Tips voor eczeem?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rus05, 23 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames, mijn mannetje van bijna 4 maanden heeft koemelk allergie en drinkt daarvoor Nutramigen AA. Helaas blijft onze zoon erg last houden van eczeem in z'n gezichtje: dikke rode plekken die erg warm aanvoelen. Ik probeer van alles: wassen met neutral, op schone doek slapen bij elk slaapje, vaseline smeren. Maar niks helpt en het arme mannetje heeft er zo'n last van :( heeft iemand hier nog een tip voor? Bedankt alvast!

2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier had dl flinke eczeem over haar lichaam.
    Wat wij deden / doen was het volgende:
    2x per week in bad met neutral
    1x per week haren wassen met neutral
    Kleren wassen met neutral en zonder verzachter
    Vet houden met vaseline lanette
    Uiteindelijk gesmeerd met hormoonzalf

Mocht hij eraan gaan krabben wellicht hand schoentjes?

Of toch eens hormoonzalf proberen? Ik weet dat er veel mensen ertegen zijn maar als je het voorschrift goed nakomt.. als het echt Zo slecht zou zijn zouden ze het ook niet voorschrijven. Misschien hoef je naar even te smeren om het voldoende te verlichten.

Met een maand of 9 werd het minder en nu is het zo goed als weg.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Naar dermatoloog gaan.
    Rode wangentjes horen bij eczeem. Gewoon juist niets doen niet wassen en juist niet met iets. Ook niet nat maken dat verergert.
    Insmeren met vet veseline of cecromatogol of la rochey of eucerin.
    Als het jeukt of open is moet hormoonzalf op etc dat kan beter dermatoloog bekijken.

Hier doen we niets gewoon zo laten de wangetjes

4. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Ik gebruik speciale vette crème die de dokter mij voorschrijft.
    Laat je adviseren!
    En ook 1 keer per week in bad met balneum, vette olie om uitdroging te voorkomen.
    Wassen met neutral, ook de de was.
    Verder geen producten geven waar dit in kan zitten of sporen of

5. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

22 jan 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou naar de dermatoloog gaan. Het kan ook zo jeuken, zo zielig!
    Wij gebruiken neutral waspoeder en geen zeep, shampoo etc. Je kan badolie gebruiken van een goed merk. Geen zwitsal etc,..
    We hebben een aantal maanden aangemodderd bij de huisarts en sinds deze week goede zalf van de dermatoloog en het is bijna weg!
    We gebruiken een lichte hormoonzalf op de ontstoken plekken en hebben ook een schema daarbij gekregen. Je moet dat namelijk afbouwen ipv ineens stoppen. Daarnaast cecromatogol of zoiets voor de rest van zijn lijfje. Voor het eerst in een lange tijd doorgeslapen :$!

Succes!

6. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Je kan ook eens wolvet gebruiken. Heeft hier een poos behoorlijk goed gewerkt.

7. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Indd zo snel mogelijk naar de dermatoloog! De huisarts heeft vaak te weinig kennis van eczeem.

Wij wassen ook met Neutral, badderen 1x per week met olie en houden de huid goed vet met koelzalf. Op koude dagen smeer ik de wangetjes nog een keer extra in voor we naar buiten gaan.

8. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Bijna alle tips zijn al gegeven. Denk ook dat een dermatoloog hier meer weet van heeft dan een huisarts. Chronisch hormoonzalf maakt de huid dunner en dat is ook niet wenselijk.

Nutramigen AA is de sterkste dieetvoeding zonder koemelk dus sterker kan je niet krijgen. Hoe meer je hem wast, hoe droger de huid zal gaan worden. Met afdrogen deppen ipv vegen en de huid NIET droog houden! Een vette creme zoals Cetomacrogol kan helpen. Krabwantjes tegen het krabben misschien?

Sterkte! Ik weet wat het is... :(

9. Ik zou ook naar de dermatoloog gaan! Hier heeft dat heel erg goed geholpen. We hebben meerdere cremetjes geprobeerd, sommige hielpen een poosje en dan opeens niet meer.... De dermatoloog heeft wat dat betreft veel meer truukjes dan een huisarts.

En hoe lang heeft hij nu Nutramigen?? Want hier duurde het wel een week of 4 voordat het eczeem echt goed af begon te nemen, en dat was ook nog in combinatie met hormoonzalf.

