Gister zijn we bij het cb geweest. Daar had de arts het over groente en fruit geven tussen 4 en 6 maanden. Dit mocht zodra hij tijdens het eten bij ons aan tafel zit (?) en zelf met zijn mondje hap bewegingen gaat maken. Moet ik hem in een stoel bij ons aan tafel zetten? Meestal rond etenstijd slaapt hij! Is dit een hele vage omschrijving of ligt het aan mij? Wanneer zijn jullie groente en fruit gaan geven, en wat voor groente en fruit?
Gewoon pas met 6 maanden. Ik gaf vaak wat tijdens het middag eten want idd om 6 uur sliep dochter vaak. Veranderd vanzelf met de tijd. 4 maanden is wel heel jong hoor om bij te voeden dat is nu nog nergens voor nodig. Zelf zitten en eten is echt pas vanaf 6 mnd, met 4 mnd is het echt nog pretjes voeren en kunnen ze ook nog niet zitten natuurlij.
Wij zijn met 4 maanden begonnen met fruit. Dit naast de fles voedingsschema. Eerst na zijn tussen de middag slaapje omdat hij eerst alleen fruit kreeg bij 4 maanden en bij 5,5 maand kreeg hij er ook groente bij. Dan werd het s'ochtends fruit en in de middag groente. Succes ermee, het is hartstikke leuk.
het liefst zo laat mogelijk om de darmpjes tijd te geven om te rijpen...waar je mee begint maakt echt niet veel uit. Wij zijn begonnen met 17 weken met banaan. Ik wilde met 6 mnd beginnen maar hij zat op 1.5l kv per dag dus wilde de KA zien of dat wat naar beneden kon.
Ik ben destijds met 6 mnd begonnen, maar zou nu overwegen het eerder te doen omdat de inzichten over bijvoeding voor kinderen met verhoogde kans op voedselallergie zijn veranderd (bij verhoogde kans liever wat eerder starten met bijvoeden, maar niet eerder dan met 4 mnd). Het advies van je CB vind ik vreemd. Je kind kan nog helemaal niet zitten, lijkt me. En 's avonds is ook niet echt het meest logische moment om te beginnen met een hapje; dat ging hier 's middags veel beter omdat ze dan wakkerder waren. Die hapbewegingen vind ik ook geen indicatie; sommige kinderen maken die al héél vroeg, en het zegt alleen maar dat ze jou na willen doen, en dat ze iets in hun mond willen stoppen. Niet dat ze toe zijn aan eten. Maar misschien bedoelt de arts wel dat je het er niet moet inproppen als ze de lippen stijf op elkaar houden? Dat lijkt me ook logisch. Begin er gewoon mee als jij dat wilt. Wanneer dan ook tussen 4 en 6 mnd is goed.
Wij gaan nu langzaamaan beginnen. Hij heeft amper genoeg aan de flessen die hij krijgt. We beginnen met groente en fruit. Maar eerst 1x per dag. 's Ochtends als de oudste haar fruit krijgt. Die van ons is tijdens het eten 's avonds wel wakker en zit erbij, maar het is voor hem natuurlijk vreemd en hij geeft niet aan dan ook iets te willen. Maar gisteren wilde ik hem laten kennismaken met de smaak van banaan en hij werd helemaal enthousiast! En wilde niet alleen proeven, maar ook eten. Wat je mag geven staat volgens mij ook wel op een schema dat we hebben gekregen van het cb.
Eigenlijk wilde ik ook pas met zes maanden beginnen, en dan stukjes eten. Maar dochterlief werd wel erg enthousiast van haar gengigel (melk-vanillesmaak, hekel aan smaakstoffen, maar het was voor een goed doel) en ze krijgt ook echt belangstelling voor eten, pakt mijn bord en kijkt verwachtingsvol, steekt haar handjes uit en doet haar mond open als ik dan mijn lepel voor haar houd (niet dat ze wat krijgt ) en probeert een fles zelf aan haar mond te zetten, vindt het een leuk spelletje als ik de vitaminedruppeltjes direct in haar mond laat vallen. Ik neig er dus toch wel naar om wat smaakjes te gaan proberen. Morgen op t cb gaan we overleggen - ze is 4 mnd en 3 wk.
Dat klopt volgens mij nog niet, "het" onderzoek zou zeggen dat vroeg bijvoeden geen verhoogde kans op allergieen geeft. Niet andersom, bij vroeg bijvoeden minder allergie, de darmen blijven tenslotte heel gevoelig.