Moet je fruit eerst laten koken in een water en dan pureren (in een blender) of hoeft dat bij fruit niet? Mijn kindje krijgt nu BV op verzoek, in de ochtend fruithapje, in de avond groentehapje, tussendoor sap of water. Ik wil hem ook brood gaan geven, met name boterham. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en hoe en wanneer geef je zoiets? wat smeer je op boterham of geef je alleen stukje brood? kan hij dat wel doorslikken?
Ik ben begonnen met een korst om op te sabbelen. Maar daar at ze niet echt van en vond ik ook een eng idee ivm verslikken. Toen gewoon het zachte brood met wat margarine en dan in kleine dobbelsteentjes. Gewoon beetje ver in deond duwen anders werken ze het weer eruit. In het begin spaarde ze alles op in de wang en dan gaf ik na vier stukjes een slok water om het door te spoelen. Nu na vier weken ofzo eet ze het echt op.
Appel kookte ik wel, een minuut of 5 en dan pureren. Is het toch wat zachter. Zacht fruit kookte ik niet. Brood kun je in kleine stukjes snijden, korsten er af snijden, alleen een beetje halvarine/margarine erop. De stukjes achter het wang duwen, want dan moet je kindje kauwen. Als je het zo in het mondje duwt, spugen ze het vaak meteen weer uit.
Fruit pureer ik gewoon, of prakken. Alleen appel heb ik inderdaad ook wel eerst gekookt, nu rasp ik dat. Linde kreeg rond 11.30/12.00 een fles. voor die fles hebben we haar een week een broodkorst gegeven om op te sabbelen en die ging er goed in. Toen een paar stukjes met alleen margarine, werd al snel een halve boterham en is nu een hele met nog 120/4 opvolgmelk. Ze krijgt haar broodje ergens tussen 11.30 en 12.00 uur Wij geven wel eerst de fles en daarna brood zoveel als ze lust. Doen we het andersom, dan vindt ze het niet meer zo nodig om de fles nog te drinken...