Ik keek laatst op marita van echobaby haar website en zag het volgende staan: 'Dopler (hartjes laten horen) is niet zonder risico en dat doe ik dus nooit.' Ik vraag me af wat de risicos dan zijn? zag in een oud topic hier dat het om het geluid zou gaan.. maar tot bepaald aantal weken hoort de kleine toch niks?
Mijn verloskundige deed het pas na de 12 weken. Ook via de echo geen geluid van het hartje voor die tijd. Ze legde mij uit dat de straling van de golven dan voor de volle 100 % op het hartje gericht moeten worden en dit schadelijk zou kunnen zijn in het eerste trimester, vandaar.
apart dat dat bij mijn vk dan niet gezegd is, bij mij hebben ze al naar het hartje geluisterd met 10 weken. Had ik het geweten dan had ik geweigerd..
Het is niet bewezen schadelijk! Er is nog erg weinig echt onderzoek naar gedaan, dus sommige vk's zijn om die reden voorzichtig, met name voor de 10 weken. Daarna kan het echt geen kwaad. Weet niet of die Marita ook geen echo's doet, maar dat is bijna (niet helemaal) hetzelfde (ook met geluid-frequenties). Ik weet niet van welke ZEN-club Marita is, maar ik vind het een beetje misleidende info op de site dan. In elk geval een tikkie kort door de bocht. Hartje horen via het echo-apparaat kan minder kwaad omdat je hierbij niet direct het geluid van het hartje hoort, maar een 'beweging' die door het echo-apparaat wordt omgezet in een geluid.
dat is van echo baby en lommel. mijn gynn doet het trouwens ook niet het hartje laten horen met de echo omdat het schadelijk kan zijn. bij doet dat met de doptone maargoed hij moet doen waar hij zich goed bij voelt
Tsja ik weet het ook niet. Mijn VK zei dat het schadelijk zou kunnen zijn ivm de warmte die vrij zou komen bij het luisteren. Dat zou mogelijk niet goed zijn voor het kindje. En dat is ook tegen een vriendin van mij gezegd toen ze met 9 weken een echo kreeg. Ik zit bij de laatste zwangerschap in het ziekenhuis en daar is wel gewoon met de echo geluisterd bij 7 weken!!! Ik vroeg toen nog of dat geen kwaad kon en die vk zei van niet. Je moest het alleen niet te lang doen. Bij angelsound raden ze geloof ik aan die dingen te gebruiken vanaf een week of 12....
Dit vroeg ik me dus ook af. Afgelopen maandag de eerste echo gehad en op een gegeven moment liet de vk ook het hartje via het echo apparaat horen en ze zei daarbij ook dat ze dit niet te lang deed.
Hartje via de echo laten horen is wat anders dan de doppler Had het marita gevraagd waarom t kwaad kan, het enige wat ze zei was dat echos niet schadelijk zijn en ze de doppler niet gebruikt (dat had ik ookal begrepen van de site - weet nu nog steeds niet wat het risico nu zou zijn)
dit is door mijn verloskundige en de echoscopiste ook gezegd, omdat het hartje nog zooo klein is en zooo ontzettend heet kan worden, kan het zelfs een vroege miskraam veroorzaken door de hitte kan het hartje opeens stoppen met kloppen(volgens mijn vlos en echoscopiste dus) hier word er dus niet geluisterd naar het hartje en word ook de angelsound tot 12 weken afgeraden, ik ben hier best van geschrokken toen, aangezien ze bij de vorige kindjes wel gewoon het hartje lieten horen (en dus eigenlijk een groot risico namen met mijn kinderen)
Mijn gyn liet met 8 weken het hartje horen, maar dit was tijdens een inwendige echo. Maar jullie bedoelen zo'n dopler wat via je buik gaat, net zoals een angelsound? (even voor de duidelijkheid )
Mijn 1e (inwendige) echo was met 6.5 weken en toen heeft mijn gyn het hartje ook niet laten horen ivm de hitte die vrijkomt. Ik zou t risico dus niet nemen.
Ik heb het hartje ook pas later gehoord, bij mij deed de verloskundige het ook niet voor de 12 weken!