Ik zet mijn vraag in dit onderdeel omdat het niet specifiek over borstvoeding of over bijvoeding gaat maar eigenlijk over allebei. Mijn zoontje van 3 maanden krijgt momenteel 5 keer borstvoeding per dag. De laatste is om 23.00 en dan wordt hij de volgende ochtend om 7.00 uur weer wakker. Maar die laatste voeding van 23.00 u daar moet ik hem eigenlijk altijd voor wakker maken. Ik wil dus binnenkort gaan proberen om de 23.00 voeding te laten vallen en zien hoe laat hij dan wakker wordt. Maar dat betekent dat hij dan 4 voedingen krijgt per dag en dat voelt gewoon zo weinig... Hoe doen jullie dat? Zal ik ook al direct gaan bijvoeden? Of is dat eigenlijk nog veel te vroeg?
Voor bijvoeding is het echt nog veel te vroeg! Dat mag minimaal vanaf 4 maanden... Maar liever 6 maanden Kan je de voeding van 23.00 niet eerder geven? Ik zou denk ik toch blijven wakker mKen, dit ook in verband met je productie
Bijvoeden is het echt nog veel te vroeg voor. Ergens tussen de vier en de zes maanden (ikzelf ben erg voor de zes maanden). Je kindje kan zelf heel goed aangeven wat hij nodig heeft. Als je de 23:00 uur voeding overslaat, komt hij misschien overdag een keer meer. Ik zou dan om 23:00 uur wel kolven, om je productie goed op peil te houden en eventueel een voorraadje aan te leggen voor als je weer gaat werken (er vanuit gaande dat je gaat werken en nog door wilt voeden).
Bijvoeden is echt nog te vroeg ! Persoonlijk ben ik ook geem fan van met vier maanden al bij voeden, dit heb ik bij de eerste gedaan puur omdat ik die mijlpaal zo graag wou hebben, maar mijn zoon heeft tot een jaar potjes gegeten, na een jaar gestopt en begonnen met pureren maar nee hoor, tot 2 jaar heeft hij beleeft op in de ochtend en de midden boterhammen, in de avond at hij gewoon niet, tot zijn zusje van toen 7 maanden begon met eten.... Rapley, zij kon zelf bepalen hoe en hoeveel ze af, lekker met de handjes, Met 10 maanden luste ze alles, ik heb nooit gepureerd, ook mijn derde heeft het via de rapley gekregen en dat is echt een alles eter, Mijn mening over zo vroeg beginnen is dus echt enorm veranderd. Mijn zoontje is vandaag drie maanden, hij krijgt 5 x 120 of 150 Soms wil hij om de 3 uur of de 3,5 uur en dan komen we op 20.30 laatste fles uit. Vier voedingen is overigens prima, mijn dochters hadden dit ook, maar al wel flessen van 180 met 14 weken.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn gevoel zegt ook dat het nog veel te vroeg is voor bijvoeden. Alleen vind ik 4 keer borstvoeding per dag ook zo weinig klinken maar misschien komt hij inderdaad overdag vaker als hij om 23.00 niet meer drinkt. Het gaat nu als volgt: 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 en 23.00 Na die voeding van 19.00 valt hij in slaap en moet ik hem dus altijd wakker maken om 23.00. Eerder geven zit er dus niet echt in. Ik zal het eens proberen en kijken of hij overdag vaker komt en zal inderdaad blijven kolven. Ik ben al lang en breed weer aan het werk (ben zelfstandig ondernemer) dus voorraad is eigenlijk niet nodig maar voor de productie inderdaad wel beter.
Mijn dochter krijgt fv maar sinds een week heb ik der laatste voeding ook laten vallen. Ze krijgt nu dus 4x180cc Wel heb ik der flessen opgeschoven. Eerst was het 8-11-15-19-23 uur Nu is het 9-13-17-21 Ze word nu ook pas om 9 uur wakker 😁
Ik zou het gewoon proberen. En als hij ´s nachts honger heeft dan zal hij het wel laten weten, lijkt me. Althans, zo hebben wij het dan gedaan met de fles..... We moesten hem ook elke keer wakker maken en toen zijn we daarmee gestopt. Soms kwam hij dan middenin de nacht, soms ook niet. Was echt zo´n tussenfase, ook rond de 3 / 3,5 maand
Al zou je gaan beginnen met bijvoeden, daar halen ze eerst echt nog niet zoveel uit dat het een borstvoeding vervangt, dat komt pas veel later. Maar het is ook zeker niet aan te raden zo jong al. Je zou gewoon eens kunnen kijken wat er gebeurt als je niet wakker maakt. 5 borstvoedingen met 3 maand vind ik eigenlijk al vrij weinig (mijn kinderen zaten toen nog op 6-8 voedingen ofzo) dus met 4 weet ik niet hoe het met je productie gaat, maar waarschijnlijk komt hij inderdaad dan overdag een keer vaker. Mijn zoontje dronk heel lang overdag om de 2-3 uur, maar sliep wél van 22-6/7 uur met 3 maanden en met 4 maanden klokje rond. Dan overdag maar een keertje vaker!