We zijn gister bij de semi kinderarts geweest en omdat ons zoontje verborgen relux heeft maar niet zo heel erg zei ze dan we johanesbroodpitmeel ( maar dat geven we al Friso Comfort ) of rijstebloem konden toevoegen. Maar is hij daar nog niet te jong voor? Hij is wel een flinke kerel 56 cm en weegt 5150 gram! En als we hem rijstebloem zouden geven dan gewoon door de Comfort mengen of dan toch door de Standaard? Hoor het graag van jullie!
Ja, dat is heel jong maar het is en blijft een afweging van twee kwaden. Rijstebloem is (heel neutrale) bijvoeding maar WEL bijvoeding EN het kan flink verstopping veroorzaken. Ik zou persoonlijk kijken wat het toevoegen van JBPM doet (liever dan rijstebloem) en tot minimaal 30 minuten na de voeding omhoog houden. Wat is eigenlijk een semi kinderarts? Tot slot.. de grootte van je kindje heeft verder geen invloed op bijvoeden. Het gaat hier om de rijping van de darmen en die start vanaf het moment dat een kind oraal voeding tot zich neemt (meestal is dat de geboorte). Een rijping van minimaal 18 weken tot 26 weken is echt heel sterk aan te raden (hoewel er soms andere afwegingen gemaakt moeten worden)
We houden hem al 30 min na de voeding rechtop bij ons op schoot of in de wipstoel! Een semi kinderarts is een arts die nog niet alle beslissingen zelf mag nemen en dus als ze iets niet vertrouwt het altijd moet overleggen met haar supervisor arts! Ik heb vroeger als baby alleen maar rijstebloem gehad vanaf 2 weken omdat ik geen borst en flesvoeding kon verdragen dus het is zo dubbel allemaal.
Ik vermoed dat je te maken hebt gehad met een stagiaire of arts in opleiding? Rijstebloem bij reflux heeft weinig nut. Je dikt de voeding namelijk in om te voorkomen dat je kind de voeding weer oprispt. Rijstebloem wordt o.i.v. van de enzymen in het speeksel en later in de maag al vloeibaar en kan daarom makkelijk opgerispt worden. Daarnaast is rijstebloem bijvoeding, iets waar een kindje van 8 weken echt veel en veel te jong voor is, dat kan weer voor ander gedoe zorgen waar je niet op zit te wachten. Johannesbroodpitmeel blijft ook dik in de maag en daarom krijgt een kind het moeilijker weer omhoog. Johannesbroodpitmeel is GEEN bijvoeding, en mag al vanaf de geboorte aan voeding worden toegevoegd. Als je een voeding gebruikt waar al jbpm door zit, dan mag je per fles ook nog extra jbpm toevoegen tot je een dikte gevonden hebt die je kind kan drinken zonder op te rispen. Overigens, bij ernstige reflux is het vaak beter om de verdikte voeding te combineren met medicatie. Vroeg bijvoeden werkt vaak tegengesteld: reflux en een overgevoeligheid of allergie voor voedingsmiddelen gaan vaak hand in hand en daardoor kunnen de klachten erger worden. Het probleem is en blijft dat kinderartsen, al dan niet 'semi' in hun opleiding nou eenmaal bar weinig leren over voeding.
Wij geven ook comfort met extra JBPM wegens de reflux. Mijn zusje heeft haar dochtertje ook rijstebloem gegeven vanaf 2 maand op advies van de KA en het meisje werd tonnetje rond Zijn een hoop loze calorieen. Ik zou JBPM van natufood geven (verkrijgbaar/bestelbaar bij natuurwinkels) heb je maar een heel klein puntje van nodig. nutriton van nutricia is 40% JBPM en 60% ??? en op dat laatste hoor je nog wel eens dat kindjes reageren. Hier een meisje met gevoelige darmen dat een beetje verstopt van JBPM maar dicht gaat zitten met rijstebloem.
Dankjewel voor de reactie´s. Denk dat we gewoon even moeten uitproberen waar hij het best op gaat. Want het is wel een heel tevreden mannetje die ook best wel al veel lacht. En wil hem ook alleen in zijn laatste fles rijstebloem doen voor het begin omdat hij eigenlijk nog een beetje te jong is maar wel goeie honger heeft altijd!
