ritme bij buitenlands gezinnen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door zonnetjes, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    mijn man is geen buitenlander maar heeft wel een ander "cultuur"hierin ben ik volledig in meegegaan en ik probeer haar wel om 7 te laten slapen maar als ze niet wil tja dan niet en laat ik haar ook lopen totdat ze in mijn ogen echt moe is en dan leg ik haar op bed soms is dat wel om 7 uur al en soms pas om 9 uur,
    ook doen wij niet moeilijk als we savonds weg willen ik neem haar gewoon mee en probeer haar bv in de buggy ofzo even te laten slapen en als ze niet wil ja dan niet, en als ze echt moe word dan gaan we gewoon weer weg ik bedoel natuurlijk niet dat we pas om 10 uur savonds ergens op visite gaan we houden wel altijd een richtlijn aan om tegen een uur of 9 half tien weer thuis te zijn met haar en dit gebeurd ook niet elke dag of elke week is eigenlijk maar zelden net met een verjaardag ofzo

2. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik zal maar eens reageren, want ik zie dat er al een boel reacties zijn geweest..

wil graag melden dat ik zeker niemand in de gaten houdt, het geval is dat ons huis aan een pleintje staat en vanuit de eetkamer kijken we daarop uit. het is nu nog licht buiten, dus vandaar dat ik onze buren heb zien lopen. en ik wilde verder helemaal geen discussie openen ofzoiets, wilde gewoon graag weten of het vaker voorkomt dat "buitenlandse" gezinnen hun kinderen wat later op bed doen.
    want sophie wil echt tussen half 8 en 8 uur naar bed, dan is ze moe.

3. Ik denk ook niet dat zonnetje heb slecht bedoeld...het is gewoon een vraag. En volgens mij kan je soms duidelijk zien en horen van wat voor afkomst iemand is.

Denk dat het idd de cultuur is,zie bij mijn buren toevallig ook marokkaans dat de kids als enige heel laat buiten blijven spelen. Moeten zij weten.

Dit zou ik zelf nooit doen,vind dat een kind ca. 9 uur moet slapen(als het kan)vooral kleintjes die hebben hun slaap zkr nodig. En qua opstaan zal dit ook een drama zijn voor hun,kleintjes willen nooit vroeg wakker worden.

4. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Die van mij is ook tijden pas om 21.00 of 21.30 naar bed gegaan. Hij slaapt dan door tot 9.00 of later. Ik vind het heeeeerlijk en hij heeft zelf zijn ritme bepaald. Niks aan de hand, toch?

Mijn moeder merkte op dat dat vroeger echt niet kon. Dan vonden mensen je een lakse moeder, maar tegenwoordig zijn we niet meer zo rigide, toch?

5. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    In onze cultuur (grieks) is het ook gebruikelijk dat de kindjes langer op zijn. Ik denk ook dat het ermee te maken heeft dat het vaak om 21:00uur nog erg warm is en iedereen tussen de middag slaapt. Ook de winkels zijn tot 21:00uur open (en sluiten van 12:00 tot 17:00).

Het is een cultuurverschil, wij doen het zelf met ons kindje anders. Wanneer hij moe is gaat hij slapen, is hij wakker blijft hij op. Ik probeer langzaam aan wel rond de 20:00uur te komen zodat hij later niet in de war is met naar school gaan en ineens 2/3 uur eerder naar bed moet.

