ritme baby 10 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esje13, 25 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn dochter is morgen 10 weken oud en begint langzaamaan een soort van ritme te krijgen. Ons ritme ziet er de laatste dagen ongeveer zo uit:

Tussen 6 en 7 wakker, krijgt dan boven flesje gekolfde bv van ongeveer 170cc.
    Na de fles weer terug in bedje en dan slaapt ze meestal tot 10 of 11 uur.
    Dan haal ik haar naar beneden en krijgt ze flesje van ongeveer 150cc.
    Vaak is ze dan een lange tijd wakker tot aan de volgende voeding. Die zit meestal 3 uur na de 2e voeding. (Als ze wakker is dan redt ze soms de 3 uur niet tussen de volgende voeding, dan moet ik soms echt rekken.)
    Dus tussen 13 en 14 uur krijgt ze haar 3e voeding. Dit is kv van 150/5. Ze krijgt nu 1 keer kv omdat ik fulltime kolf en dit wil afbouwen. Na de 3e voeding leg ik haar meestal in bed en dan slaapt ze 3 uurtjes. Ik maak haar dan wakker als ze langer slaapt omdat ik bang ben dat ze anders in de nacht niet goed zal slapen?
    4e voeding krijgt ze dan rond 17 uur. Daarna blijft ze vaak wakker tot de 5e voeding rond 8 uur en soms valt ze evenin slaap in mijn armen. De laatste voeding krijgt ze nu tussen 22.30 en 23 uur.

Wat ik me nu afvraag is het volgende:
    Ze is nu op tussen de 4e (17 uur) en de 6e (23 uur) op. We leggen haar dan niet in bed maar ze blijft bij ons en ze valt dan haast altijd bij mij of mijn vriend op schoot in slaap.
    Ik 'durf' haar na de 4e voeding of na de 5e niet meer in bed te leggen want ik ben bamg dat ze dan de nacht niet meer door zal slapen, dit doet ze nu wel.

Hoe doen jullie dat? En denken jullie dat het toch beter is om ze 's avonds in bedje te leggen en dat ze dan toch de nacht door zal slapen wanneer we haar bijvoorbeeld wakker moeten maken voor de laatste voeding?

Nog even iets anders. Mijn dochter krijgt nu 6 voedingen van ongeveer 150 cc. Ze drinkt dus 900cc per dag. Hoe kan ik meer tijd tussen de voedingen krijgen zodat we op 5 voedingen komem? Meer voeding per keer geven of het rekken heb ik geprobeerd maar tot nu toe nog geen succes.

Hopelijk hebben jullie tips voor mij.
    Groetjes

2. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon proberen haar tussen 17.00-23.00 op bed te leggen. Je ziet dan vanzelf of het gaat of niet

Rond die tijd, 10 weken oud, ging dochter lief om 19.00 naar bed (na voeding 5), om 22.30 voeding (6) en had dan in de nacht nog wel en voeding (7), maar denk dat als ze nu doorslaapt dat ze dat wel blijft doen hoor.

Ze sliep in de middag van 12.00-15.00 en van 16.30-17.30 en ging dan na de voeding van 18.30 naar bed. (0ngeveer). Ritme veranderde in die tijd nog enorm steeds

Verder denk ik dat 6 voedingen met 10 weken best netjes is, waarom wil je naar 5 voedingen?

3. Jomy

Jomy Niet meer actief

Onze dochter is ook 10 weken en krijgt volledige KV. Ze krijgt om de 4 uur, en 3 flessen van 180 en 2 van 150. Qua slapen heeft ze alleen s ochtends en s avonds een ritme en daar tussenin slaapt ze naar behoefte. Het ziet er ongeveer zo uit:

Tussen 7 en 8 wakker, fles 180
    Dan slapen (in bed) tot 11 uur
    11 u fles 150
    Wakker, spelen en soms slapen (als ze moe is valt ze vanzelf in slaap)
    15 u fles 180
    Wakker, spelen, slapen
    19 u fles 150
    Naar bed
    Om 23 laatste fles 180

Ze slaapt dus s nachts, tussen 1e en 2e fles en dan vanaf de 4e fles in bed en verder beneden in box, wagen of waar we ook zijn...

Ze zat met 5 weken al op 5 voedingen, om de 4 uur. Ik zou een paar flessen op hogen maar niet allemaal.

