee houden dat het zonder steriliseren niet goed schoon is, omdat bv best vettig is.. Hoe doen of deden jullie dit? Tips zijn meer dan welkom
Volgens onze kraamverzorgster mag het gelijk al in de vaatwasser, inderdaad bij minimaal 75 graden. Wij gebruiken gewoon de magnetron sterilisator. Vind dit ook makkelijker omdat de vaatwasser niet elke dag aan gaat hier. Waarom was je af voor het de sterilisator in gaat? Ik spoel het af met heet water en dan gaat het hup de sterilisator in. Ik denk dat het met dat laagje wel meevalt, aangezien we dat zelf ook niet proeven en de vaatwasser volgens mij echt wel een keer of wat naspoelt.
Ik kolf elke dag maar steriliseer 1x per 2 weken denk ik. De avent bewaarbakjes gaan in de vaatwasser en komen daar goed schoon uit. Fles gaat ook in de vaatwasser. Spenen wassen we elke dag met heet sop af, net als de kolf. Wij zijn al maanden niet meer dagelijks aan het steriliseren, dat hebben we denk ik alleen de eerste 2 maanden gedaan. Ik gebruik gewone vaatwastabletten en gewoon afwasmiddel.
Ik woon niet in Nederland, maar hier wordt geadviseerd om tot 3 maand dagelijks te steriliseren, daarna niet meer. Ik doe nu eens per week alle flesjes in de sterilisator. Ik ken het probleem van droge handen door zoveel afwassen en handen wassen met een kleine baby thuis, mijn handen zijn net weer zacht
Ik heb het nu alleen over flessen, een kolf gebruikte ik toen allang niet meer (ben met 4 weken gestopt met de borstvoeding). Maar hier gingen inderdaad alle flessen en onderdelen gewoon in de vaatwasser aan het eind van de dag, had 2 flessen dus die werden beiden ongeveer 2x gebruikt op een dag. Uitkoken deed ik hooguit 1x per week, maar soms nog minder. Ik had zoiets van z'n rietjesbeker/ tuitbeker e.d. ga ik ook niet allemaal uitkoken, moet er toch ook een keer mee stoppen. Maar bij een kolf kan ik me voorstellen dat het misschien wel zo hygiënisch is...
http://http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Infectieziekten/WIP/Babyvoedingflessen Ik las toevallig op het rivm dat het advies was idd uit blijven koken alleen dat dat inmiddels compleet achterhaald is en dat de vaatwasser prima is om te doen mits idd boven bepaald aantal graden.
Geen bv hier, maar flessen worden hier sinds de baby 5 maanden is gewoon meegenomen in de vaatwasser op het 65graden programma. alleen nieuwe flesspenen worden 1malig uitgekookt
Hier ook gewoon de vaatwasser na een aantal maanden. Nooit iets gemerkt van een laagje erop van de vaatwastabletten.
Heel erg bedankt dames, misschien ben ik dan toch echt iets te voorzichtig en kan het dus best wel. Ik heb nu alle flesjes in de vaatwasser zitten (difrax, dus helemaal uit elkaar gehaald) de spenen heb ik wel apart in een bakje gedaan zodat ik die straks even met sop kan afwassen en de kolfspullen doe ik dan straks nog even met de hand en misschien dan toch nog even in de magnetronsterilisator.. maar moet zeggen dat dit al een hele hoop tijd en frustratie scheelt, nu ik zo alle flesjes in de vaatwasser kon zetten. Over dat laagje.. we hebben van die dopler(doppler?) flessen voor onszelf, en ik vind daar altijd een raar smaakje aan zitten als ze net uit de vaatwasser komen. Spoel ze nu altijd eerst nog even om zodat dat smaakje weg is. Maar bij gewoe glazen of ander servies heb ik dat niet. Misschien dat het aan het materiaal van die flesjes ligt maar daarom dacht ik dus dat dat misschien bij babyflesjes ook zou zijn
Ik heb niks meer gesteriliseerd na de kraamweek. De eerste week deed de kraamhulp het nog, en daarna was het niet meer nodig zei ze. Gewoon afwassen met heet water en afwasmiddel, of in de vaatwasser (hier gewoon op 55 graden).
mijn kolfspullen was ik met de hand af. En wel elke dag als ik het gebruik in de sterilisator. Maar dat komt voornamelijk omdat ik wil dat de melk dan langer goed blijft in de koelkast of vriezer. De fles en speen doe ik heel soms nu in de sterilliastor.