Ik vond de test en het drankje ook heel erg meevallen! Ik had helemaal niet in de gaten dat ik het had, voel me supergoed en kindje mooi op schema. Ik werd getest omdat mijn moeder diabetes heeft. Als je het hebt wil je er liever op tijd achterkomen, dan kun je er nog op letten en kun je veel ellende (insuline, kindje te groot, ingeleid worden etc.) voor zijn. Ik zou kijken naar eventuele alternatieven i.v.m. die misselijkheid. Als die er niet zijn zou ik zeker doorzetten en de test doen!
Laat je niet gek maken...in veel regios hoef je als risico zwangere alleen maar een nuchter glucose en eentje 2 uur na de maaltijd te laten prikken. Stel anders iets dergelijks voor aan je vk. Vaak zijn het protocollen die standaard afgewerkt worden, dat wil niet zeggen dat andere dingen minder goed zouden kunnen werken. Ik heb overgewicht, dacht ook dat moest drinken. Mijn vk gaf aan dat dit achterhaald was. Eerst nuchter, evt 2 uur na de maaltijd als de nuchtere niet goed was. Als dit niet goed is, dan pas een glucosetolerantietest. Overleg het gewoon.
Vraag of je een dagcurve mag doen. Smorgens nuchter prikken, 2 uur na het ontbijt en twee uur na de lunch. Bij mij is na 3 keer zo een dagcurve (om de 3 a 4 weken ) toch zwangerschapsuiker ontdekt. Doordat ze waren er zo bovenop zaten was ik er heel vroeg bij en konden we het behandelen zodat mn baby er (hopelijk) geen last van heeft. Ik heb dus geen drankje hoeven drinken maar wel om de paar weken een hele ochtend kwijt aan prikken.
Bij een dagcurve prikken ze je bloed (in je vinger) en kijken wat je bloedsuikers nuchter zijn. Daarna ga je naar huis, lekker ontbijten en na een bepaalde tijd ga je terug. Dan prikken ze weer je vinger en kijken wat je bloedsuikers zijn. Je gaat weer terug naar huis en een bepaalde tijd na je lunch meld je je weer. Als op 1 van die momenten blijkt dat je suikers niet goed zijn dan gaan de voelsprieten uit staan (zeg maar) Bij een intolerantie test beginnen ze met een buisje bloed (althans bij mij) , dan krijg je een bekertje vol met een suikerdrankje (glucose), na een uur prikken ze je weer (in de vinger) , na 2 uur weer en na 3 uur nemen ze weer een buisje bloed. Je moet nuchter komen en tijdens de 3 uur mag je niet eten (in sommige ziekenhuizen ook niet bewegen en moet je in bed blijven liggen). Ze kijken dan echt naar hoe je lichaam pure glucose afbreekt. Zijn de uitslagen niet goed dan kun ze aannemen dat je suikerziekte hebt. Als je zwangerschapssuiker hebt gehad heb je trouwens ook verhoogde kans om op latere leeftijd weer suikerziekte te krijgen
Hier doen n ze dus niet ondanks dat ik vorige zwangerschap 33 kilo ben gegroeid. Nu deze zwangerschap nog "maar" 9 kilo erbij. Ben gestart met een bmi van 27 nu 30. Ook aangeven bij de vk dat ik met afvraag of het nodig was ook omdat de 20 weken echo het kindje al best flink voorliep (wel gewoon binnen de lijntjes) Volgens haar niet nodig dus blijkbaar ook s het niet standaard