Ik hoop dat mijn situatie schets duidelijk is :p

4. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi woezel 25,

Ik wil inderdaad gaan proberen om haar na de 4e voeding nog even op bed te leggen. Vanavond heeft ze om half 8 voeding 5 gehad en nu krkjgt ze voeding 6. Ik heb haar wakker moeten maken bij mijn vriend op schoot....dus nu drinkt ze ook niet erg goed.

Ik ben alleen een beetje huiverig om haar dan na voeding 4 jn bed te leggen rond 17 uur en dat ze dan te lang slaapt waardoor voeding 5 later komt en voeding 6 dan waarschijnlijk in de nacht zal vallen.

Waarom ik naar 5 voedingen wil? Ik lees regelmatig dat babys van deze leeftjjd op 5 voedingen zitten van 180. Ook op de verpakking van de kv staat 5 voedingen voor haar gewicht van bijna 6 kilo. Op het cb zeiden ze ook dat ze dat zou moeten kunnen om 5 keer te drinken van ongeveer180 cc. Maar ik merk dat ze de 3 uur tussen de voedingen vaak evht niet redt, zeker niet als ze wakker is. Dus het rekken naar meer dan 3 uur ertussen is echt lastig. Ik denk ook omdat ze niet lang tussen de voedingen heeft, dat ze daardoor ook geen grotere fles op kan.

5. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jomy, wordt ze zelf wakker voor de laatste fles van 23 uur of maak je haar dan wakker?

Kan het ook zo zijn dat ze doordat ze moedermelk krijgt nog niet aan de 4 uur tussen de voedingen komt?

6. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Mijn knul is nu ruim 9 weken, maar redt 5 voedingen nog echt niet. Hij is zeker niet klein, dus daar ligt het niet aan. Ik geef hem voeding op verzoek, ga niet rekken. Daar worden we allebei niet vrolijk van. Dus de ene keer zit er 3,5 uur tussen en soms net 2. In totaal haalt hij het volume wel en 's nachts slaapt ie ermee door. Ik maak hem overigens wel wakker om 23.30u voor een laatste voeding. Anders komt hij idd 's nachts. Vandaag was zijn schema:
    8.15u wakker en fles van 180cc
    daarna aankleden, spelen en om 9.45u naar bed.
    10.45 wakker en fles van 150cc
    wakker tot 12.30u ivm de warmte (hij had dorst) 60cc voor het slapen gaan.
    Geslapen tot 15.45u. Fles van 150cc
    wakker tot 16.45u Geslapen in de kinderwagen tijdens wandelen tot 17.30u
    18.00 fles van 120cc en wakker tot 20.30u. In deze uurtjes lukt het hem niet om nog een slaapje te doen, terwijl hij er wel aan toe is. Meestal valt hij voor een half uurtje wel op de arm in slaap....
    Voor het slapen gaan nog fles van 150cc.
    Ik maak hem dan wakker voordat ik naar bed ga. De ene keer drinkt hij 90cc, de andere keer 120cc. Dan slaapt hij heerlijk tot de volgende ochtend 8 uur!

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Een baby van 10 weken kan ong 1,5 uur wakker zijn.. Dus ze is wel veel en lang wakker! Een baby groeit ook van slaap en met 10 weken hebben ze als het goed is een goed dag en nacht ritme! Persoonlijk vind ik het zielig dat je haar beneden houdt als ze moe is...

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 25 jul 2013
    Laatst bewerkt: 25 jul 2013
    Met alle respect,maar rekken en beneden houden omdat je bang bent dat ze de nacht niet doorslaapt...is dat iets dat je per se moet nastreven met zo'n kleintje?
    Mijn idee: s'avonds lekker in bed leggen (tenzij je merkt dat ze gewoon bij je wil zijn) en dan afwachten wat er gebeurd.
    En moet je er dan uit, helaas.Dat hoort er bij en is heel normaal

Op dit moment geef je ook nog bv.Dit is lichter verteerbaar dan kv.
    Je kan ook vaker een kleiner flesje geven. Is er een reden dat je naar 5 flessen "moet"? Rekken is vreselijk onnatuurlijk en blijkbaar wil je baby niet meer per keer..Dat komt vanzelf wel!

9. Jomy

Jomy Niet meer actief

De ene x is ze wakker en als ze slaapt laat ik de fles max een half uur uitlopen. Als ze dus om 23.30 niet wakker is, maak ik haar wakker. Vaak drinkt ze dan met ogen dicht de fles leeg en slaapt dan gewoon verder haha. Ze is trouwens 5,5 kg

KV is zwaarder verteerbaar en als je 180 aanmaakt is het met poeder 200...

