ritme instellen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door hoops, 6 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoops

hoops Actief lid

30 nov 2008
    110
    0
    0
    hallo,

Ik hoop dat je me kunt helpen met mijn vraag, want ik ben er erg over aan het piekeren...
    Mijn zoontje is nu 2,5 maand oud en ik ga over drie weken weer aan t werk. Hij heeft alleen helemaal nog geen vast ritme dus dat lijkt me heel onhandig straks als hij straks drie dagen naar t kdv gaat.
    hij drinkt nog 7 keer per dag, de laatste voeding is meestal om 22 of 23 uur, dan meestal om 3 of 4 uur en dan 's morgens weer, dat kan om 7 uur zijn, maar ook om half 10. daarna drinkt hij overdag meestal om de drie uur, maar soms zit er maar 2 uur of wel 4 uur tussen.

nu is mijn vraag, kan ik proberen om een soort vast ritme te krijgen of is dat niet goed? en zo ja, hoe moet ik dat dan aanpakken? bijvoorbeeld een speentje geven om em zoet te houden als hij wil drinken? (als dat al lukt...)

en kun je me ook een advies geven hoe vaak ik straks het best kan gaan kolven op mijn werk? ik werk van 9 tot 17.30 uur en mijn zoontje lever ik dan denk ik om half 9 af bij het kdv. Ik kolf nu soms tussen de voedingen door om een voorraadje op te bouwen maar ik krijg er meestal niet zoveel uit, maar 30 cc ofzo... Ik vraag me ook af of ik met kolven op het werk wel genoeg krijg om hem de hele dag op het kdv van drinken te kunnen voorzien... help!
    Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Meid, maak je geen zorgen. Het is wel grappig dat je schrijft, hij heeft nog helemaal geen ritme en vervolgens geef je een aardige beschrijving van hoe laat de voedingen zo'n beetje zijn. Best een mooi schema!

Misschien niet het schema wat overeenkomt met even oude flessenkinderen maar dat maakt niet uit. BV kindjes hebben hun eigen schema en dat mag ook.

Op het KDV gaat het vast goed komen. Kindjes voelen al snel het ritme van de dag aan. In het begin zullen de drinktijden niet gelijk lopen maar dat geeft niet. Het is zelfs makkelijker want de leidsters kunnen toch niet alle kinderen tegelijk een flesje geven.

Op het KDV zullen veel kindjes veel minder slapen (stel je voor dat je iets mist, er gebeurd zoveel....(daarmee worden de tijden van drinken toch al omver geworpen).
    De leidsters kunnen (net als je zelf doet) best letten op de voedingssignalen. Als ze het zelf niet goed weten zorg dan dat je voldoende melk hebt meegegeven in een paar kleine porties. Dan kunnen ze altijd een klein beetje geven als dat nodig is.

Dus om antwoord te geven op je vraag, maak het jezelf niet moeilijker dan het is, dit is zijn ritme en zo gaat hij naar het KDV.

Wat betreft het kolven. Zorg dat je vlak voor je zeggaat nog even voedt. Dan ben je "leeg"als je op je werk komt. Dan ga je om de 3-4 uur kolven. De tijden waarop je normaliter zou voeden. Je zult zien dat je het gaat merken aan je borsten. Ik kan wel schrijven dat je na 4 uur moet kolven maar als je borsten al "op knappen staan" na 3,5 uur dan moet je niet langer wachten. Het is handig om wel voldoende zoogkompressen of evt een droog shirtje mee te nemen, voor je eigen gevoel lekker als je per ongeluk toch net iets te lang wacht, dat je dan niet de hele dag met plekjes op je shirt loopt.......

In principe kolf je overdag net zoveel als je kindje drinkt. Voorje eigen gevoel is het goed om ene klein voorraadje te hebben dat je niet met volle stress zit te kolven omdat je anders niet genoeg melk hebt. (Als je dat gevoel hebt met kolven wordt gegarandeerd de opbrengst lager door de stress). het isn iet gek dat je nu tussen de voedingen door 30 cc kolft. In principe maak je zoveel melk an als hij nodig heeft en heb je dus tussendoor niet ineens een voeding over.

Blijf je echter op 30 ml zitten dan komt het waarschijnlijk dat er geen toeschietreflex komt. Daar zijn nog wel veel tips voor te geven maar dat hoor ik wel als je daar mee zit.

Succes met werken! Belangrijkste, laat het komen zoals het komt en maak je niet druk! Stress werkt negatief op het kolven!

Ilse

Deel Deze Pagina