Hallo dames, ik ben even aan het stoeien met het ritme van onze tweede dochter, nu 6 weken oud. Ze is moeilijker te begrijpen dan onze eerste. En omdat het drukker in huis is mis ik signalen en krijg ik gewoon minder tijd om me op haar in te stellen. Ik ben mijn boek 'baby in een droomritme' kwijt. Weet iemand hoe lang een baby van deze leeftijd ongeveer wakker hoort te zijn? Ik meen dat dit 45 minuten is? Want hier is het dus vele malen langer. Vanaf morgen ga ik het eens nauwkeurig bijhouden op papier. Ik ga vanaf morgen ook een andere tactiek toepassen. Ik ga haar elke keer in haar bedje leggen. Maar ik vraag mij dan alleen af hoe anderen dit doen terwijl er nog een kind rond rent? Want dan gaat ze huilen en dan moet in haar troosten in haar bedje. Maar ik kan niet zo lang wegblijven, want ik moet de ander ook in de gaten houden. Bij onze eerste kon ik er op mijn gemak naast gaan zitten en de tijd nemen voor alles. Nu gaat dat niet meer. Nu ligt ze overdag in de box en heb ik haar veel bij me, omdat ze me nodig heeft. Een draagdoek heb ik geprobeerd, maar is helemaal niet handig ivm onze eerste. Die moet nog veel getild worden, maar dat gaat niet met een baby op mijn buik. Dus ik ben op zoek naar praktische tips.... ik persoonlijk vind een jonge baby echt zoveel zwaarder dan een kind van een half jaar of een jaar. Onze eerste sliep de eerste weken ook gewoon helemaal niets overdag. De jongste dochter slaapt ietsje meer. Gelukkig 's nachts wel.
Erg herkenbaar. Onze tweede snap ik pas sinds een week of twee. Tot die tijd was er geen ritme te herkennen. Ik werd er krankjorum van, echt waar. Maar goed. Bij het in bed leggen lieten we onze oudste beneden. In het begin in d'r stoeltje of in de box zodat er niets geks kan gebeuren. En dan tegen d'r blijven praten, dat ze me dus wel hoort. Uiteindelijk wennen ze eraan. Als ik richting de trap loop met de jongste vraagt de oudste of ik hem op bed ga leggen. En dan loopt ze zelf even rond of wacht bij het traphekje. Ik heb m'n huis wel kinderproof gemaakt. Geen losse draden, stopcontacten, schoonmaakflessen, scherpe dingen etc. Lastig is het wel, want een jonge baby in bed leggen kan soms wel ff duren. Ik verschoon wel alle baby's beneden. Luiers, doekjes, aankleedkussen, alles ligt beneden. Als de kleine gaat huilen dan om de 5 minuten naar boven en even troosten. (Ik benoemde dit altijd naar de oudste) Niet ideaal maar ik wist ook geen andere optie. Beneden laten slapen was hier ook ècht geen optie met een energieke dochter Hoeveel minuten wakker, durf ik je niet te zeggen. Er bestaat natuurlijk wel een soort van gemiddelde, maar hier was het ook echt 1 groot raadsel! Soms 3 uur wakker en dan weer om de 20 minuten naar bed. Snapte er geen snars van (achteraf nog steeds niet). Draagdoek is idd geen optie met nog een kleine. Ik heb t ook geprobeerd. Wij hebben inmiddels een goed doucheritueel, weet niet of je daar ook tips voor wil. En ik vind de tweede ook 10x zo zwaar. Ik mis het een-uur-lang-onverdeelde-aandacht-kunnen-geven, zonder je druk te hoeven maken om de ander. Hou vol, t wordt alleen maar makkelijker!
Hier ook wel herkenbaar. Onze jongste is gelukkig een makkelijke tevreden baby, maar het blijft puzzelen. Ik leg hem ook zoveel mogelijk boven te slapen. Meestal wacht ik met hem naar boven brengen tot hij in mijn armen slaapt, zodat ik hem idd snel in nee jan leggen, terwijl de oudste alleen beneden blijft. Verder heb ik beneden een kleine commode gezet (deze: SNIGLAR Commode, beuken, wit - 72x53 cm - IKEA) met luiers, doekjes en 2 schone kledingsetjes, zodat ik voor dat soort dingen nier naar boven hoef. En de gouden tip: ik heb een triptrap newbornset aangeschaft (incl de triptrap, dus duur geintje), en dat is een godsgeschenk! De baby kam hierin bij ons aan tafel zitten tijdens het eten, en bij mij in de keuken staan tijdens het koken. Erg prettig, omdat ik vanuit de keuken de box niet goed kan zien en ik toch wel wil kunnen opletten of de oudste geen grote plastic dino in de box gooit. Verder ook een buggyboard aangeschaft voor de kinderwagen, erg handig.
Ik zou toch zeggen: draagdoek, en draagconsult. Met goede knooptechniek kun je het ene kind in de doek hebben (kan ook de oudste zijn) terwijl je de ander aandacht geeft.
