Wanneer eerste woordje?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by shampoo, Nov 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. shampoo

shampoo Bekend lid

Sep 6, 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben benieuwd wanneer jullie kindje zijn/haar eerste woordjes zei? Hoeft niet bewust te zijn hoor...

Onze meid zegt sinds vrijdag papapapapapa. Heel soms maar 2 keer "pa" dus papa. Ook al heeft ze geen benul wat ze brabbelt, het klinkt superschattig. Vooral voor haar vader ;) haha.

Oja, en wanneer werd het wel bewust? Dus dat ze weten dat poes poes is en papa papa. (Snappen jullie het nog?? hihi)

2. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    ons manneke zegt ons sinds 2 maanden na.. als wij papa zeggen, zegt hij papa. als wij mama zeggen, zegt hij mama en als wij bah zeggen, dan zegt hij bah.
    oh ja, en sinds gisteren zegt ie ons na als wij "hatsjie" (niesen dus) zeggen.

dit is dus allemaal nog niet bewust.. vraag het me ook af wanneer ze het bewust gaan doen.

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn meisje is 14 maanden en ze heeft één keer 'poes'gezegd tegen een paar honden (haha) en ze zei me een keer na toen ik zei dat hondjes 'woef woef' deden (een paar keer achter), en ik daarna vroeg 'wat doet het hondje?'. Toen zei ze dus 'woef woef'. Maar dit was allemaal eenmalig. Verder zegt ze tegenwoordig wel gericht 'dada' tegen haar vader, maar dat is dus nog geen echt woordje, maar wel al gericht. Vinden jullie dat ze wat laat is of is dit normaal? Iedereen die ik ken met een kindje zeiden dat die van hen rond 12 maanden al de eerste (gerichte) woordjes zeiden...

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier nu ook mamamamamamamamama. en bah bah bah bah.
    en gisteren zei ze 1x poep! hahaha

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Volgens mij begon mijn oudste dochter met woordjes zeggen met een maand of elf, en mijn jongste dochter begon met een maand of negen met "mama". Echt gericht naar mij. Nu (met 10 maanden) zegt ze wel wat dingetjes maar het is nog maar de vraag of ze echt bedoelt wat ze zegt. het klinkt alsof ze haar eigen naam zegt, en "kijk" en papa. Maar "mama" is echt als ze mij roept.

6. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    @ Jessmin

Hier staat dat de meeste kinderen tussen hun 10de en 14de maand, dus Jouw dochter doet het heel netjes.
    Luca's eerste woordje was bal voor al zijn speelgoed, maar dat zegt hij nu niet meer. Nu zegt hij aai (of iets wat daar op lijkt) als hij de hond aait en 'oor'.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva was 7 maanden, toen zei ze 'mama'. Ze praatte mij inderdaad na ;), maar ik vond het wel heel leuk!
    Ze zei het wel heel bewust na, maar had nog niet echt een idee wat ze zei volgens mij.

filmpjes.nl - Eva zegt Mama! -

8. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,031
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Mijn dochter zei met 6 maanden bewust poe (poes)
    Dat zei ze elke keer als ze onze kat zag.

Nu met 11 maanden zegt ze bewust, papa, mama, poes en bah

9. matje

matje Niet meer actief

tygo is bijna een jaar en zegt papa en mama...
    zo leuk als je 's morgens wakker wordt paaapaaaa oh dan smelt je hart:D
    en wfffff wfff is woef denk ik want hij wijst dan naar de hond hahha

10. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

mijn zoontje zegt ook pappappappapa.

11. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Wanneer het was, weet ik echt niet meer, maar m'n vriend denkt dat krummels eerste woordje "uit" was.... "hap" kan ze ook goed zeggen. En sinds ongeveer een maand zegt ze echt "mama". In het begin vooral als ze boos was, maar gelukkig tegenwoordig ook als ze me lief vindt :). "Papa" kan ze wel, maar doet ze niet zo vaak.

Ik krijg de indruk dat ze nazeggen maar stom vindt, want dat doet ze niet. Wat ze wel doet, is heel geïnteresseerd naar mijn mond kijken als ze bij me op schoot zit. Vooral als ik zing of rare geluiden maak, maar nu en dan ook bij het voorlezen.

Wat ook grappig is, is dat haar passieve woordenschat al veel groter is. Als ik tegen haar zeg: "Waar is je bal? Ga je bal maar halen", kruipt ze naar haar bal en komt hem me brengen (lief...). En zo is het met meer dingen.

Wanneer ze echt gaan praten, is per kind verschillend. Er zijn kinderen die steeds maar proberen na te zeggen en zelf goed "oefenen", maar er zijn ook kinderen die wachten tot ze het echt kunnen en dan ineens, schijnbaar out of the blue, een woord kunnen zeggen.

12. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Merel zei haar eerste woordje met 6,5 maand "baby". Daarna ging het allemaal zo snel...

Anouschka is bijna 6 maanden en brabbelt nog amper, dus dat zal nog wel even duren....

13. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

Dec 18, 2007
    613
    0
    0
    mijn zoontje begon met 5 maand heel intensief met papapapaapa en mamamamamam en dadadadada duidelijk te zeggen. Nu zegt hij mama en papa bewust maar nog niet heel vaak ofzo... gisteren avond begon hij te huilen in bed, ging papa er naartoe en ik ging even piepen en wilde terug weggaan. Hij zag me en riep maaamaaa :)

Share This Page