Je moet je kind eten geven als het honger heeft. Je moet je kind iets te zuigen geven bij zuigbehoefte. Of je dit met 1 middel wilt afdoen, moet je zelf weten. Maar je hoeft niet zo neerbuigend te doen tegen die moeders die er, vaak heel bewust, voor kiezen juist niet te voeden bij zuigbehoefte.
Ik snap dat het voor jullie en jullie kindje zo werkte, maar dat wil niet zeggen dat het voor andere kindjes en ouders ook zo werkt. Je geeft aan dat een ander niet zo neerbuigend moet doen, maar dan zou ik zelf ook iets minder "waarheden" verkondigen.
Borstvoeding is volledig op verzoek en een ritme afdwingen kan echt niet. Het schema van het CB is leuk en aardig, ook om wat structuur aan te brengen (baby's houden van voorspelbaarheid), maar ik zou qua voeden en slapen toch echt je baby volgen. Hier viel mijn dochter ook altijd aan de borst in slaap, tot ze met 4 maanden na de voeding nog wakker was en dus wakker in bed ging. Hier zaten we met 12 weken op voedingen om de 2 uur, maar 's nachts sliep ze klokje rond, perfect dus. Overdag heb ik het haar laten bepalen, voeden en slapen op verzoek. Mijn dochter had veel behoefte aan prikkels en ik kon haar dus gerust meenemen te wandelen, slaapjes deed ze nooit op een vast uur. Pas met 8 maanden heeft ze een structuur wat betreft slaapjes, en ze heeft dit helemaal zelf bepaald. Werkte voor ons beiden veel rustiger. Ze drinkt nog altijd 6 of 7 keer op een dag en dit is op ons beider verzoek soms is het geen honger of dorst, maar even troost bij mama en dat vind ik het mooie aan bv.
Goed punt. Helaas word ik altijd onbewust getriggerd als ik bepaalde andere "waarheden" lees. Ik doe mijn best. Je kunt ook zien dat eerdere berichten van mij in dit topic genuanceerder zijn. Bedankt voor het opmerken. Ik vind het altijd zo jammer als mensen dingen als "ritme" en "schema" lezen en meteen de conclusie trekken dat dit voeden op de klok is. Maar dat hoeft dus niet. Je kunt ook heel goed voeden op verzoek én je kindje volgen, maar ondertussen die klok als hulpmiddel gebruiken. Het 1 sluit het ander niet uit, maar zo wordt het vaak wel gezien en dat vind ik jammer. Overigens gebruik ik de klok soms nog steeds als hulpmiddel. Onze jongste is meestal maar 2/2,5 uur wakker en dan is ze moe. Maar op sommige dagen of op sommige momenten vertoont ze haar moeheidssignalen (nog) niet. Toch wéét ik dat ze wel moe is en leg ik haar op bed. Ze gaat dan ook meteen slapen zodra ze in bed ligt. Dat is ook voldoen aan de behoefte van je kind: de behoefte hoeft je kindje niet altijd zichtbaar te maken.
Je moet je kind borst geven als het om borst vraagt, want baby weet helemaal het verschil niet tussen honger, mamahonger en zuigbehoefte. Daarnaast, die drie gaan vaak gewoon samen. Een kind dat geen melk meer binnen wil krijgen blijft echt niet aan een borst zuigen. 'Zuigbehoefte' is een term die verzonnen is voor baby's die hun voeding uit een fles krijgen, omdat een fles op een gegeven moment op is. Een orst is nooit op, maar past zich op de seconde aan op de behoefte van een kind.
Aan de borst in slaap vallen is geen probleem, maar normaal zuigelingengedrag. Baby's zijn biologisch ingesteld op aan de borst in slaap vallen (ook al zijn er baby's die het mind doen), alle processen in hun lijf en in jouw lijf tijdens een voeding wijzen daar op. Iedereen weet dat bij de toeschietreflex oxytocine (het knuffelhormoon) vrijkomt, overigens, niet alleen in jouw lichaam, maar ook in het lichaam van je baby. Wat minder mensen weten is dat aan het einde van een voeding, als een kind langzaam drinkt van de laatste heel vette druppels versgemaakte melk in zijn lichaam en in het jouwe het spijsverteringshormoon CCK vrijkomt. Dat hormoon geeft een loom gevoel, ook bij de moeder (vandaar dat je sommige moeders hoort zeggen dat ze 'moe' worden van voeden...ze misinterpreteren het lome 'uitbuikgevoel'). Vaak valt een baby in die laatste drinkfase in slaap...en dat is ook zoals moeder natuur het bedoeld heeft. Er komt vanzelf een natuurlijk ritme als je je kind gewoon zijn gang laat gaan. En dat is het natuurlijke ritme dat bij je kind past. Zo'n riedeltje van het CB van slapen-voeden-spelen houdt geen rekening met het eigen ritme van een kind (tenzij het kind toevallig dt ritme van nature heeft). Luister naar je kind, niet naar het CB. Ieder kind is anders. Mijn zoon wilde meteen als hij wakker werd een paar slokken, daarna kon je gezellig met hem spelen, en als hij moe werd wilde hij pas zijn echte voeding. Zijn zusje wilde als ze wakker werd altijd eerst even aandacht, dan flink drinken, dan even spelen, en dan een toetjesborst om in slaap te vallen. En ieder kind heeft zo zijn/haar eigen ritme. Het kostte even tijd om de gebruiksaanwijzing te vinden, aar toen we die eenmaal hadden was het ook heel gemakkelijk om te anticiperen. Als we naar het CB geluisterd hadden, dan had ik ontevreden huilbaby's gehad, terwijl ze nu, toen we hun volgorde eenmaal hadden gevonden ze eigenlijk vrijwel nooit meer huilden, alleen als ze pijn hadden of ziek waren.