10. Jomy

Jomy Niet meer actief

Overdag is mijn dochter ook vaak langer wakker dan 1,5 uur hoor maar ze slaapt s nachts wel heerlijk door...

En rekken van voedingen. Een kind wat 10 weken is en dagelijks om de 2 uur komt, dáár wordt je ook niet vrolijk van. Je kan echt wel rekken hoor. Geen uren nee, maar steeds iets meer tot je op een acceptabel ritme zit kan echt wel. En gewoon de voedingen wat op hogen, dan kunnen ze wat langer vooruit. Of is dat ook onnatuurlijk? Denk je dat ze bv bij een kdv kinderen elke 2 uur voeden? Nee hoor. Er is echt wel een ritme in te krijgen... En niet elk huiltje betekent honger, das ook een leuke trouwens ;)

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat een dom iets je laatste stukje zeg...
    Dus je gaat je kind elke
    Keer honger laten lijden omdat jij er
    Ritme in wil.... Absurd
    Net als flessen van 180+6 trouwens voor eennkind van 10 weken...

@ ts.... Ze
    Moeten helemaal niet naar 5 voedingen... Het is een richtlijn.. Geen regel... En schijnbaar kan jou kindje dat nog niet aan... Het komt vanzelf wel...
    En probeer haar savonds gewoon eens op bed te
    Leggen en kijken wat er gebeurt

12. Mijn zoontje is 12,5 week en zit nu sinds een week op 5 voedingen. Daarvoor 6 à 7. Hij krijgt nu 2 flessen van 150cc en 3 van 120cc

Zijn schema is ongeveer:
    6 uur wakker 120cc
    6.45-10.00 slapen
    10.00 uur 150cc
    11.30-14.30 slapen
    14.30 120cc
    16.00-18.00 slapen
    18.00 120cc
    20.00 150cc
    20.00-06.00 slapen

13. mamavang

mamavang Niet meer actief

Ons Guusje is 2+ mnd nu en krijgt ook voeding op verzoek..
    De ene dag drinkt ze een hoop 60cc voedingen met 3 uur slaapjes
    Maar ook 130cc na 5 of 6u slaap..
    Ik maak haar liever niet wakker om te drinken..
    Ze is nu 4100 gr (geb met 2420)
    en doet t verder prima zo!

Edit: kan ook zomaar 3 uur wakker zijn na 6 uur slapen..

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Tja het is maar helemaal wat je verwachtingen zijn.Om de 2 uur voeden wordt ook nergens genoemd. Maar als dat is wat baby nodig heeft op dat moment, ga ik niet rekken.
    En een acceptabel ritme, volgens jou.Dus niet naar je kindje luisteren?
    Nee het is zo niet mijn ding allemaal :(

Omdat het KDV het op een bepaalde manier doet, is het dan oke????Dat is een leidraad of zo?
    Wat een vreemde opmerking. En ook daar kan het op verzoek hoor.Zeker ook voor borstkindjes is een schema vaak nog lastig

15. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    @tlc, krijgt jouw zoon kv of bv? Die 180cc is dat 180cc en 6 schepjes dus 200 per fles?

@kellebel, ik snap je verhaal. We hebben eerder geprobeerd om haar vaker in bedje te leggen maar soms blijft ze dan huilen en gaat dan ook niet slapen. Maar we willen dit wel nog eens gaan proberen want dit was al een tijdje geleden, wie weet gaat het nu beter.

@zoe, rekken werd me aangeraden door het cb. Ze vinden dat ze best al langer tussen haar voedingen kan hebben en dat ik best 30 min mag rekken. Ze zeggen dat ze dit moet leren. Ik rek ook nooit langer en hoef ook niet alle voedingen te rekken. Ook vinden ze op het cb dat ze efficiënter moet drinken dus meer drinken per voeding. Dat zeiden ze al toen ze net 10 dagen was :( ik werd daar erg onzeker van, zeker als je een beetje op internet leest dat de een op 5 zit en de ander op 6 en iedereen andere hoeveelheden krijgt. Onze meid groeit goed dus daar houd ik me aan vast en ik probeer zo veel mogelijk naar haar te kijken.

