Zijn er meer die extra op hypotheek aflossen?

Discussie in 'De lounge' gestart door carpediem2010, 12 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    Ik vraag me wel is af of we de enige zijn.
    Wij sparen elke maand aardig veel om extra op de hypotheek af te lossen, ons maandlasten worden dan ook gelijk lager.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Laat ik het zo zeggen: Als wij een leuke financiële ruimte zouden hebben/krijgen, bijvoorbeeld een prijs of een bonus of zo, dan zou dat een optie zijn. Denk ik. Want we hebben een hypotheek waarvan de maandlasten gelijk blijven. Dus iets meer aflossen zou alleen betekenen, dat het totaal straks eerder afgelost is. Je rentedeel wordt wel kleiner en je aflossing dan groter, maar maandelijks zouden wij er de komende jaren niks van merken.

Verder moeten wij oppassen, dat we niet méér aflossen, dan 'mag', anders moet je een boete betalen.

Je zegt dat jullie sparen, om de hypotheek extra mee af te lossen. Maar dan moet je wel de hypotheekrente en de spaarrente tegenover elkaar zetten en kijken wat rendabeler is. Als de spaarrente hoger is dan de hypotheekrente, zou ik het niet doen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

We waren eigenlijk aan het sparen voor een verbouwing van zolder en badkamer, maar hebben afgelopen week besloten toch wel graag weg te willen uit de wijk waar we nu zitten, en dus zal, na verbouwing van de badkamer, extra aflossen een goede optie zijn, zodat we met een jaar of 3-4 idd gemakkelijker ergens anders wat kunnen gaan kopen.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja, wij hebben ook het eea afgelost op onze hypotheek. Dit omdat ons huis te koop staat/stond (verkocht onder voorbehoud) en we toch moesten toeleggen.
    Nu moet er nog wel wat bij, maar de klap komt gelukkig niet meer zo hard aan ;); alleen een beetje jammer dat het spaardepot pas binnen 8 weken na passeren wordt gestort.
    En idd onze netto maandlasten zijn nu 100 euro lager als in het begin, ook mooi meegenomen.

5. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    mag je altijd extra aflossen dan? Wij wilden dat ook maar onze hypotheek adviseur zei dat we dan problemen zouden krijgen met de belastingdienst.. en dat we beter op een aparte rekening konden sparen en dan na de rentevaste periode konden aflossen..

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Problemen met de BD, daar heb ik niet van gehoord. Wel een boete als je te veel in een jaar extra aflost, maar dat zit al dan of niet in de voorwaarden van de hypotheekverstrekker.

7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij Florius mocht je eerst tot 10% aflossen, nu onbeperkt.
    In je spaardepot mag je tot 10 keer de jaarlijkse inleg storten (ook interessant omdat je daar dan evenveel rente op krijgt als dat je betaalt aan de bank.
    Je moet er natuurlijk wel op letten dan je voorlopige teruggaaf iets lager wordt.

Als je wilt verhuizen en je hebt al overwaarde dan is het ook niet handig, omdat het dan weer in je nieuwe huis moet stoppen, dan kan je het beter op een spaarrekening laten staan.

8. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mag je altijd in het spaardepot extra storten? Meer als 10 keer de jaarlijkse inleg red ik toch nooit.. ik zou wel willen.. :D

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Volgens mij wel.

(als je trouwens eenmaal hebt gestort wordt je jaarpremie minder, en mag je dus het volgende jaar minder storten)

10. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ja is ook net hoe hoog je hypotheek is denk ik zelf

wij betalen elke maand een aflossing van nog geen 300
    en krijgen dan nog van de bel dienst terug ook

nou dat is zo weinig daar ga ik niet extra op aflossen

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij betalen 1400 per maand, dus we gaan niet nog extra aflossen.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Daar zijn we nog niet aan toe gekomen, we hebben nu net de studieschuld afgelost en binnenkort gaan we ons huis te koop zetten. Daar gaat ook al het nodige geld in zitten (opknappen in en om huis). Daarnaast vind ik het een veilig idee dat we wat spaargeld hebben.
    Als we nou al een tonnetje op de bank hadden staan, hadden we het wel overwogen denk ik.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maak gewoon eens een spreadsheet waarin je voor dertig jaar per maand noteert wat je aan rente en aflossing betaalt. Als je dat ziet, dan schrik je je rot.
    Zelfs met een 'boete' van je hypotheekverstrekker ben je op de lange duur gewoon goedkoper ut als je zoveel mogelijk aflost.

Als ik 1400 per maand moest betalen, dan zou ik een tijdje heel zuinig zijn om af te lossen, als je aflost gaan je maandlasten namelijk omlaag.

Een hypotheekrente is doorgaans hoger dan een spaarrente, banken verdienen flink aan je. Hoe meer je aflost, des te meer is jou huis van JOU en niet meer van je bank. Zolang je een hypotheek hebt huur je in feite je huis van je bank...

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Stuur eerst even een brief aan je hypotheekverstrekker om te melden dat je extra wilt aflossen en om te vragen hoeveel je maximaal mag aflossen zonder boete.

