Ritalin bij vermoeidheid

Discussie in 'De lounge' gestart door Novi, 7 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Aha, ik dacht al, 2,5 mg ritalin merkt een volwassene niks van volgens mij. Dat werkte bij mijn spriet van 16 kilo al niet.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.658
    27.305
    113
    Vrouw
    Nee.klopt, ritalin nam ie aardig wat pillen van. Dit bevalt beter gelukkig, slaapt ookgewoon rustig

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat is zeker beter

4. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb ook een tijdje aan de ritalin gezeten (ADD) en ik merkte een goed effect zolang het werkte. Zodra het was uitgewerkt had ik enorme rebounds, huilen, huilen en mij heel rot voelen, dat werd 'm dus niet.
    Daarna nog verschillende andere medicatie geprobeerd, nu op een lage dosis atemoxetine en dat gaat goed, hoewel ik ritalin an sich beter vond werken.

5. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Gevoeligheid verschilt denk ik toch echt per persoon. Het zal niet vaak voorkomen. Maar ik merkte zelf wel duidelijk verschil.

tuc vindt dit leuk.
  6. Lomo

Lomo Fanatiek lid

17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Voor de werking misschien niet maar voor de bijwerkingen wel degelijk. Wanneer je dagelijks ritalin gebruikt zullen de bijwerkingen afnemen.

Fuddey vindt dit leuk.
  7. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik ben geen expert, maar is een lage dosis Dexamethason niets? Dat geeft vaak een klein energie stootje.

Zelf heb ik ooit iets gekocht bij een dure speciaalzaak, ik dacht Green Power. Werd gemaakt uit planten en druk dat ik daar van werd :| Mijn huis was zo schoon dan :roflmao:

mum2be2 vindt dit leuk.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.259
    28.323
    113
    Ik heb als tiener ritalin (retard) gebruikt (ADD), 20 mg. Het gaf me oa de energie die ik nodig had want ik was veel moe. Ik dronk ook veel koffie en energiedrank. Dan is ritalin gezonder :p

Vanwege de bijwerkingen ben ik toen gestopt. (droge mond, hartkloppingen, teveel afgevallen)

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik neem aan dat je dan wel een diagnose AD(H)D hebt? Of een andere diagnose waarvoor het gebruik is goedgekeurd?

Hier helpt het me zeker vooruit qua vermoeidheid, maar dat ligt meer aan dat ik minder in mn hoofd aan het maken ben

10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Is daar persé een diagnose voor nodig dan? Gaat het er niet om dat de klachten verminderen ongeacht medicijn?
    Ik heb vorig jaar een medicijn voorgeschreven gekregen dat meestal dient als anti depressiva. Maar in mijn geval hielp het enorm tegen mijn hoofdpijn én ik sliep er lekker op.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb me laten vertellen dat een psychiater niet ongegrond een psychostimulant voor mag schrijven. Dit was de hele reden om me officieel te laten testen ;)
    Er zijn wel meer diagnoses dan ADHD om ze te krijgen overigens.

Een psychostimulant is wel iets anders dan antidepressiva ;)

Neuzeke vindt dit leuk.
  12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Maken had MALEN moeten zijn...

Minder in mijn hoofd aan het MALEN ben

13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik moest voor mijn epilepsie starten met ritalin. Nooit meer, ik had 24/7 migraine en kotste echt alles bij elkaar. Na een maand moest ik er per direct mee stoppen.

Ik weet niet wat je leeftijd is, maar mocht je nog een kinderwens hebben dan zou ik er absoluut niet aan beginnen. Je mag dan niet eens zwanger worden omdat je kindje dan 12% kans heeft om geboren afwijkingen te krijgen. :(

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat hoeft echt niet. Iedereen is anders en iedere lichaam reageerd anders.
    De ene kan 3x daags 10mg oxazepam nemen flipt nog de pan uit en de ander heeft aan 5mg genoeg.