Zelf ben ik erg gestructureerd en zou ik het fijn vinden om iets van een ritme te krijgen. Ik weet natuurlijk ook dat een baby dat niet zo kan en dat ik ook hierin moet meegaan, maar ik heb ook gelezen dat je je baby best een ritme kan aanleren, mits het wel reëel is. En dat je daar straks profijt van zult hebben.

Het feit dat ik nog moedermelk geeft maakt het natuurlijk wat lastiger.

@jomy, ik zou ook niet vrolijk worden van om de 2 uur voeden. Ik ben ook van mening dat ze best een beetje ritme mogen en kunnen hebben.

Ik waardeer ieders mening en iedereen doet het goed op zijn manier, want we willen toch allemaal het beste voor ons kleintje. Maar ik moet wel zeggen dat ik het soms best lastig vind om goede keuzes te maken, dus vandaar ook mijn vragen. Tips zijn welkom.

We gaan vandaag in ieder geval proberen om haar wat meer voeding aan te bieden. Niet alle flessen maar eens proberen bij een paar flesjes. En ik ga proberen haar wat vaker in bedje te leggen, eens kijken hoe ze dit oppakt.

16. Jomy

Jomy Niet meer actief

Wie heeft het over honger lijden? Als je een kind 150 cc geeft maak je mij niet wijs dat als ie 2 u later huilt wéér honger heeft... Niet elk huiltje is honger... En als je goed leest, zie je dat ze niet alle flessen 180 krijgt. Was trouwens ook een advies van cb ;)

17. Jomy

Jomy Niet meer actief

Iemand had het over om de 2 uur. Met acceptabel bedoel ik voor ouders en kind. Tuurlijk ga je je kind geen uur honger laten lijden, maar om de 2 uur voeden is ook niet echt goed voor je eigen rust he... Dus ja, wil je je kind dan zo'n gehaaste moeder geven of gewoon ritme en tussendoor je ding kunt doen..
    En ik luister prima naar mijn kindje, die komt gewoon om de 4 uur en soms slaapt ze dan zelfs nog en moet ik haar wakker maken voor de voeding... Dus niks zieligs aan

Wat ik over kdv bedoel, die hebben echt geen tijd om kinderen om de 2 uur te gaan voeden, die streven ook naar een ritme...

18. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je kunt je kindje ook best wel een beetje sturen om een beetje ritme te krijgen maar daar zitten wel grenzen aan. Als je kindje het echt niet trekt langer dan 3 uur, dan is dat zo. Dan zit je gewoon op 6 voedingen en dat is ook prima. Pakt ze het wel, meer in de fles en dan minder voedingen, ook prima. Maar ik denk wel dat je naar je kindje moet kijken. 5 flessen is een richtlijn en inderdaad geen regel. En het CB hanteert eigenlijk altijd richtlijnen voor elk kind maar elk kind is anders. Als jou kindje het zo goed doet met 6 flessen en jij bent tevreden dan is dat goed toch?

Wat betreft om de 2 uur voeden, ik gaf dan BV maar rond die tijd had ze ook dagen dat ze om de 2 uur dronk, dat was dan maar zo. Het verandert vanzelf wel weer. Is ook niks geks aan.

Eigenlijk moet je gewoon naar jezelf en je kindje kijken, niet naar de richtlijnen. Wat vind jij prettig en wat vind je kindje prettig, daar moet je voor gaan. Niet wat het CB zegt dat je kindje zou 'moeten' . Het CB zegt ook dat kindjes met 3 maanden echt wel door moeten slapen... Nou, er zijn er zat die nog nachtvoedingen hebben en dat is ook normaal.

19. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat snap ik, Ik heb met 10 weken ook een beetje een vast avond ritme ingesteld. De slaapjes waren nog wat wisselend overdag maar ik zorgde ervoor dat ze tot max 17.30 sliep (maakte haar dan ook gewoon wakker) zodat ze om 18.30 voeding kreeg en om 19.00 in bed lag. Dit heb ik bij mijn oudste ook gedaan en dat werkte erg goed.
    Dat bedoel ik ook met een beetje sturen in het ritme, tot op zekere hoogte.
    Het kwam wel eens voor dat ze dan om 17.00 voeding had en om 18.30. beetje krap op elkaar maar werkte wel. Ik gaf dan wel BV dus dat is denk ik wel makkelijk. Gaf dan vaak om 17.00 maar 1 borst, om 18.30 de volle mep en dan sliep ze lekker door.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw

Deel Deze Pagina