6. illuminate

illuminate Actief lid

20 apr 2007
    416
    0
    0
    mijn zoontje was nog maar klein, en we deden een paar keer 's avonds rond zeven uur boodschappen, het was zomer en nog licht, geen probleem. als hij slaap had, viel hij in zijn autostoeltje in slaap (die zat in de winkelwagen). en een paar weekjes later werd het wat eerder donker, mijn zoontje was wakker in zijn autostoeltje, kregen we ook commentaar van een vrouw: ben je nog op?
    overigens deden we 's winters niet meer 'zo laat' boodschappen.
    laatst waren we op bezoek bij kennissen, en ons zoontje was lekker vrolijk. we gingen rond negen uur naar huis. geen probleem, zoontje was vrolijk. hij heeft daarna heerlijk geslapen.
    tegenwoordig ligt min zoontje om kwart voor zeven, kwart over zeven in bed.
    tijdens ons midweekje met onze ouders wat later, rond acht uur. hij was zo lekker aan het spelen (en werd er lekker moe van, waardoor hij goed sliep).
    o ja, ik ben van indonesische afkomst, mijn vriend van nederlandse, maar ik houd ook zoveel mogelijk vast aan vaste bedtijden.
    oftewel, ons zoontje gaat op tijd naar bed, maar af en toe zijn er uitzonderingen.

7. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ikzelf kom uit Spanje en ook daaar gaat het anders hoor.

Men gaat vaak 's avonds nog de straat op, dan is het lekker koel. Om 21.00 naar de ijssalon met de kids is heel normaal.

Je moet ook bednekedat de schooltijden heel anders zijn. Vaak zijn scholen tussen de middag dicht ne dan slapen de kids. Eind van de middag gaan ze dan weer een uur of half zes naar school.

En in de zomer is de school wel een week of 10 dicht, gewoon omdat het te heet is!

Dat is dus een heel ander leef-rimte als hier.

Ik merk ook aan Ruben dat ie met lekker weer laer naar bed kan/wil als in de winter. Dan houdt hij het meestal namelijk maar tot uiterlijk 19.00 uur vol (aan de ene kant heerlijk, maar soms ook wel jammer als je op visite bent of zo). Met dat warme weer blijft hij makkelijk tot 20.00 uur op. Ik denk dat kindjes nog echt een biologische klok hebben.

Wij hebben inmiddels meer een 'bedachte' klok. We moeten nou eenmaal op tijd ergens zijn meestal....

8. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Hoe reageren babies en jonge kinderen dan op het laat naar bed gaan? Mijn eigen ervaring is dat rust en regelmaat het beste werkt bij mijn zoon. Passen kinderen zich bijvoorbeeld automatisch aan het laat naar bed gaan, en voelen zij zich daardoor uiteindelijk ook rustig bij? Interessant topic! Is het Rust en Regelmaat principe bijvoorbeeld een westers concept? Kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat kinderen op het afrikaans platteland waarvan de moeders op het land werken ook het rust en regelmaat regime ondergaan. En toch heb ik niet het idee dat daar allemaal huilbabies bestaan.

9. Cinderella2007

27 sep 2007
    54
    0
    6
    Ik denk dat de meeste ouders toch wel een beetje de ritme van het kind volgen.
    Niet alle kindjes hebben behoefte aan een strakke schema.

Dalilah, goed gesproken meid!
    Ik denk dat wanneer je de bal even terugkaatst je dan wel even laat voelen hoe de zure toon aangekomen is.
    Mensen mogen zich best irriteren wanneer mensen zich afvragen of iets typerend is voor een bepaalde cultuur alleen maar omdat ze een beperkt aantal mensen of in dit gval 1 gezin maar van de andere kant gezien hebben.
    Het heeft niks te maken met snel op je teentjes getrapt zijn, maar meer met het generaliseren zat te zijn.
    Laat mensen ook eens ruim denken alvorens ze met uitspraken gaan gooien.
    Misschien dat ik nogal pittig hierop reageer, maar dat is dan ook omdat ik dat te snel beoordelen en te snel denken een beetje zat ben.

10. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    @Caatjeh:
    Ik denk dat 'die kindjes' (om ook maar even te generaliseren) ook rust en regelmaat hebben, alleen een andere als wij gewend zijn.

Als kinderen opgroeien in een warm land zullen ze er wel aan gewend raken overdag meer te slapen en 's avonds meer wakker te zijn. Hele kleine kindjes zullen wel gewoon in de wagen slapen denk ik.

