Rijstepap :(. Wat doe ik verkeerd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Arian, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Mijn rijst wordt altijd één grote plakkerige pap. Wat doe ik verkeerd?!
    Ik heb nooit van die lekkere losse korreltjes.. :(
    Ik doe water aan de kook, rijst erin, roeren, op zacht zetten, deksel erop, zachtjes laten koken 8min, afgieten en bah, weer rijstepap..

2. Moli

Moli Niet meer actief

7 min koken?

3. minon

minon Niet meer actief

Je kan het op twee manieren doen:

Rijst in de pan, laatje water erin ongeveer twee vingers boven de rijst. Dat aan de kook brengen, gas uit en wachten tot al het water is opgenomen door de rijst.

Ruim water, echt ruim. Hoe minder water hoe plakkeriger de rijst. Dan toch 8 minuten koken, goed afgieten dat er geen water meer uitkomet en dan een kwartier laten staan met het deksel op de pan.

4. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik doe de rijst er meteen in en laat het samen tot de kook komen zeg maar..... Tussendoor reglmatig roeren. En heb eigenlijk alleen plakrijst als deze te lang op heeft gestaan. Misschien iets minder lang koken. Af en toe eens proeven?

5. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Geen idee wat je fout doet, ik doe het hetzelfde als jou en heb geen plakkerige rijst. Je giet wel goed af?

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik gebruik altijd pandan rijst. Water met zout aan de kook. Rijst erin, roeren en terug aan de kook brengen. Zodra het weer kookt, zacht zetten (al dan niet met de deksel op de pan) en zolang zachtjes door laten koken als op het pak staat. Dan in het vergiet mikken en even goed uit laten lekken. Terug in de pan (het is nog vochtig dan), deksel op de pan en 10 minuutjes zo laten staan. Dan doorroeren met een vork en heb ik een mooie droge korrel;) Ik denk dat dat bij jou ook fout gaat. Direct uit de vergiet is het nog te nat, even laten staan met de deksel op de pan..

7. Jolina

Jolina Niet meer actief

Wij maken de rijst zoals mijn schoonmoeder die bereidt.... Zij maakt m zoals ze die im haar geboorteland bereiden.

Olie in de pan, ui doormidden snijden, knoflook even op duwen, dus breken en in de pan erbij doen. Even laten sudderen voorzichtig. Dan de rijst erbij, even rustig laten bakken.

Dan het gekookte water erbij doen en dan maar 2/3 vingers boven de rijst.
    Deksel erop, vuur laag zetten en laten koken.
    Tussendoor helemaal ervan af blijven, niet roeren;)

Het water kookt uiteindelijk helemaal weg en je houdt heerlijke rijst over. Het is even oefenen maar inmiddels heb ik het onder de knie en het is heerlijk!
    De rijst heeft ook een lekker smaakje door de ui en knoflook, die je er nadat de rijst klaar is uithaalt voor serveren.

En tijdens het koken natuurlijk zout toevoegen...

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ruimer water nemen, of zilvervliesrijst proberen. Heb hier altijd een mooie droge korrel sinds ik zilvervlies gebruik. En het is ook nog eens gezonder.

9. penseel

penseel Niet meer actief

#9 penseel, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2014
    Je hebt magnetron rijst kokers. Rijst wassen twee vingers van af rijst laag en dan aan het aantal vermogen 15 tot 20 minuten je rijst gaar krijgen via de magnetron. Daarna laten staan en klaar is je rijst.

Optie twee met de pan rijst wassen twee vingers boven de rijst rand water dan koken af en toe roeren als het water weg is gas uit draaien en deksel er op laten en hoppa je rijst is klaar.

Je kunt ook een rijst koker nemen rijst wassen twee vingers water van af de rijst en dan aan zetten en die gaat van zelf uit en even laten staan en hoppa weer klaar.

O ja welke rijst ik gebruik ik gebruik Surinaamse rijst. 4.5 kilo zakken. Pakjes zijn duur heel duur. Maar hier eten wij vaak rijst.

10. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Welke rijst gebruik je? Want de ene rijst moet je na laten stomen en de andere kun je gelijk gebruiken. Ik gebruik zelf altijd een A-merk rijst (hondennaam) en heb altijd een mooie droge korrel of ik nu gewone rijst, zilvervliesrijst of een andere variant gebruik. De huismerken plakken sneller vind ik.

11. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik gebruik een rijstcooker, nooit te droge of te natte rijst. maar inderdaad wel even kijken wat voor rijst je gebruikt.

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    als het je niet lukt om rijst te koken kan een rijstkoker echt uitkomst bieden vaak al voor 10 euro te koop bij de action

13. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik gebruik altijd basmati rijst en dan per 1 kopje rijst 2 kopjes water. Water met rijst aan de kook brengen, niet eerst water laten koken (nooit bij rijst trouwens). Wel er bij blijven, want op deze manier kookt het droog en is de rijst gaar als al het water weg is.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je moet eerst het water aan de kook laten komen en dan pas de rijst erin doen. Daar is die 8min van het pakje op gebaseerd. Als je het samen aan de kook laat komen is het veel langer in het water en ook veel langer aan het doorwarmen. Daardoor wordt het pap.

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Altijd eerst water aan de kook brengen en dan pas rijst erbij. Tenminste zo doe ik het, zo doet iedereen het in mijn omgeving en zo staat het op de verpakkingen die ik koop. :D

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Van de Lassie website:

Toverrijst - Lassie rijst

1. Doe de rijst in een pan met ruim kokend water.
    2. Breng opnieuw aan de kook en laat de rijst 8 min. doorkoken.
    3. Neem de pan van de warmtebron en giet de rijst af.
    4. Laat de rijst nog even staan met de deksel op de pan.
    5. Schep de rijst voor het serveren even om.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Niet op laag zetten.

Ik laat het water koken, dan de rijst erin, dan wachten tot het opnieuw kookt en dan gewoon 8 min koken, afgieten en prima rijst.

18. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Hoorde me zusje hier laatst ook over. Ik ken het niet. Of ik nou basmati, pandan of turkse rijst gebruik. Het is eigenlijk heel simpel. Hou het dubbele water aan. Dus bijv. 2 glazen rijst, dan doe je er 4 glazen water op.

Wanneer het water kookt nog een keer door roeren, op laag vuur zetten en als het water is opgenomen is het klaar.

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Precies!

20. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ja, dat is vast met die al bewerkte Lassierijst zeker.
    In aziatische landen met de onbewerkte basis rijstsoorten koken ze de rijst vanaf koud. Veel meer controle op de structuur, beter van smaak en energie- en tijdbesparend.

Deel Deze Pagina