Niet doen! Ook niet in de laatste fles! Hij is er echt VEEL en VEEL te jong voor! Die 'goede honger' is gewoon een symptoon van reflux. Reflux doet erge pijn, pijn die een kind alleen maar niet voelt als het drinkt. Daarom lijken refluxkinderen vaak hongerig, ze willen blijven drinken. Niet van de honger, maar om de pijn niet te voelen!
Imo is jbpm gewoon bijvoeding; het is het meel van een voedzame peul met vrijwel dezelfde voedingswaarde en calorische waarde als rijstebloem.
Uiteraard, maar het blijft bijvoeding en het belast de nog onrijpe darmen. Juist bij gevoelige kindjes moet je daarmee oppassen. Als het zo weinig is dat het niet werkt, kan je het dus beter niet gebruiken!
beetje minder ongenuanceerd mag ook hoor Als je kindje ernstige reflux heeft en aan de meds zit dan weet ik het wel hoor, dan ben ik heel blij dat we JBPM hebben. En ik voeg weining extra toe omdat 1) we friso comfort gebruiken wat al verdikt is en 2)dat je van pure JBPM veel minder nodig hebt dan van nutriton
Ongenuanceerd? Ik volg je even niet. Ik zeg dat ik jbpm onder de bijvoeding schaar. Bij een kind met ernstige reflux werkt jbpm niet, dan komt de voeding sowieso wel omhoog en dat is des te gevaarlijker en geeft een grotere kans op slokdarmontsteking.
Over het algemeen wordt johannesbroodpitmeel niet als een voedingsmiddel beschouwd, maar als een voedingsadditief (het zit ook in veel fabriekseten dat je koopt als verdikkingsmiddel, dan vaak met de andere naam: E410 Aangezien het een additief is dat vaak met medische redenen gegeven wordt valt het niet onder bijvoeding. Al kan een kind er natuurlijk wel op reageren, dat kan een kind namelijk op alles wat naar binnen gaat. Bij heel ernstige reflux kan een kind ook ingedikte voeding nog oprispen, en omdat het dik en heel zuur is dan, kan het voor pijnlijke schade zorgen. Daarom is het goed om bij een vermoeden van reflux altijd contact te zoeken met een arts en niet op eigen houtje dingen te gaan doen. Carobe, dat je in de natuurwinkel als cacaovervanger kunt kopen is trouwens gemaakt van geroosterde johannesbroodpitten.
Klopt allemaal Dirksmama, je hebt je wiki-huismerk goed gedaan! Je kan ook brood bakken van johannesbroodpitmeel en koekjes en taarten. Heel lekker! Vroeger leefden hele volksstammen van dit voedzame goedje. Nu zien we het vooral terug in de diervoedingsindustrie. Leuk weetje: hoe komt de boom aan zijn naam? Omdat Johannes de Doper tijdens zijn toch door de woestijn de peulen at. Niks nie sprinkhanen! Jbpm is gewoon voedsel.
Het is een kiezen uit een aantal kwaden, eerlijk gezegd. Het liefst geef je helemaal niets behalve melk, maar van Nutriton heeft mijn dochter nog wel het minste last. Van Zantac ging ze heel erg spugen, van Nexium heel erg huilen. Het is toch medicatie, met een flink aantal mogelijke bijwerkingen. Je moet voor de gein de bijsluiter eens lezen. Nutriton wordt ook op grote schaal aan prematuren gegeven, die al helemaal een superonrijp darmstelsel hebben. Dat zouden ze echt niet doen als het echt zo verschrikkelijk belastend was voor de darmen, maar geef wel de kleinst mogelijke dosering om kramp of verstopping te voorkomen. Je kunt overigens nooit helemaal voorkomen dat voedsel omhoogkomt bij ernstige reflux, wat je ook doet of geeft. Ze moeten er echt overheen groeien. Rijstebloem zou ik inderdaad ook niet doen, je hebt er niets aan bij reflux en het belast het darmstelsel onnodig. Suus
O, en natuurlijk is johannesbroodpitmeel gewoon voedsel, maar je gebruikt het in zulke kleine hoeveelheden dat de hoeveelheid calorieën verwaarloosbaar is. Je kunt het in dat opzicht dus totaal niet vergelijken met rijstebloem, waar je veel meer van gebruikt. In die zin is een nuancering zeker op z'n plaats.