BV afbouwen:2 dgn volledig en 3 dagen combi?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Nanna, Oct 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nanna

Nanna Lid

Sep 15, 2008
    46
    0
    0
    #1 Nanna, Oct 5, 2009
    Last edited: Oct 5, 2009
    Hoi Ilse,

Ik begin weer met werken over 4 weken. Nu wil ik graag de dagen dat ik werk (wo-do-vr) niet kolven. Het is dan de bedoeling dat mijn zoontje 2 a 3 flesvoedingen op het kdv krijgt.
    De ma en dinsdag wil ik wel graag volledig BV geven.

Kan dit? Hoe ziet mijn afbouwschema er dan uit? of moet ik dan niet afbouwen? Of toch ervoor kiezen dat hij de ma en di ook 2 keer de fles kunstvoeding krijgt?

Mijn zoontje is bijna 3 maanden en zit nu op 5 voedingen per dag. Hij slaapt de nacht door.

Groetjes Nanna

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    hallo Nanna,

Was het antwoord maar zo simpel als je vraag.

Het is niet goed mogelijk om op een paar dagen af te bouwen en op andere dagen wel volledig te voeden.
    Je lichaam weet immers niet dat het vandaag woensdag is en dat e dan geen voedingen gemaakt moeten worden en dan ineens op zaterdag weer wel.

Misschien kan je een compromis zoeken door 1 keer te kolven overdag?

Als je gaat afbouwen dan laat je als eerste de minst lopende voeding vallen. meestal eind van de middag. Die sla je over en kolft evt de spanning eraf als het teveel wordt. Niet leeg kolven anders blijft de productie in stand.

Als je na verloop van tijd geen last hebt van die afgebouwde voeding dan laat je de volgende vallen. Laat wel een BV voor en na het afgebouwde moment in stand.
    Je kan dan een voeding in de ochtend laten vallen. Daarna die van tussen de middag. Je houdt dan een moment in de ochtend en avond over. Je kan ook kijken of je de namiddagvoeding na je werk kunt schuiven en dat je dus 2 momenten van overdag gaat afbouwen.

Soms krijgen kindjes een ander drinkpatroon als ze naar het KDV gaan. Soms worden ze ineens 's nachts weer wakker omdat ze dan mamaaandacht willen (hoe anders dan aan de borst). Troost, rust, bij jou zijn, drinken, warmte, etc.

Kortom, geen standaard antwoord. Even zoeken naar een voor jullie passende weg.

Succes

Ilse

Share This Page