Ik moet zeggen dat ik de draagdoek ook wel erg handig vind om de baby toch veel bij me te hebben, terwijl ik de oudste ook aandacht geef, maar bijvoorbeeld even flink op de grond meespelen vind ik niet makkelijk gaan, dus het is voor mij minder DE oplossing dan ik vooraf dacht. Het beperkt je toch wel aardig in je bewegingsvrijheid.
ik keg mijn kindje overdag in de woonkamer in de wandelwagen te slapen. Het is geen doen om de halve dag boven te gaan zitten. Ja, het heeft als nadeel dat het onrustiger is, maar het heeft de voordelen dat hij al in de wandelwagen ligt als we naar buiten willen. Dat ik rondjes door de kamer kan lopen om m in slaap te wiegen. Dat ik z'n hongersignalen goed kan oppikken. Alleen sochtends als hij nog vast slaapt laat ik m boven in zn wiegje liggen
Dank voor de antwoorden, ligt het toch niet aan mij dat het zo vreselijk pittig is. Neerleggen als de kleine hier slaapt is overdag erg weinig aan de orde en als ik het al probeer dan is ze binnen het kwartier weer wakker. Moet al echt diep in slaap zijn wil ze langer slapen. En dan heb je nog het drinken, daar word ik ook best doodmoe van. Ze jengelt bijna constant als ze wakker is. En als ze dan de speen weigert die ze al steeds los laat als je hem loslaat en je denkt dat ze honger heeft na 2,5 uur, dan drinkt ze maar 30 ml uit de Dr Brown fles. Echt simpel wordt je ervan. 's Nachts komt ze ook 1-2 keer, maar ze drinkt maar hooguit 90 ml. Ik weet het... het is meegaan met het ritme en het gedrag van je baby. Maar dank denk ik wel eens: wees eens consequent in wat je aangeeft. Als je honger hebt, drink dan. Als je moe bent, slaap dan (want in mijn armen slapen doet ze ook gewoon amper). Er is namelijk niets medisch aan de hand. Ik heb het er gewoon eventjes mee gehad. Komt ook doordat we al vanaf september met een koper voor ons huis bezig zijn zodat we weer bij de familie kunnen gaan wonen. Eerste gedoe om de prijs.... vanaf januari ging hij eindelijk een hypotheek aanvragen... 3 afwijzingen.... en bij de 4e hypotheek die toegekend werd (hij brengt eigen geld in), wijst hij de zaak af omdat hij nog verder wil kijken. Dat kost je psychisch gewoon erg veel. Huis verkopen en de komst van een kleine zit beide op de hoogste trede van stress veroorzakers.
Hoi Sandana, Wat vervelend.. Snap dat het erg frustrerend is. 2 kindjes kost ook ontzettend veel tijd en energie.. Dat herken ik ook, ondanks dat mijn peutertje alweer 3 jaar is. En dat het je frustreert is puur omdat je het beste wilt voor beide kindjes. Dat zegt al meer als genoeg toch? Onthou dat je echt maar 2 armen hebt en je echt het beste voor je kindjes doet.. En het schijnt echt alleen maar makkelijker te worden! Ik zou in iedergeval beide kindjes echt proberen boven te laten slapen. Dat geeft voor de kindjes denk ik ook veel meer rust. En als de ander dan lekker in de box ligt, kan jij het andere kindje rustig in zijn of haar bedje leggen. Ik merk dat zelfs nu al.. Mijn mannie is alweer 9 weekjes! Hij is overigens wel het tegenover gestelde, want hij slaapt juist heel erg veel.. En ik vraag me juist af of hij niet teveel slaapt. Leuk trouwens jouw dochtertje is op dezelfde dag jarig als mijn dochtertje
Dank allemaal voor de bemoedigende woorden! Vandaag weer vol goede moed verder gegaan @Vlinder 24 Ben vandaag begonnen om alles op te schrijven (slaap, wakker, huilen ed) en heb haar vandaag in haar eigen bed gelegd en mbv een hydrofiele doek eens ingebakerd (even kijken of dat helpt). Ze sliep vandaag uit omdat ze gister zo'n huildag had. 23 uur gister in slaap gegaan na een fles, om 5 uur weer een fles (rg lang ertussen voor haar doen) en toen heb ik haar maar om 9:50 uit bed gehaald. Ze heeft erg goed gedronken, want ik heb na de fles van 120 ml nog een beetje bijgemaakt wat niet helemaal op ging. En om 11 uur weer in bed (na een gaap) met de inbakering en een mutsje op (was een tip die ik hier nog las). Tot nu toe heb ik enkele kreuntjes gehoord, maar geen gehuil. Dus gaan we zo maar door! Wat grappig trouwens van de geboortedatums. Mijn eerste dochter is trouwens nu ook een echte slaapmuts. 15 maanden en om 7 uur uit bed (wat erg vroeg voor haar is) en ze was om 10:30 uur alweer doorop, dus maar in bed gelegd. Als baby was het ook even zoeken voor een ritme voor haar (ook veel wakker), maar toen dat er eenmaal door was sliep ze veel.
Ik vind het wel meevallen met 2 kleintjes. Maar moet wel zeggen dat de jongste hier een super rustige baby is en van begin af aan al goed en veel slaapt. Vanaf de 1e dag slaapt ze gewoon boven in haar bedje. Hier beneden slapen is geen optie met een hyper peuter erbij. Als ik de jongste naar bed breng zeg ik dat altijd tegen de oudste, ze scharrelt dan hier beneden wel wat rond en als ik verwacht wat langer boven bezig te zijn mag ze ook wel eens een aflevering Zandkasteel kijken bijvoorbeeld. Met een hoop uitleggen kom je echt ver, hier was de oudste 16 maand toen haar zusje geboren werd en hoewel ik dacht dat ze het allemaal nog niet begreep merk ik echt dat het heel erg hielp om haar gewoon alles te vertellen wat ik ging doen. Zo wist zij ook wat ze kon verwachten. Nu is het allemaal al zoveel makkelijker. Oudste slaapt nog 1 keer, jongste 3 keer waarvan het 2e slaapje gelijk valt met het middagslaapje van de oudste. Het is soms even puzzelen met wanneer we ergens heen kunnen gaan maar meestal lukt het prima.