Ondanks dat wij eerst altijd erg sceptisch waren tegenover ritalin ben ik nu enorm blij dat onze zoon ze gebruikt. Hij heeft hierdoor namelijk een enorme inhaalslag gemaakt op school! Sinds deze week is hij over op de concerta omdat hij straks naar de middelbare school gaat en hij eigenlijk liever niet meer in de klas zijn medicijnen wil nemen, hij wil niet dat hij een stempel krijgt door andere kinderen. Nu zit hij op speciaal onderwijs dus meer dan de helft van zijn klas gebruikt medicijnen, maar na de zomer gaat hij naar regulier onderwijs dus daar zou dat heel anders zijn.
Er bestaat ook zoiets als Ritalin Retard. Dat is gewoon ritalin, maar werkt veel langer. (ipv van 2,5 uur, werkt het bij mij 6 uur) Ritalin Retard wordt wel vergoed door de verzekering.
Ik denk dat 6uur voor een schoolgaand kind net te kort is. Mijn zoon nam 2x pd ritalin en had daar genoeg aan van 8 tot 15:00.
Bij mij werkt het 6 uur. Bij andere kan het 7 of 8 zijn. Ook een voordeel van de Ritalin Retard is dat de medicatie geleidelijker afbouwt, vergelijkbaar met concerta. De rebounce slaat iets minder hard in. En dat vond ik vooral fijn!
Het verschilt inderdaad heel erg per persoon natuurlijk! Ook de werking ervan. Mijn zoon heeft gelukkig nooit veel last gehad van rebounce, mijn neefje bijvoorbeeld wel bij zowel ritalin als concerta en nu hij medikinet gebruikt juist weer niet. Ik had trouwens nog nooit gehoord van ritalin retard! Hoe lang duurt het bij jou voordat je het echt merkt? Bij concerta kan het namelijk wel tot 2uur duren, dat houdt in dat zoon ze al om half 7 in de ochtend moet nemen als we echt willen dat het direct werkt op school. De ritalin hoefde hij maar een half uur van te voren te nemen.
Ik ben blij dat je zoontje geen last heeft van de rebounce. Ik heb er echt flink last van! Het duurt bij mij zo'n 40 min voordat het werkt. Soms iets sneller, maar meestal 40 min. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Mijn psych kwam ermee. Ze zei dat er (toentertijd) maar 1 apotheek was in Nederland die ze maakte. De Regenboog Apotheek in Bavel. Ik krijg ze elke maand binnen via de post
Hoi meiden, Bedankt voor jullie berichtjes!! In overleg met de psy gaan we toch voor ritalin. Hij moet eerst een hartfilmpje maken bij de kindercardioloog en als dat goed is willen ze beginnen! Ik vind het allemaal heel spannend en ik hoop voor hem dat het hem wat rust brengt in zn hoofdje...