Verder zijn er hier ook genoeg mensen die helemaal niet zo veel waarde hechten aan de RRR-en. Die nemen gewoon voor lief dat hun kind humeurig, dreinerig en huilerig wordt, irriteren zich er wel aan maar willen wel vooral verder gaan met hun leven zoals het al was. Tenminste dat is mijn ervaring.

Wat het Afrikaanse platte land betreft.....Die kindjes krijgen juist regelmaat denk ik. Elke dag is min of meer hetzelfde dus ze weten precies wat ze ze kunnen verwachtten. Verder kunnen ze slapen en drinken wanneer ze willen in de draagdoek bij mama...

De RRR is denk ik juist verzonnen hier in het westen omdat we hiet vaak zo onregelmatig en structuurloos leven.

Maar dat is eigenlijk allemaal een beetje off-topic geloof ik...... :)

11. sorry ik wilde hier eigenlijk echt niet op reageren maar ik moet van mezelf haha! Ik wil het eigenlijk niet omdat je dan weer een discussie krijgt of mensen voelen zich weer aangevallen terwijl er niets aan de hand is..
    Er wordt gevraag of dit misschien typerend is voor een bepaalde cultuur?Ik snap niet wat er mis is met de vraag.. Als mensen zich er niet in interesseren krijg je te horen dat je vooral je mond moet houden want je weet niets van hun cultuur.. En als je dan wel iets vraagt worden mensen boos omdat je eerst verder moet kijken?
    Sorry ik zie het probleem niet en neem het niet zo zwaar.. ;)

12. mamita feliz

mamita feliz Actief lid

20 okt 2007
    260
    0
    0
    docente
    Lima
    Ik zie het probleem van de vraag ook niet. Ik vind het zelfs best een normale vraag. Ik woon in Peru en ik kan zeggen dat er hier heel anders met bedtijden wordt omgegaan dan in Nederland. Om s avonds 10 uur zie je nog best veel kleine kinderen op straat. Dus ja, het is best cultuur gebonden!

13. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik vind het ook een normale vraag hoor eigenlijk best wel eens leuk om het zoeens te bekijken vind ik,
    ik heb heust wel rust en regelmaat en ze ligt vaak echt wel om 7 uur op bed maar gewoon niet altijd ik heb een hekel aan strakke schema van zo laat dit en zo laat dat en voor miijn kindje werkt het ook absoluut niet,

14. Cinderella2007

27 sep 2007
    54
    0
    6
    en daarom juist ook vind ik goed had dalalah de bal teruggekaast heeft door te vragen wat nou weer typerend is voor Nederlanders.
    Zelfde vraag, enkel van de andere kant.
    Heel flauw allemaal, maar je merkt dan wel dat er iemand heel heet erop reageerd en het snel weer op discriminatie gooit en dergelijke uitspraken.
    Zoals nu ook weer gesuggereerd wordt dat mensen boos zouden zijn of zich zelfs aangevallen zouden voelen. :rolleyes:
    Zodra je maar een beetje uit de richting wijkt en met tegen uitspraken komt moet je je wel gediscrimineerd voelen, snel op je teentjes getrapt zijn en je aangevallen voelen..flauw hoor!

15. Ik denk dat het totaal geen zin heeft om hierop te reageren.. Ik vind het een normale vraag en ik denk dat het juist heel positief was bedoelt.. Jij denkt hier duiiidelijk anders over..Naja dan is dat toch goed! Het is maar net hoe je het bekijkt! Ik denk dat zonnetjes haar antwoord wel heeft en dat wij hier toch echt niet uit gaan komen.
    Dus beter gaat dit weer ontopic en niet over de onzin hoe mensen dingen intepreteren..

16. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    ik zie persoonlijk ook niet wat er mis is met de vraag. Ik vind het persoonlijk wel nogal bot dat je het hebt over discriminatie gezeur. Want ik vind discriminatie echt ernstig en zeer zeker geen gezeur.

Deel Deze Pagina