Mijn dochter is nu 14 maanden en ik vind het nog steeds lastig met kleding zo nu en dan. Ik denk dat je het niet gauw verkeerd kunt doen hoor, je voelt zelf goed aan of het benauwd is, of juist koud, en je kunt het ook goed aan je kindje zien/voelen. Ik zorg altijd dat mijn dochtertje laagjes aan heeft zodat ik makkelijk wat aan of uit kan doen. Niet echt een advies, sorry, maar misschien komt er zo iemand met een wat 'officiëler' advies.
Kijk naar je kindje, ik heb echt een broeikipje. Had mijn man ook vroeger en toen ik die regel volgde was hij in bijv de maxi cosi gewoon nat van het zweet. Wat hierboven staat, veel laagjes zodat je kunt uittrekken en wat ik naar buiten altijd doe is een sjaaltje en katoen mee zodat z'n keel en hoofd kan bedekken.
Ik vind het soms ook lastig. Vandaag hebben ze romper zonder mouw/korte mouw aan en tshirt, dan heb je dus al 1 laag extra als jezelf, ik heb alleen tshirt aan. Ik hou die stelregel dus wel een beetje aan.
Ja lastig he. Ik heb standaard een extra dekentje in de luiertas voor de zekerheid. Ik voel dan regelmatig achter in zijn nekje.
Het is geen vaststaande regel, want elk kindje is anders. Hier merkte ik al snel dat mijn zoontje zijn kleren uit zweette als ik deze regel aanhield. Hier is het eerder "wat ik zelf draag - 1 laagje". Ik ben zelf een koukleum, heb het snel koud dus doe met 20 graden echt nog een jas aan buiten. Maar mijn zoontje zit dan in enkel zijn romper in de kinderwagen en heeft het dan nog steeds warm.
Verschilt idd per kind. Mijn jongste heeft een laagje minder nodig dan de oudste. Anders dan raakt hij oververhit. Af en toe nek checken en verder gewoon op gevoel.
Mijn zoon loopt het liefst het hele jaar in zijn blote kont. Hij heeft het snel warm, ook al voelt hij niet altijd heel warm aan. Hij zweette echt de maxi cosi uit toen. Sowieso in de auto geen jassen aan he, maar voor een klein stukje wandelen vind ik de maxicosi ook best compact. Dan kan je beter een lekkere wollen deken pakken en een extra jas uitlaten. Ik nam in deze tussenperiodes altijd een vest mee en een extra shirt.Snel opgekleed als het nodig is. Het weer kan nu ook zo ineens omslaan. Of een dekentje dus.