Hoi allemaal, We hebben een dochter en proberen nu weer zwanger te worden. Maar aangezien we bezig zijn om het eea te verbouwen in huis wil ik toch het volgende al vragen. We hebben een huis met drie etages. Op de tweede etage liggen twee slaapkamers en op de derde etage ook. We hebben voor onze dochter een kamer ingericht naast de kamer van ons (op etage 2). Dit is een typische meisjeskamer. Nu zijn we voor de tweede bezig en weet ik niet goed waar ik de babykamer moet maken. Praktisch gezien zou de kamer naast ons makkelijker te zijn. Maar ik vind het ergens toch jammer omdat we speciaal voor onze dochter een muurschildering hebben laten maken en de kamer nu helemaal naar haar wens is ingericht. Hij is tevens ook zachtroze geschilderd. Dus stel de tweede zou een jongetje zijn, dan zou ik de kamer helemaal moeten veranderen. Eigenlijk zou ik bij de tweede het geslacht ook niet willen weten. ik zit er aan te denken om de babykamer toch op etage 3 te maken aangezien de baby de eerste maanden toch in het wiegje ligt op onze kamer.. en indien ze wat ouder is toch gebruik maken van de babyfoon. Maar ik twijfel of het wel zo handig is. Heeft er iemand toevallig ook de babykamer op een andere etage, zo ja, hoe vinden jullie dit?
Hier noodgedwongen ervaring. Klinkt zo hard maar zo voelt het wel. Zoon van 3 jaar slaapt op de kamer naast inze slaapkamer. We krijgen in het voorjaar op zolder een dakkapel zodat hij naar boven kan en onze jongste van nu zes maanden dan naar zijn kamer. De jongste slaapt nu bij ons op de kamer, ging eigenlijk tot een paar weken terug goed. Sindsdien erg onrustig bij ons op de kamer. Omdat de zolder nog niet af in, en niet geïsoleerd genoeg hebben we nu onze matrassen op zolder gelegd en slapen de kinderen een etage lager. Niet heel fijn maar nachtrust is beter. Maar moet zeggen de verdieping verschil stoort me niet nu, wel heb ik een babyfoon met camera dus kan wel vanuit me bed bij beide kijken wat er aan de hand is voor ik naar beneden ren.
Succes met de verbouwing alvast en bedankt voor je reactie. Fijn dat het jou niet zo stoort. De babykamer zou dan ook boven onze kamer zijn dus hoewel het een etage hoger is, zal de afstand ongeveer hetzelfde zijn....
Ja hier. Wij slapen op de tweede verdieping, allebei de kinderen op de eerste. Bewuste keuze, omdat het mij leuker lijkt dat de kinderen op dezelfde verdieping slapen eens ze wat ouder zijn. Dat maakt dat ze toch makkelijker samen kunnen spelen, 's nachts bij elkaar in bed kunnen etc en dat alles zonder trappen lopen. Bovendien hebben zij dan de wc in de buurt. Op dit moment slaapt de baby nog bij ons, dus geen issues met de andere verdieping. En later... Tja, we zijn het al vier jaar gewoon om's nachts trappen te lopen voor onze dochter. Het went.
Onze slaapkamer is beneden en onze beide kinderen slapen boven.. De eerste tijd hebben ze bij ons op de kamer geslapen, de oudste ging met 3 mnd naar haar eigen kamer en de jongste na 5 mnd. Ik vind het niet ideaal maar het is niet anders. Het is vooral vervelend als ze wakker zijn snachts en je eerst een trap op moet. We hebben bij beide een babyfoon en we hebben rookmelders boven. De oudste kan inmiddels zelf naar beneden komen (en doet dat ook regelmatig snachts en komt dan bij ons liggen)
Dankje voor jullie reacties. Ben je niet bang dat je wat mist? En hoe gaat t met de verzorging? Doen jullie dit op een andere kamer of gewoon op dezelfde. Ik zat er bijvoorbeeld al aan te denken om aan het begin de verzorging gewoon op de kamer bij m'n dochter te doen. Vooralsnog lijkt het zo onpraktisch haha. @ shakes: het is inderdaad leuk als de kids op dezelfde etage kunnen liggen, maar dat gaat hier helaas niet.
De oudste is vier, daar is niks voor nodig. Voor de jongste gebeurt de luier etc uiteraard op de eigen kamer - waar anders? Voor beide kinderen hebben we een babyfoon, dus missen is geen risico.
Ik ben zwanger van de derde! De meiden zijn in november 1 en 2 geworden. Voor de geboorte van de jongste vorig jaar hebben ze dus beide een mooie nieuwe kamer gekregen. Zowel financieel als praktisch gezien stond voor ons vast dat een jongen een nieuwe kamer op zolder zou krijgen. De meidenkamers zijn zo mooi die gaan we niet strippen. Ik zie er ook (naast het traplopen) echt wel voordelen in. De baby ligt heerlijk rustig boven (weinig hinder van de levendigheid op de eerste verdieping) en de meiden zullen minder last hebben van babygehuil en wel hun nachtjes en dagslaapjes pakken. Er bestaan babyfoons dus ik zie echt geen probleem. De baby gaat hier al snel naar de eigen kamer, net als onze dochters ook. Wellicht kraamweek nog bij ons, maar thats it. We maken een mooi plekje voor de kleine man boven. De grootste verbouwing is net achter de rug. Dus nu nog kozijnen verven, behangen en laminaat leggen. Hopelijk kunnen we eind januari gaan inrichten.
