Beperkt houdbaar - voeding

Discussion in 'De lounge' started by justme1974, Jan 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik heb regelmatig dat ik iets open heb gemaakt en dan het etiket lees waarop staat; "na openen beperkt houdbaar". Niet dat er dan even bij zal staan hoelang dat dan is. Zo had ik laatst een chorizo worst gekocht van Stegeman. Nodig voor een gerecht en normaal eet ik het zo niet op brood. Wel eens een plakje tussendoor, maar het staat zeker niet dagelijks op tafel. Wat is dan in hemelsnaam beperkt? Twee dagen? Drie weken? Het staat ook op de brie bijvoorbeeld en nog meer producten, maar ik kom er even niet op.

Ik kan er zo weinig mee. Wat is dus "beperkt houdbaar"?

(op een potje pesto staat bijvoorbeeld binnen zoveel dagen te gebruiken, dat vind ik dan weer veel handiger)

2. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Dat vind ik net zo'n mooie kreet als bij planten: regelmatig water geven. Precies om de zes maanden is ook met regelmaat. :D

Bij producten zoals brie kun je vaak wel zien of het nog goed is, en zo'n chorizo is gedroogd dus dat zal vast iets langer zijn?

3. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Chorizo bederft bijna niet. Is een droge worst en die zal ook nog eens vol zitten met e nummers. Zelfde als de brie. Is gepasteuriseerd.. Geeoon kijken en ruiken. Twijfel je weggooien.

4. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Vaak is het belangrijk om ons gezond verstand te gebruiken.
    Een droge worst dat al maanden buiten de koeling hangt, gaat niet ineens na 3 dagen bederven.
    Hetzelfde met versgesneden vleeswaren, als een stuk open is gemaakt bij de slager ligt het soms wel 2 weken in de koeling. Snijdt ie een plakje voor je af, is deze ineens maar 3 dagen houdbaar.

Ik proef gewoon alles kritisch

5. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Gewoon kijken en ruiken. Net als die potjes pesto en tapenade enzo. Dat staat hier ook langer open als twee weken hoor en smaakt prima!

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Gewoon al je mogelijke zintuigen gebruiken.

7. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

Mar 5, 2014
    1,187
    3
    38
    Gewoon altijd kijken en ruiken aan het product als je twijfelt.
    Droge producten zijn vaak langer houdbaar dan andere producten.

Maar ook al staat er wel een houdbaarheidsdatum op een product, dan nog kan het zo zijn dat een product eerder "bederft" dan wat er op de verpakking staat.

Share This Page