Dames! Geen baby is hetzelfde, en geen mama is hetzelfde...maar wat we wel gemeen hebben..we geven allemaal borstvoeding! De discussies die we soms moeten voeren met kunstvoeding gevende mama's zijn soms al niet zo fijn , dus mischien is het goed om te bedenken dat we het allemaal op onze eigen manier doen. Het meest belangrijke is dat je een kindje hebt dat groeit en tevreden is . Natuurlijk is borstvoeding geven een systeem en dat werkt het best als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Ik heb 3 kindjes en die zijn zo verschillend...mijn oudste was een kindje dat snel overgeprikkeld raakte; het ritme slapen-voeden-spelen-slapen gaf haar, toen ik daar mee begon, echt heel veel rust. Dat werkte voor haar het beste. Daardoor kon ik haar hongersignalen ook veel beter herkennen. 2e dochter viel heel veel in slaap aan de borst (na 5 minuten drinken al) en had moeite mijn productie goed te houden. Veel aanleggen dus. Zoon had reflux en voor hem, in combi met medicatie, werkte overdag iets meer voeden op de klok beter dan volledig op verzoek. Ja beter vaak kleine slokjes dan minder grote slokken bij reflux maar bij HEM werkte het dus anders. En dus kreeg hij met 7 maanden nog maar 5 voedingen. Hij was in 10 minuten klaar met een voeding.Dat heeft geen effect gehad op mijn productie, hij is bijna 2 en drinkt nog 4x per dag. Nou ja mijn point..onze kindjes krijgen allemaal bv, hoe geweldig is dat! En ik geloof ook dat als je een vorm kan vinden die het best bij je past, je mischien ook wel langer lekker doorgaat!
Bij schema denk ik toch ook aan tijden en hoeveelheden, bij ritme inderdaad niet. Er komt altijd een bepaald ritme in het leven van een baby, de vraag is echter of de baby dit zelf zou mogen uitzoeken en regelen (ja volgens mij) of dat hij binnen een stramien van voedingen om de 4 uur moet 'passen'. Het laatste heeft volgens mij niet zoveel zin, vooral als de baby erg jong is. Richtlijnen zijn heel fijn, maar toch lees ik vaak dat mensen liever hebben dat hun kindje zoveel drinkt op die en die tijd en dan gaat slapen op die en die tijd. Misschien werkt het bij kv wel anders, maar het volgen van je kindje houdt ook een ritme in. En op een gegeven moment kan je inderdaad de klok erop gelijkzetten dat doe ik nu ook.
Allereerst bedankt voor alle reacties! Ik zoek naar ritme, ik hou van bepaalde mate van voorspelbaarheid, dan weet ik waar ik aan toe ben en waar ik op kan rekenen. Kan ik wel/niet de was nu op gaan hangen nu? / de vaatwasser uitruimen? en nog veel meer huishoudelijke klussen. Huilt hij nu omdat hij honger heeft? Kortom ik was onwijs zoekende ik werd er gek van, (heel erg onzeker) had het gevoel continu m'n borst op te moeten zoeken voor voeding. over 3 weken moet ik weer gaan werken en wordt gestrest bij dat idee, niet te weten waar ik aan toe ben. Sinds ik bezig ben met het schema/ritme let ik beter op signalen zoals gapen etc. ik weet ook zelf wanneer ik even een halfuur heb om iets te doen, dit geeft me rust. Ik ben nog maar 1 dagje bezig dus ik ben alles aan het aftasten...zoeken/observeren etc.
Als je goed naar je kind luistert, dan leer je het ritme vanzelf kennen, en dan sta je minder vaak voor verrassingen als je halverwege de vaatwasser bent. Het schema wat het CB je gaf is gewoon minder geschikt, omdat het uitgaat van een gemiddeld (meestalmkunstgevoed) kind, i.p.v. jouw individuelemkindje.