Wij hebben er toen voor gekozen onze oudste op zolder te laten slapen (ze was 5). Zo sliepen de nog niet 2-jarige en baby bij ons. Voor ons was het geen optie dit anders te doen, ik wilde bij de twee meer hulpbehoevende op de etage slapen.
Bij ons kon het niet anders, we hebben op de begane grond 1 slaapkamer, aan de badkamer vast, daar slapen wij. Op de 1e etage nog 2 slaapkamers. Maar als ik keuze had zou ik het echt niet doen. Onze jongste huilde heel erg veel, ook na 6 maanden nog. Hij heeft af en toe nachten boven gelegen, maar 10 keer per nacht naar boven, daar werd ik zo ongelukkig van. Dus dan maar weer zijn ledikantje op onze kamer gezet. Nu wordt hij nog steeds heel af en toe wakker in de nacht, en ik baal elke keer weer dat ik de woonkamer door moet, de gang door, de trap op, en dan pas bij hem ben. Maar als je kindje gewoon normaal slaapt, dan lijkt het me geen enkel probleem
Dankjewel voor jullie reacties. Ik deel de mening van Elmyra, maar ook die van Riean. Zie er zelf ook wel tegenop om steeds naar de bovenste etage te moeten lopen, maar goed het heeft inderdaad als voordeel dat het lekker rustig is daar boven. Een van de twee kids moet sowieso naar boven en ik vind het rot om m'n dochtertje boven te leggen omdat haar kamertje helemaal is ingericht voor haar. Dankjewel in ieder geval voor de tips. Ik neem de voor en nadelen zeker mee!
Wij slapen zometeen op zolder en de 2 kindjes op de eerste verdieping, misschien net even een wat andere situatie, maar ik heb er het volste vertrouwen in. Ik heb een tijdje terug hier ook een topic over aangemaakt, omdat ik het toch wat eng vond (eventuele brand/inbraak), maar goed, babyfoon op beide kamers, brandmelders, koolstofmonoxide meters.. Meer kun je niet doen toch? Ik zou zeker niet het kamertje van je dochter afstaan aan de baby, puur en alleen omdat het haar kamertje is, en die nu al helemaal ingeburgerd is om het maar even zo te zeggen.
Onze beide kinderen lagen een verdieping hoger. Nooit zorgen gehad over het missen van een geluidje. In het begin deden we gewoon allebei de slaapkamerdeuren open, maar nu de jongste twee is juist dicht, want ik hoor elk zuchtje. Ik ben niet anders gewend dan de trap oplopen als de jongste 's nachts een keertje huilt. Onze badkamer is wel op de eerste verdieping. Dus daar deden we de badjes. Wij hadden bij Ikea daarom een hele kleine extra commode gekocht. SNIGLAR Commode, beuken, wit - 72x53 cm - IKEA Toen de baby nog bij ons op de kamer sliep hadden we op de onderste plank van de commode ook wat kleertjes en luiers liggen. Maar in principe was alleen een extra aankleedkussen ook genoeg geweest. Dat kun je dan op je eigen bed leggen voor het afdrogen en aankleden.
Toen wij ons huis kochten wilde mijn man onze slaapkamer op de zolder hebben, maar dat wilde ik toen niet. Nu slapen we op de eerste etage en ons zoontje slaapt naast ons. Leek mij veel gemakkelijker. Om eerlijk te zijn...ik wou dat we toentertijd de slaapkamer op de zolder hadden gemaakt en dat ons kleine een etage lager zou slapen. Ik hoor werkelijk alles van de kleine. Als hij een kik geeft, ben ik wakker en vaak maakt hij veel geluiden in zijn slaap. Dus slaap ik niet heel erg goed. Als de kleine heel vroeg wakker is, ga ik in het logeerbed op zolder liggen en dan hoor ik de kleine veel (!) minder. Ala hij huilt hoor ik hem wel, maar zijn andere geluidjes niet Helaas zijn we nu niet meer in de gelegenheid om de zolder te verbouwen en staat er een eenpersoonsbedje waar ik af en toe even kan liggen. Niet erg comfortabel, maar je moet wat.
Dankje voor jullie tips. Jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Vindt het rot om mijn dochtertje inderdaad te verplaatsen naar een andere kamer en inderdaad, met een babyfoon e.d zal vast alles goedkomen. Denk er evt ook aan om een commode voor de eerste maanden op de kamer van mijn dochter te zetten zodat ik haar evt ook daar kan verzorgen! Daarmee haal ik wel al mijn twijfels weg....