Of trouwens nog lekkerder is de ongekookte rijst even snel te roerbakken in gesnipperd uitje en knoflook en dan dubbele hoeveelheid water erbij en koken.
Ja, maar waar kookt TS mee denk je? Met simpele standaardrijst uit een Nederlandse supermarkt? Of met 'onbewerkte basisrijst'?
Dat heeft ze niet vermeld en er is genoeg normale rijst in de nederlandse supermarkt te vinden buiten die dure bekende merken.
Ook de pakken rijst van de 'huismerken' zijn standaard rijst en niet van die onbewerkte rijst. Dus het gaat niet puur om de 'dure' merken. Maar ik neem aan dat er op elke verpakking rijst een kookadvies staat. Dus vast ook op de rijst die de TS koopt.
Probeer eens 1 beker rijst in een klein scheutje olie te roerbakken 1 minuut. Wat zout en als je wilt een theelepel vegetarisch kruidenmix erbij en dan 2 bekers water toevoegen. Eerst op hoog vuur tot het een beetje begint te bubbelen en daarna op de laagste stand. Voor ongeveer 10 min. 1 x tussendoor roeren en als t water is ingenomen door de rijst en de rijst lekker zacht is vuur uitzetten. Zo doe ik het altijd. Wel wat meer werk dan alleen laten koken maar smaakt erg lekker, vind ik.
Ik kook bijna dagelijks rijst, omdat we gewoon heel veel rijst eten ik pak dan 1 kopje rijst dat doe ik in de pan daarop doe ik de dubbele hoeveelheid water (in dit geval dus 2 kopjes) voorgekookt water, deksel erop en het water eruit laten koken, nooit plakkerige rijst gehad
Ik was de rijst eerst. Daarna in een pan met kokend water met een klein beetje zout en scheutje olijfolie. 8 minuten koken. Afgieten en klaar. Evt nog scheutje olijfolie erdoor. Gebruik zelf altijd de ah basic basmati rijst.
Rijst kook ik zo: klontje boter smelten, rijst aanbakken. Dan kokend water erbij, precies de dubbele hoeveelheid. Dus als je 2 glazen rijst hebt, 4 glazan water. Eventueel wat zout erbij en laten koken tot het water op gelijke hoogte staat met de rijst. Dan 30-45 min wachten (met deksel erop, liefst nog een theedoek onder de deksel gespannen) en je rijst is klaar. Absoluut niet papperig of plakkerig. En ik gebruik basmatirijst.
wat veel verschillende manieren zeg. ook echt tijdrovende manieren. Stappenplan: Pan volgooien met water Laten koken Rijst erin Als het water weer kookt wekker op 8 minuten zetten Na 8 minuten afgieten Klaar. Geen deksel erop of vuur laag zetten of whatever. Gewoon volgen wat er op het pak staat.
Rijst eerst spoelen met water. Scheutje olie in de pan. Daarna rijst 'bakken' ik doe altijd 1 op 1,5. Dus 1 glas rijst 1,5 glas gekookt water. Water moet wel net gekookt zijn zei me moeder zo heb ik het geleerd. Daarna beetje zout en eventueel halve bouillon erin roeren en dan deksel op de pan. Precies tien minuten laagste stand laten koken. Vuur uit. Daarna nog tien minuten deksel erop laten. İk gebruik trouwens basmati. İk maak ook wel eens rijst met aubergine, mais, doperwten en met tomaten is ook erg lekker
Is niks tijdrovends aan hoor. Ik heb er verder geen omkijken naar. Alleen even kijken wanneer het water is opgenomen en klaar. Het verschilt ook hoe je de rijst graag eet. Rijst op zich is niet heel smaakvol. Ik maak het ook vaak door vogeltongetjes (pasta korreltjes) of vermicelli even in roomboter aan te bakken, dan rijst en water erbij, zout en laten staan tot het water is opgenomen.