Je kunt bij een spaarhypotheek kiezen uit een premiestorting of echt aflossen.
    Als je aflost wordt je hypotheek kleiner. Dat betekent bijvoorbeeld dat als de bank onverhoopt failliet gaat, dat je een kleiner bedrag kwijt bent, mocht e.e.a. niet door de overheid of een andere bank opgevangen worden. (En daar mag je niet vanuit gaan, vind ik.)
    Het nadeel hiervan is dat je ook minder rente gaat betalen en dus minder hypotheekrenteaftrek krijgt. Je maandlasten gaadus wel omlaag, maar je aftrek gaat ook (iets) omlaag.

Als je een premiestorting doet, gaan je maandlasten evenveel omlaag maar houd je wel dezelfde hypotheekrente-aftrek. Je blijft dan namelijk net zoveel rente betalen. Maar dan heb je dus nog niks afgelost, het huis is daardoor niet meer van jou geworden.

Onze adviseur raadde aan om het aflossingsvrije deel niet af te lossen, omdat je dan renteaftrek misloopt. Dat zal best, maar je betaalt over de hele looptijd natuurlijk veel meer rente dan je terugkrijgt. Plus moet je daarna alsnog aflossen. Terwijl als je het nu doet, hoef je aan het eind van de looptijd niet af te lossen (of te herfinancieren zonder aftrek.) En je betaalt dan nu al geen premie meer. Bovendien is het -ljkt mij- gewoon een prettig idee als je huis alweer een stukje meer van jou is, i.p.v. de bank.

Wij kiezen dus heel eigenwijs voor het aflossen van het aflossingsvrije deel en als we daar over een paar jaar mee klaar zijn, gaan we het spaardeel aflossen. Volgens de hypotheekadviseur is dat prima, maar hebben we meer voordeel als we alleen premiestortingen doen. Maar ja, dat is dezelfde adviseur die ons een paar jaar geleden een beleggingshypotheek adviseerde, met alle gevolgen van dien. ;)

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    mja, ik maak me niet zo heel druk.
    Misschien scheelt het dat wij een 100% spaarhypotheek hebben (dus geen aflossingsvrij deel), dat wij het op 1 salaris hebben afgesloten, dus nu makkelijk betaalbaar en dat het huis meer waard is (ook in deze tijd nog) dan het hypotheek bedrag. Wij staan dus niet 'onder water'.

En dan heb ik liever het geld wat we nu sparen 'vrij te besteden'.

16. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Toen wij nog een hypotheek hadden maakten we er een sport van zoveel mogelijk extra af te lossen (OK dat was wel in Engeland waar je de hypotheekrente zowieso niet af kunt trekken en we een flexibele hypotheek hadden zonder boetes voor eerder aflossen, dus die overwegingen hoefden we niet te maken).

Maar mede doordat we die 10 jaar de tanden op elkaar hebben gezet wonen we nu hypotheekvrij. Als het enigszins haalbaar is zou ik het ten zeerste aan kunnen raden. Het is ook een leuk spaardoel waar je meteen resultaat van ziet.

17. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

Wij lossen ook extra af, mede omdat wij ons huis in een dure tijd gekocht hebben. We vinden het ook gewoon fijn om het huis van onszelf te hebben, en niet meer van de bank.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @mmeke; ik denk dat de mensen die extra aflossen ook niet direct de mensen zijn die het water al aan de lippen staat; die hebben vaak geen geld over om extra af te lossen.
    Als ik naar onszelf kijk; wij hebben bewust gekozen voor een hypotheek die wij makkelijk kunnen betalen, ook nu nog nu ik minder ben gaan werken. Vrder zijn wij stevige spaarders. Aangezien de rente op de hypotheek hoger is dan op de spaarrekening, loont het de moeite om af te lossen. Bovendien willen wij liever geen vermogensbelasting betalen. Dus alles wat we boven die grens uit dreigen te komen, stoppen we sowieso in de hypotheek.

Extra bestedingsruimte is natuurlijk ook wel leuk, maar de ervaring leert dat we op dit moment gewoon genoeg te besteden hebben en flink sparen. Als we nu het bedrag wat we echt over houden gebruiken om af te lossen, gaan de maandlasten omlaag en krijgen we ook weer meer bestedingsruimte. Maar die extra ruimte blijft, ook als we straks misschien andere hogere lasten krijgen met opgroeiende kinderen.

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    @tupp, ja wij zitten nog een fase ervoor, namelijk nog niet zoveel spaarcentjes, aangezien we wel zo snel mogelijk onze studieschuld hebben afgelost, wat wij wel slim vonden in deze tijd. Zodra wij een aantal maandsalarissen op de bank hebben staan om een ontslag oid op te vangen, zullen wij ook gaan nadenken over hoe we ons geld het beste kunnen investeren in de toekomst. Maar zover is het nog niet bij ons.
    En volgens mij zitten jullie daar al wel als ik het zo lees.

20. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Haha wij doen het precies andersom, vanwege het belastingvoordeel dat je adviseur al noemde :D Wij hebben een gecombineerde spaarhypotheek/aflossingvrije hypotheek.

En op dit moment is aflossen op een huis qua rente verstandiger dan sparen. Met de rente op een spaarrekening haal je niet eens de inflatie, laat staan de 1,2% die je uiteindelijk in Box 3 betaalt. Dus wij lossen gewoon af.

Deel Deze Pagina