Ik heb ASS en daarvan is bekend dat die bijv heel gevoelig op medicatie kunnen reageren. Vaak is de standaard hoeveelheid bijv teveel.
    Ik heb vroeger oxazepam 5 mg gehad voor paniekaanvallen om wat rustiger te worden.
    Mij krijg je met 5 mg een paar uur onder zeil. Terwijl m'n collega 5 mg niet eens merkt.
    Ik kreeg er zelfmoordneigingen van en na 2 weken flipte ik al toen ik ermee moest stoppen en geen pilletje in huis kon vinden.

Temazepam is een inslaper. 10 mg. Bij velen doet het weinig of helpt het bij het inslapen en word men snachts nog wakker.
    Ik flip eerst een half uur van dat spul. Helemaal in paniek. Daarna ben ik de hele nacht knock out. Op 1 moment in de nacht na, dat ik een hele erge nachtmerrie heb. Volgende dag suf en hoef je me ook echt geen auto te laten rijden of de trap af te laten gaan. ..

Maar goed, als ik problemen met slapen heb dan werkt het bij mij simpel door 2 PCM te nemen. Van een paar dagen PCM krijg ik bijv een moe gevoel.

Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bedoel je niet Dexfetamine?

16. Novi

Novi Niet meer actief

Nee ik heb geen adhd. Ik sta onder controle voor een auto-immuunziekte. Het is ook niet gezegd dat dit gaat helpen, maar de resultaten uit een kleinschalig onderzoek zijn positief. Dus het leek me wel de moeite waard om te proberen. Maar als ik het zo lees kunnen er wel behoorlijk wat nadelen aan kleven. Alhoewel ik me afvraag of dit ook geldt bij incidenteel gebruik. Toen ik prednison gebruikte stonden er ook allemaal nare bijwerkingen genoemd. Alleen gold dat dan gelukkig niet voor een stootkuur.

1981Mama vindt dit leuk.
  17. Novi

Novi Niet meer actief

Ik ben niet thuis in de medicijnen, maar is dat eerste iets heel anders dan ritalin? Minder bijwerkingen ofzo? Ze gaf wel aan dat als dit niet werkt er geen andere opties zijn. Maar dan kan ik dus zelf nog altijd voor green power gaan :D

Cindy1977 vindt dit leuk.
  18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wel fijn een arts die zo meedenkt! Ik heb zelf ook 4 autoimmuunziektes ( :$ ) maar ook officieel ADHD dus zit weer net even anders. Welke autoimmuunziekte heb je als ik mag vragen? (Pb mag ook ;) ).

Zelf reageer ik heftig op allerlei medicijnen maar blijkbaar ging ritalin wel goed. Je begint met een lage dosering en je mag een paar dagen niet autorijden. Begrijpelijk want toen ik voor het eerst achter het stuur zat na 2,5 dag ben ik aan het einde vd straat weer omgekeerd. Een paar dagen later prima. Het lichtelijk "spacen" van de eerste paar dagen is helemaal verdwenen. Ik gebruik nu (af en aan) veel hogere doseringen. Ik kan zonder en ik kan met (en met heb ik veel meer "peper in mn....").

Psychostimulanten:
    Ritalin/methylfenidaat en amfexa/dexamfetamine zijn allebei psychostimulanten in NL, eerste keus was ritalin vroeger maar dat is losgelaten. (In amerika heb je bijv ook Adderall dat is een samenstelling van diverse amfetamines, hier niet beschikbaar). Verzekeringstechnisch is ritalin iets makkelijker omdat het helemaal vergoed wordt in eerste instantie (de mensen die dexamfetamine gebruiken kunnen je beter vertellen hoe het daarmee zit, ik geloof dat je eerst wat voorschiet a250,- maar dat achteraf weer ergens terugkrijgt).

Dexamfetamine is wel wat anders dan de dexamethason die hierboven ook genoemd wordt.

19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.690
    113
    Mijn man slikte het voor add. Hij is er mee gestopt. Hij voelde zich gejaagd, hoofdpijn, niet zich zelf.

20. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Nee dat is weer uit de opiatenlade, vast ook lekker :roflmao: Maar nee, ik bedoel echt dexamethason.

Deel Deze Pagina