10. Ansji

Ansji Niet meer actief

Goed en vaak smeren met cetomacrogol, niet alleen de probleem gebieden, maar het hele lichaampje! En meerdere keren per dag. Als je hormoonzalf voorgeschreven krijgt, heeeeel dun smeren en neem tijdens de behandeling minstens een dag pauze van het smeren met de hormoonzalf om daarna weer verder te gaan. Wij hadden de lichste versie van de hormoonzalf en gebruikte het alleen als de plekken te erg werden ondanks het smeren met de cetomacrogol. Je zoontje ook niet iedere dag in bad doen, water niet te warm en zeker geen zeep van wat voor merk ook gebruiken! Wij deden ze dan wassen op de commode in plaats van in badje. Mocht hij ook berg op zijn hoofdje hebben (komt veel voor bij eczeem) ook zijn hoofdje wassen met alleen water en probeer de plekken af en toe los te kammen.

Gelukkig is het bij onze dochter over gegaan toen ze anderhalf jaar was. Maar ik heb de cetomacrogol in de aanslag staan als ik ook maar 1 verdacht plekje zie! Ondertussen gaat ze ook gewoon weer iedere avond in badje :)

Kijk uit met vaseline en smeer zeker geen bepanten of andere zalfjes en crème's die geschikt zijn voor rode billetjes, deze crème's drogen de plekken alleen maar uit!

11. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dames, bedankt voor alle tips! Mijn zoon loopt al bij een kinderarts vanwege andere dingen, ga deze week bellen voor een verwijzing naar een dermatoloog.

Heb ik een recept nodig voor die cetomacrogol creme?

Nutramigen AA gebruikt hij nu zo'n 6 weken, uitslag was eerst helemaal weg maar nu weer in volle hevigheid terug helaas. Heel gek maar ik heb het idee dat het eczeem erger wordt als hij last heeft van obstipatie, herkent iemand dit? Hij gebruikt daar Forlax voor.

Badderen doen we inderdaad nauwelijks. Wassen doe ik met Weleda maar dat is misschien ook al te heftig?

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    #12 Sandana, 25 nov 2014
    Laatst bewerkt: 25 nov 2014
    JA! Ik heb echt een supertip. Mijn dochter had vanaf de 4 maanden eczeem en dat werd met de tijd alleen maar erger. vanalles gesmeerd, zo ook de crèmes die van van de arts krijgt. Cetomacrogol creme... werkt echt niet goed. Ik werk in het ziekenhuis en ook daar merk ik weinig goede resultaten. Het komt altijd heel snel terug als je het eens vergeet te smeren. Ja okee je krijgt het gratis, maar de werking is er dus ook naar.
    Nog wat adviezen op ZP opgevolgd maar hielp allemaal niets of maar even.

Tot ik via iemand op ZP de tip kreeg om Avène te gaan gebruiken. Ze hebben een speciale lijn voor de droge babyhuid, maar zijzelf gebruikte de Trixera lijn (voor een droge huid). Ik ben me gaan verdiepen en koos toen voor de Xeracalm lijn, want die is voor de droge, jeukende huid (dus eczeem). En dat hielp als een trein. Dus geen hormoonzalf meer nodig, deze zalf lost het gewoon op.
    We gebruikten 2 x week de badolie (voor in bad of onder de douche) en 2 x daags de balsam (je hebt ook creme, maar die is minder sterk in zijn werking). Na enkele dagen was ze vrij en na weer een tijdje kwam het ook helemaal niet meer terug (we bouwden toen al af naar 1 x daags smeren). We gebruiken nu alleen nog de badolie en af en toe de balsam (de tube is nog niet leeg) als haar huisje iets ruw wordt.
    Op advies van de dermatoloog in België waar de ZP persoon de tip van kreeg mogen baby's met deze badolie dus wel wat vaker in bad. Het is super terugvettende creme, dus droogt niet uit maar voed de huid met vet.

Niet duur, want het zijn grote tubes. Je doet er echt lang mee.

PS: Weleda is inderdaad heftig, eczeem reageert op essentiële oliën.

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Dit herken ik! Zowel bij mijn dochter, als bij mijzelf. Ik krijg dan wel geen eczeem, maar wel een onrustige huid! Het hele lichaam staat met elkaar in verbinding!

14. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de tip, ik ga meteen achter die creme aan!!

Deel Deze Pagina