Hoi! Onze zoon was randprematuur en met 36.1 weken geboren. Dit heeft hij qua gewicht ruimschoots in gehaald en qua lengte ook. Met gewicht zit hij nu tussen middellijn en bovenlijn in en qua lengte precies op de curve. Nu moeten we naar de kinderarts omdat zijn hoofdje vanaf zijn geboorte door 2 lijnen heen gegroeid is. Het schijnt protocol te zijn bij het cb om het dan door een kinderarts na te laten kijken. Heeft iemand hetzelfde gehad? Is er toen iets uit gekomen? Onze zoon ontwikkeld zich verder helemaal prima en je ziet ook niet aan zijn ontwikkeling dat hij wat te vroeg was. Hij heeft vanaf dag 1 altijd al zijn flessen leeg gedronken en wat we hem ook aanbieden eet hij gewoon op. Zit geen rem op bij hem hihi, dus we geven hem precies wat hij mag hebben en absoluut niet meer. Hoor graag ervaringen van andere moeders betreft het te snel groeiende hoofdje
Ik vind het een wat vreemd protocol om toe te passen op kinderen die de vroeg geboren zijn, en dan niet te kijken of de lengte of gewicht misschien ook wel door meerdere lijnen heen is gegroeid. En het CB corrigeert de curves nooit, wat eigenlijk ook zou moeten om te zien of iets abnormaal is. Ik zou me er dus eigenlijk niet al te druk om maken... Mijn dochter is qua gewicht bijvoorbeeld van lijntje -3 naar het gemiddelde gegaan in 6 mnd tijd, en haar hoofdje heeft ook een heleboel ingehaald (ik denk ook wel meer dan 2 lijnen, want ze had bij geboorte een enorm klein hoofdje, liep 6 weken achter op termijn) Maar ik heb er nooit wat over gehoord. Alle andere keren dat het CB me naar huisarts/ziekenhuis stuurde keken ze me telkens aan van uhhhhhh, ok, waar kom je voor? Was ook telkens voor niks. Misschien voor de zekerheid toch maar naar de kinderarts als formaliteit?
Hier ook randprematuur geboren maar haar hoofdje blijft klein. Ze woog 8 pond en 53 cm. Haar hoofdje was 35 cm. Nu is ze 9 weken oud 7350 gram en 65 cm. Haar hoofdje was nu 39.5 cm en dat was te klein . Ligt dus achter op de rest van haar lichaam. Hier word goed naar gekeken. Ze is officieel geboren met 36,3 weken. Hoop dat haar hoofdje wat beter gaat groeien. Laat ze het maar goed in de gaten houden bij je kindje.
Niet teveel zorgen maken, ze moeten dat gewoon bijhouden. Ik moest een keer extra naar Cb omdat DL's hoofdje niet meer gegroeid zou zijn. Bleek dat ze gewoon verkeerd gemeten hadden. (ik hele maand voor niks zorgen gemaakt dus).
Mijn dochter was geen prematuur, maar is ook gezien door een kinderarts omdat haar hoofd te groot zou zijn. Enige wat ze gedaan hebben is gekeken en notities gemaakt. Verder nooit meer iets over gehoord. Vond het zelf ook wat raar want ik merkte aan haar niks. Ontwikkelde en groeide dus ook goed. Ze is nu 3,5 en heeft misschien een tikkeltje een groot voorhoofd, maar dat is dan ook alles. Verder helemaal niks aan de hand.
En zelfs als de toename groter is dan je zou verwachten op basis van heit feit dat hij prematuur was, is het nog steeds niets per se slecht nieuws. Er is maar een zaak die met het groeien van baby's te maken heeft, die een redelijke correlatie heeft meet intelligentie op basisschool leeftijd en laat dit nou net snelheid van toename van het hoofdje zijn. Baby's bij wie het hoofdje relatief snel groeit, zijn vaak net iets intelligenter, wanneer zij naar school gaan dan hun leeftijdsgenootjes . Dus wie weet is hij wel een Nobelprijs winnaar in de dop .
Geen ervaring maar mijn ervaring is dat ze heel veel "voor de zekerheid" doen, zo hebben wij een echo moeten maken van de heupjes omdat ze 1 week in stuit heeft gelegen rond 29wk en moesten wij een paar keer extra terug komen om haar lengte in de gaten te houden..