Wat denken jullie? Heb ik te weinig melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door nieko, 2 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoontje is net 6 maanden en ik geef nog steeds volledige borstvoeding. Bijvoeding zijn we net mee begonnen, maar is niet noemenswaardig (paar ieniemini hapjes). Verder krijgt hij niets en ook nooit iets anders gekregen. Hij komt de laatste weken, misschien zelfs al maanden zo ontzettend vaak 's nachts dat ik me begin af te vragen of dit wel een 'fase' is of dat er meer aan de hand is. Heb ik nog wel genoeg melk bijvoorbeeld? Zouden jullie willen meedenken :)

Wat achtergond info:
    De bv is eigenlijk altijd zonder problemen verlopen. Ik voed op (zijn en mijn) verzoek. Geef altijd toe aan zijn vraag ook bij clusteren. Overdag meldt hij zich eigenlijk niet echt, dus bied ik altijd de borst aan voor- en na het slapen. Hij drinkt het best voor het slapen, dan is hij moe en valt in slaap. Na het slapen is hij te wakker en wil liever keten en de wereld ontdekken. Ik zorg ervoor dat er nooit meer dan 4 uur tussen de voedingen zit, maar meestal zit er 3 uur tussen. Hij is veel bij mij. Ik werk 3 dagen per week, waarvan hij op werkdagen maar 1 flesje bij de oppas krijgt. De rest drinkt hij live. Uit de fles drinkt hij hooguit 120 cc; nooit meer, meestal minder. Ik kolf dan op werk. Overdag gaat het dus vrij soepel.

De nachten daarentegen zijn een rotzooi -tenminste zo ervaar ik dat. Als voorbeeld gisteravond/vannacht: 18.30 - 23.00 - 2.30 - 4.00. Tussendoor wordt hij vaak nog extra wakker en dan kan ik m sussen met een speen of een aai. Hij drinkt snachts goed tot redelijk. Soms stopt hij voordat de borst leeg lijkt. Om 7.30 uiteindelijk weer wakker, maar dan is de wereld weer veels te interessant en krijg ik er met moeite wat in. Vandaag is mijn werkdag dus dan moet hij voor mijn vertrek wel live drinken... Uiteindelijk moeten kolven: met moeite 50cc uit 1 borst. Vanmiddag weer gekolfd op werk: net 100cc uit 2 borsten! :$ Dat is toch veeeels te weinig voor een baby van 6 maanden?

Kortom, ik begin me een beetje zorgen te maken of hij geen honger/dorst heeft. Hij is verder vrolijk, alert en plast goed, maar hij komt 's nachts steeds vaker naarmate hij ouder wordt (je zou toch denken dat het juist steeds minder moet worden...). En ik vind mijn kolfopbrengst echt matig. Daarnaast vind ik de nachten echt super vermoeiend worden na al die maanden.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover!

2. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Herkenbaar voor een deel! Hier ook 6 mnd oude wereldverkenner! Krijgt alleen veel meer flessen ipv fulltime werken. Drinkt sinds week minder goed en komt snachts keer extra. Hij gunt zich overdag de rust niet meer. Ik voed nu op rustigere plekken, geef droomvoeding voor ik ga slapen (ff buikje vullen). Mogelijk drinkt hij steeds kleine beetjes dan loopt je opbrengst idd wat terug. Hij kan dan nu door snachts extra te komen je productie ophogen! Kijk even of je hem goed kam laten drinken overdag. En kolf eventueel keer extra en pas borstcompressie toe zodat er meer uitkomt. Even signaal extra melk haha. Volgens mij hoort t ook bij deze fase om extra te komen, geen rust overdag en wel energie nodig hebben.
    Ik kolf zelf altijd 100-150 cc uit 2 borsten dus vind t niet weinig hoor! En baby is veeeeel betere kolf dus meet daar niets aan af. Blij plassend kind is meest wezelijk!

3. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Je kindje is denk ik gewoon toe aan vast voedsel, dus probeer meer aan te bieden. Hij maakt waarschijnlijk een groeispurt door en is klaar voor de volgende stap.

4. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Herkenbaar, kolven doe ik trouwens ook maar tussen de 100-300cc uit beide borsten per keer. Dit is even afhankelijk van 1. tijdstip, 2. hoeveel er is gedronken de uren ervoor.

Klinkt niet als te weinig melk eerder een baby die de wereld ontdekt en misschien een groeispurt krijgt.

DL vond het laatst opeens nodig om 400cc te drinken uit de fles waar ze normaal met moeite 100cc wegkrijgt :(
    Dag erna precies hetzelfde, weekend opeens tiethangen :D Daarnaast trouwens overstromende luiers ;)

Het eerste jaar groeien ze toch nog het meest op mamamelk de rest is extra dus zou mij geen zorgen maken. DL 7mnd leeft al bijna een week alleen op bv omdat ze ziek is, ze is echt nog niet uitgehongerd :p

5. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de (geruststellende) reacties. Bijvoeding was tot op heden geen groot succes dus vandaar de kleine beetjes. Inmiddels gaat het langzaam beter, dus wie weet eet hij binnenkort wat grotere hoeveelheden.

Ik dacht dat ik echt bizar weinig kolfde, maar zo te lezen valt het wel mee. Heb zelf ook wel het idee dat hij in een ontwikkelsprongetje zit. Maar zo vaak drinken zoals nu heeft hij nooit eerder gedaan (behalve eerste weken).

Gister voor controle naar het cb geweest. De ka was heel lovend over zijn groei en gewicht, en zou het heel zonde vinden als ik met kunstvoeding zou bijvoeden. Eventueel flesje water in de nacht zei ze, zodat hij overdag weer wat effectiever gaat drinken. We kijken t even aan... Maar pjoef de nachten zijn pittig weer zeg! Hopelijk snel voorbij!

6. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Geen water geven hoor, wel een volle buik maar geen voedingsstoffen. Gewoon zo doorgaan Lotte heeft sinds ze 6 maanden is meerdere periodes gehad waarbij ze 's nachts ineens vaker kwam. Wennen aan vast voedsel, tandjes, troost gewoon aan toe geven, het gaat echt weer over.

Deel Deze Pagina