Ik ben nu bijna 6 weken zwanger van onze tweede. En nu pieker ik al een beetje over de bevalling, heb nog geen afspraak gehad bij de vk, wel aangemeld via de site maar nog niks gehoord. Mijn dochter is met 39+6 geboren, bij de bevalling zeiden ze al dat de placenta zijn beste tijd had gehad. Ook was de navelstreng aan de dunne kant, maar tijdens de zwangerschap zeiden ze dat dit niet uitmaakte. De bevalling ging goed en ze deed het ook meteen goed. Maar na een tijdje merkte ik dat er iets niet goed was, uiteindelijk cerebrale parese unilateraal bevestigd en meteen daarvoor alle hulp gekregen aan therapien. Volgens de kinderarts is de infarct hoogstwaarschijnlijk vlak voor de geboorte geweest. Bij de volgende wil ik dus niet weer dit risico lopen en niet weer tot de 40 weken doorlopen omdat mijn gevoel toch blijft zeggen dat de placente en navelstreng de boosdoener zijn..... Kan ik dit eisen? Of kan ik beter vragen of ik naar een gyn kan?
Hoi Dragonberry, lijkt me een heel logische gedachtegang van je hoor en zeker iets dat je moet aangeven. Wat wellicht zal kunnen is dat je HA overlegt met een kinderarts voor een gesprek of dat je vk een gesprek met de gyn regelt. Ligt er een beetje aan hoe toegankelijk wie in jouw regio is en wat het beleid is welke route je voor jouw vraag moet nemen. Tegenwoordig proberen we in ieder geval dit soort onrusten bij mensen al vroeg te tackelen door al in het begin van de zwangerschap meer duidelijkheid te krijgen voor je. Wat de verloskundige in ieder geval met je af kan spreken is dat je bij bv 38 of 39 weken op consult gaat bij de gynaecoloog om het over eventueel inleiden te praten. Of je het kunt eisen weet ik niet, maar het is in ieder geval een heel reële vraag en ik schat zo in dat ze n.a.v. je verhaal wel een goede reden hebben om je inderdaad niet over tijd te laten lopen. Maar ik spreek nu wel een beetje voor mijn beurt... Groetjes Brigitte
Een gesprek met de kinderarts hebben we al eens gehad. En volgens haar was het domme pech. Maar nu ga je toch verder denken.... Bij de bevalling van mij dochter ben ook ingeleid ivm langdurig gebroken vliezen (misschien ook iets wat er mee te maken kan hebben) en ik snap ook wel dondersgoed dat je iemand niet zomaar gaat inleiden. Ik hoop dat de verloskundige hier net zo gaat denken als jou en eventueel een gyn inschakelt en eventueel met hele goede argumenten komt als ze er niet (deels) in mee gaat. Kan een slecht werkende placenta in een zwangerschap al ontdekt worden?
Hoi, een slecht werkende placetna kun je soms ontdekken doordat het kindje niet zo goed groeit. Of als je maar heel weinig vruchtwater hebt. eerste tekeken zijn vaak dat je het kindje monder voelt bewegen of dat er bij een echo iets opvallends aan de grootte van het kindje wordt gezien. Maar andersom is het ook zo dat deze dingen niet allemaal hoeven te betekenen dat de placenta niet meer goed werkt. Blijft dus altijd een lastig punt en moet individueel worden bekeken. Groetjes Brigitte