ritme en regelmaat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Essiedo, 11 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essiedo

Essiedo Lid

3 nov 2009
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze zoon Abel is ruim 12 weken en slaapt al vijf weken ingebakert in de Pacco doek. Dat ging vanaf het begin eigenlijk al goed. Onze dochter hebben we destijds ook ingebakert, toen hield ik me (te) stevig vast aan de 'regels' van rust en regelmaat (volgens het boek van Ria Blom) Vooral ik zelf werd daar gestresst door!

Nu luister ik beter naar mijn gevoel en kijk ik meer naar Abel. Die volgorde (ontwaken, drinken, spelen/knuffelen op schoot, alleen spelen in de box, slaapsinalen = naar bed etc.) hanteer ik wel, maar als het zo niet uitkomt is het ook goed. Bijv. als Abel bijna een heel slaapje overslaat, of hij slaapt beneden in de kinderwagen, niet ingebakert, ik rek ook niet met de voedingen, hooguit een kwartiertje. Soms begint de dag om 6:00, soms om 6:45.
    90% regelt Abel zelf, 10% 'sturen' wij bij. Ik hoef maar naar hem te kijken en zie dat het goed gaat.

Moet ik eerlijk bekennen dat ik nogal een controle freak ben en ik kan behoorlijk 'in mijn hoofd' zitten, zonder goed naar mijn gevoel te luisteren! Best moeilijk met een baby zoon en een peuterdochter! Gelukkig leer ik iedere dag bij en durf ik kritisch naar mezelf te kijken!

Hoe gaan jullie om met het ritme van de kleintjes?

x Esther

2. Lukatwo

Lukatwo Niet meer actief

Hallo,
    Mijn zoon is ongeveer van dezelfde leeftijd. Hij heeft de eerste weken in de Puckababy gelegen (nu in een normale slaapzak) en wij hanteerde ook zo veel mogelijk de 3R's maar dan ook op ons eigen gevoel zeg maar.
    Hij komt 's op ongeveer dezelfde tijden voor eten en hij slaapt ook ongeveer op dezelfde tijden. Maar we laten het hem hoofdzakelijk zelf regelen, en dat werk perfect.
    Hij weet waar hij aan toe is, als hij wakker wordt en etenstijd is nog ver weg dan kijk ik of hij nog moe is en dan speentje in zijn mond en dan slaapt hij gelijk weer verder. Als hij klaar wakker is ongeveer een half uurtje beneden rustig spelen/knuffelen tot dat ik weer zie dat hij moe is en dan weer naar bed en dan slaapt hij weer tot etenstijd en dan begin ik weer met schone luier eten spelen etc slapen.

3. Lukatwo

Lukatwo Niet meer actief

O ja en als ik een dag weg ga of 's middags of 's ochtends iets gepland hebt slaapt hij zijn slaapjes in de wandelwagenbak.
    Meestal probeer ik 1x per dag naar buiten te gaan, maar ik pas me dan wel zoveel mogelijk aan aan zijn tijden. ( maak hem niet wakker)
    Bijv als ik iets afspreek en het is mogelijk dan neem ik de tijden dat ik afspreek wat ruimer (bijv tussen 15:30 en 16:00 uur)
    Alleen voor bv het zwemmen en het consultatie bureau maak ik uitzonderingen, want daar kun je niet zo ruim afspreken ;)

4. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    mijn kindje heeft niet echt een ritme, klein beetje misschien.

de laatste twee dagen sliep hij van 23:30 tot 09:30. de rest van de dag komt hij voor het eten tussen de 2,5 en 4 uur.

weer andere dagen komt hij 's ochtends om 08:00 al, ja dan loopt zijn dag heel anders.

5. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Hier is het ritme elke dag eigenlijk anders.
    Het ligt er helemaal hoe laat hij 's ochtends de eerste fles krijgt.
    We rekken niet alleen als hij 's ochtends om 6.00 uur de fles al krijgt dan wil ik het in ieder geval een uurtje redden, want anders krijgt hij zijn laatste fles al om 18.00 uur en dat vind ik te vroeg.
    Meestal regelt dit zich ook vanzelf wel.
    Vanmorgen had ik hem voor de fles nog op bed gelegd en heeft hij 2 uur geslapen, dus dan hoef ik niks te rekken.
    Hij krijgt 4 flessen op een dag.
    Ik wil hem liever niet wakker maken, maar soms moet het wel, want anders komt de laatste fles te laat uit.
    Wilde juist van die late fles af, omdat hij het echt niet leuk vind om wakker gemaakt te worden.
    Gelukkig gebeurd dit ook niet vaak.
    Verder probeer ik alles te plannen tussen zijn slaapjes in, maar hij slaapt eigenlijk overal wel.
    Hij sliep overdag heel kort 45 tot 60 minuten, maar sinds vorig weekend is dit ander half tot 2 uur.
    's Avonds hebben we een vaste volgorde van dingen doen dan weet hij wat er gaat gebeuren.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Mijn dochter had juist ontzettende behoefte aan rust en regelmaat.
    Met 5 weken was ze zo 'onhandelbaar' dat ze gewoon 5 uur achter elkaar wakker kon zijn. Niet kunnen slapen maar wel ontzettend moe, onrustig en jengelig zijn.
    Ik vond het erg moeilijk om haar te laten huilen, en pakte haar naar 5 minuten huilen weer op.
    Immers, je leest overal dat je een jonge baby niet kunt verwennen en dat laten huilen niet goed is.

Na overleg met het cb ben ik begonnen met rust en regelmaat aan te brengen. Ik heb ook het boekje van Ria Blom gelezen.
    We hebben haar leven overzichtelijk gemaakt...
    - wakker worden
    - voeden
    - even spelen
    - en bij de eerste tekenen van moeheid, wakker in bed leggen.
    We moesten haar echt laten huilen, dit was zo moeilijk. Maar ze had het gewoon echt even nodig om in slaap te vallen.
    En na 4!!! dagen had ik al een heel ander kind.

7. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Mijn dochtertje heeft ook vanaf 5 weken oud in de Pacco geslapen. Ze was ook alleen maar wakker en aan het huilen. Deed hazenslaapjes van 30 min om vervolgens weer uren te huilen.
    Na het inbakeren zo veel verschil gemerkt. Ze ging doorslapen, had regelmaat en dronk altijd de fles leeg.

Ik heb me in het begin heel erg gehouden aan de 3rèn van Ria Blom. Dus altijd een vast ritme en volgorde. Weinig weg met haar en haar altijd in haar eigen bedje laten slapen. Heb haar nooit wakker gemaakt om ergens heen te gaan ofzo. Plan nog steeds alles om haar slaapjes heen, tenzij het echt niet anders kan.
    Na haar 2e vaccinatie zijn we in 1 keeg gestopt met inbakeren, want ze sliep toen ook gewoon goed, wel in een slaapzak.
    Nu ze wat ouder is, merk ik dat ik wat soepeler met deze regels om kan gaan en dat dit ook goed voor haar werkt.
    Zo kan het voorkomen dat ze een keer een slaapje overslaat of in de wandelwagen slaapt. En ze pikt het prima.

Dus in het begin heb ik goed de 3rèn gehanteerd(wat ik soms wel zwaar vond en vond soms dat ik wel erg naar haar leefde), maar daar pluk ik nu de vruchten van, want nu is ze heel makkelijk.

8. Essiedo

Essiedo Lid

3 nov 2009
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Abel heeft vandaag tweede prikjes gehad en ligt nu ontbakert in een slaapzakje in bed. Hij slaapt stukjes en is dan weer wakker en ligt beetje te pruttelen. Ben twee keer gaan kijken, kreeg een big smile van hem, maar heb hem laten liggen. Dat vind ik soms moeilijk, laat ik hem wakker liggen of haal ik hem er uit? Op zijn kamer ligt hij wel lekker rustig, beneden speelt zijn energieke peuterzus er flink op los! Luister naar je gevoel, zou mijn moeder zeggen, maar ik kan zo onzeker zijn. By the way..................nu slaapt hij!

x Esther

9. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    zodra je denkt, 'hey ik heb nu een lekker ritme' dan stappen ze al weer over naar weer een ander ritme... zelfs als ze al 10 maanden zijn wisseld het nog.

Deel Deze Pagina